Elfeledett részletek – nálad minden rendben?

Elfeledett részletek – nálad minden rendben?

- Kategória: Hírek
1

A májusi hideg és havazás miatt sokan csak most veszik elő gépüket – vagy most indulnak hosszabb túrára -, ezért újra átvesszük: mit kell feltétlenül megnézned, hogy valóban gondtalanul teljenek a motorozások.

Talán meglepő, de nem a motor, hanem saját magad felkészítésével kezdjük a felsorolást, hiszen bármelyik helyszínelő megerősítheti, hogy gyakorlatilag nincs műszaki hibából adódó baleset – leszámítva a defekteket -, vagyis továbbra is mi, vezetők vagyunk a leggyengébb láncszemek.

 
Mielőtt motorra ülnél, mindenképpen nézd át a védőfelszerelésed, de ne csak azt, hogy tetőtől-talpig megvan-e mindened. Ellenőrizd a protektorok zsebeit, a cipzárakat, a sisak bélését, csatját, plexijét, és már most pótold, ha valami hibádzik, mert szezon közben aligha lesz rá időd/energiád. Legalább ilyen fontos, hogy ízületeid, izmaid is felkészítsd, amihez itt találsz kifejezetten motorosoknak összeállított edzésprogramot.

Tudom, lerágott csont, de igenis tedd félre a büszkeséged, és gyakorolj, rutinozz, azaz melegíts be a hosszabb túrák előtt! Elég csak megnézni az elmúlt hetek eséseit, kicsúszásait, hogy milyen sok volt a saját hibából bekövetkező elkottázás… (Kép: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Ezután jöhetnek az alapvető, motor körüli teendők, úgymint olajszint, hűtő -és fékfolyadék ellenőrzése, továbbá a világítóberendezések működése. Lefelé haladva nézd át a teleszkópokat, sérülés és olajfolyás után kutatva, majd a központi rugóstagot is, mert ezt sajnos gyakran elhanyagolják, utána meg nem értik, miért „pumpál” a gép hátulja kigyorsításkor…

Ha bármilyen apró szivárgásnyomot látsz a teleszkópon vagy a rugóstagon, az egyértelműen tömítetlenségre utal – ilyenkor ne halogasd a javítást, mert a bekerülő por, kosz rövid úton tönkreteheti a felfüggesztés mozgóalkatrészeit (Kép: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Vess még egy pillantást az erőforrásra, különös tekintettel az olaj- és hűtőfolyadék-szivárgásra, majd jöhet az erőátvitel, beleértve a lánctisztítást (nem elég csak befújni!), szíjhajtásnál pedig a szíj állapotát, illetve kardánnál a holtjátékokat és a kenőanyagokat.

Nincs szem előtt, ezért gyakran mostoha sors jut neki: ő az akkumulátor… Ne légy rest, vedd le az ülést, kapd ki a telepet, tisztítsd meg a sarut, hogy a nyári kánikulában és a fagyos reggeleken is biztosan indítsa a motort (Kép: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Ezzel máris sokat tettél, hogy elkerüld a jellemző – önhibából fakadó – baleseteket, ám sajnos arra is készülnöd kell, hogy más miatt kerülsz bajba. Ekkor jöhet kapóra az „őrangyalod”, a gép helyzetét és sebességét is rögzítő, GPS-alapú nyomkövető, amely óvja a géped az enyves kezektől, illetve ebből bármikor kinyerheted, hogy mikor és milyen sebességgel jártál az adott útszakaszon. Mielőtt megijednél: ez nem a TomTom, amiből az egyenruhások is bármikor megtudhatták a sebességed – ehhez csak Te férsz hozzá, s hogy ez mennyire hasznos, azt mindennél jobban bizonyítja Ádám korábbi története.

A rovat támogatója a Sentinel Protect forgalmazója, a Mobile LBS Kft.

Az egész csupán fél óra, igazán megéri ennyit rááldozni, hogy utána nyugodtan indulj el a vassal, legyen szó munkába járásról vagy az egész kontinenst átszelő túráról. Jó utat, élményteli és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!

(X) – Támogatott tartalom