GumiGuru: Mi okozza a motorok kormányszitálását?

GumiGuru: Mi okozza a motorok kormányszitálását?

- Kategória: Gumiguru
4

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Az előttem kérdezőhöz hasonlóan Dunlop GPR300 típusú gumi van a Honda VR800 VTEC-en, és ugyancsak kormányszitálás jelentkezik, de kizárólag 80km/h-nál. A motort ezzel a gumival vásároltam, ami teljesen új volt. Kezdetnek az önök cégénél zajlott centrírozásellenőrzés, ahol nem találtak hibát.

Mi okozza a motor kormányszitálását?

Kormánycsapágycsere ķúpgörgősre, kerékcsapágycsere egy minimális kopás végett, de a jelenség nem szűnt meg. Hozzáteszem, ez csak elengedett kormánynál jelentkezik, kisebb kézrátartással teljesen megszűnik. Egy neves motorszerelő véleményét kikértem, szerinte bizonyos motoroknál a gumiprofil kialakítása okozhat ilyet, és előfordulhat, hogy egy másik márkával teljesen megszűnik (hegyesebb profillal). Lehetséges, hogy ez a márka vagy gumitípus ilyen jelenséget okoz? Válaszukat köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! A jelenség mindenképp érdekes, főleg így leírva. A 80 km/h körüli minimális kormányszitálást általában helytelen kiegyensúlyozás szokta okozni, ez egy korrekcióval simán helyrehozhatjuk. Viszont ha ezt ellenőriztük, és rendben volt, akkor szerintem a hiba nem feltétlenül kerék/gumi párosnál keresendő. A cserélt alkatrészek listája megnyugtató, hisz’ ha ezek rendben vannak, máris javítottunk a motor állapotán.

Mi a helyzet az első villával?

Számomra már csak egy kérdés marad, a teleszkópok állapota. Amennyiben ez is megfelelő  (egy szimmering- és olajcsere nemcsak a probléma megoldását jelentheti, hanem a motor általános állapotán is sokat dob!), akkor már nem sok tipp marad… Érdemes azért a motor hátsó részét is átnézni. A GPR 300 egy alapmodell a gyártónál, ettől függetlenül a gyártási minőségben és utóellenőrzések során ugyan olyan szigorúan veszik az abroncsok gyártását/átvizsgálását, mint egy prémiummodellnél.

Honda VFR800

Azt pedig végképp elképzelhetetlennek tartom, hogy a VFR és bármelyik Dunlop abroncs nem lenne egymással kompatibilis, mivel rengeteg motort szerelünk fel mi is a helyszínen Dunlop gumival, és semmi ilyet nem tapasztaltunk. Tudom, az nyugtatna meg, ha azt mondanám, hogy eltaláltad, cseréld le a Dunlopot, de nem vagyok biztos benne, hogy ez okozza a bajt. Szóval legyen ez a legvégső lehetőség, ha már a felfüggesztésben és minden egyéb helyen felszámoltad az összes problémát.

Continental 2019