Vélemény: Nyugi, nem halsz bele a motorozásba!

Vélemény: Nyugi, nem halsz bele a motorozásba!

- Kategória: Vélemény
3

Óriási hiba tragikus balesetekkel és légből kapott butaságokkal elriasztani azokat, akik szeretnének belekóstolni a motorozásba. Főleg, ha egy elismert szervezet nevében állítják: aki motoron hibázik, az tuti árokban köt ki vagy nekicsapódik egy villanyoszlopnak...

Mindig nagy öröm, ha olyan lapokban írnak részletesen a motorozásról, amit elsősorban nem motorosok olvasnak. Mert mesélhetünk mi egymásnak arról, hogy milyen remek élmény egy túra vagy mennyi időt és pénzt spórol az ember, ha robogóval ingázik, ez legtöbbször csak a magunkfajtához jut el. Ezért is örültem neki, hogy még a KTI (Közlekedéstudományi Intézet) is foglalkozott az elmúlt napok motorbaleseteivel, ahol - egyebek mellett - a kritikán aluli útminőség követelt halálos áldozatot.

Hasznos tanácsok és túlmisztifikált veszélyek

Ezúttal Pausz Ferenc nyilatkozott, aki anno az ORFK közlekedésrendészeti osztályát vezette, ma  pedig az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke, s nem mellesleg maga is motoros. Felhívta rá a figyelmet, hogy alig két hét alatt hat motoros veszítette életét, és ebből három úgynevezett egyjárműves karambol volt, vagyis kicsúszott, lesodródott, és nem autóval ütközött.

Jó ötlet, hogy a cikkben figyelmeztetnek a csordaszellem veszélyeire, vagyis arra, hogy a kezdők gyakran valamilyen téves elvárás vagy viszonyítási alap miatt vállalják túl magukat, ha csapatban motoroznak

Eddig rendben is van, hívjuk fel a figyelmet rá, hogy valós veszély a túlvállalás, a tisztán önhibából bekövetkezett ütközés. Viszont egyszerűen nonszensz, alapvetően téves állítások szerepelnek is a cikkben, amelyek simán elriasztják azokat, akik szeretnének motorra ülni. Hadd idézzek néhányat:

- Ha egy motoros rosszul választja meg a kanyar ívét, utána már nincs lehetősége korrigálni... Jobbára csak a szerencséjében bízhat, hogy nem egy vastag fának, vagy egy betonoszlopnak csapódik... (Szerencsére ez egyáltalán nem így van - szerk.)

- Sok motoros figyelmen kívül hagyja, hogy a mai „vasak” teljesítménye mekkora valójában. Egy 600 köbcentis motoré már egy felső kategóriás autóéval vetekszik (Szerintem 120 lóerő egy furgonban sem túlzás, felső kategóriás kocsiban meg egyenesen kevés - szerk.)

Ha egy motoros rosszul választja meg a kanyar ívét, utána már nincs lehetősége korrigálni...” Pont ezért tartják a vezetéstechnikai tréningeket, hogy megtanuld irányítani a motort, és bármikor korrigálhasd (tudatosan választott fókuszponttal, hátsó fékkel, ellenkormányozással, mélyebbre döntéssel stb.) a rosszul megválasztott ívet

- Sok baleset történt már amiatt, hogy a rutintalanabb, vagy gyengébb teljesítményű motorral közlekedők hátra sorolódtak. Egy idő után ők persze lemaradtak, s amikor már túl nagy volt a távolság köztük és az elől (sic!!!) haladók között, felpörgették a motorjaikat, és megpróbálták behozni a lemaradásukat. Talán nem is lehet kideríteni, hogy miért pörgette fel valaki a motorját egy amúgy a nála gyakorlottabbak számára is komoly kihívást jelentő útszakaszon.

- Arról sincsenek statisztikai adatok, hogy a többszereplős baleseteknél (amikor motor valamilyen járművel ütközik) hogyan oszlik meg a felelősség a két és a négy keréken közlekedők között... lakott területen kívül jóval nagyobb lehet azoknak a baleseteknek az aránya, amelyekért a motorosok tehetők felelőssé. (Mi azért kigyűjtöttük a korábbi évek baleseti statisztikáiból, lent láthatóak az arányok)

Vétkes motorvezetők aránya a többjárműves ütközésekben 2010 és 2012 között. Tisztán látszik, hogy az esetek 70-80%-ában nem a motoros hibázik

Mindezek dacára hasznos, hogy megjelent az írás, hiszen a nem motorral közlekedők is láthatják a legfontosabb intelmeket, és ha megfogadják őket, akkor felkészültebben vághatnak bele a motorozásba. Remek ötlet, hogy felhívják a figyelmet a védőfelszerelésekre és a feltűnő színű ruha fontosságára, illetve arra, hogy mindenki a saját tempójában motorozzon, s ne nagyja, hogy magával ragadja a csordaszellem.

Ne aggódj, vágj bele!

Kedves autós, aki most kacérkodik az A1, A2 jogsival és motorvásárlással! Vágj bele nyugodtan, mert teljesen más élmény lesz motorral közlekedni a kocsi után. Nem hiszed? Íme, itt van Gergő írása, amiben tökéletesen, szívhez szólóan meséli el, miért is boldogabbak a motorral közlekedők. Csak öt perc - megéri végigolvasni.

Akárhogy is, szerintem kár túlizgulni a dolgot és balesetek, sérültek képeivel ijesztgetni a leendő motorosokat, hiszen pont azért van kormány, fék stb. a motoron, hogy a „rosszul megválasztott ívet” is korrigálhasd. Nem csapódsz villanyoszlopnak és nem hajtasz árokba az első hibánál, viszont ráeszmélsz, hogy gyorsabban, hatékonyabban is lehet közlekedni, a motorozás környezetbarát mivoltáról nem is beszélve.

Egyedül, párban vagy csapatban? Mindegy, a lényeg, hogy vágj bele - garantálom, hogy felejthetetlen élmény lesz a motorozás

Szóval hajrá, nyeregbe, és ne aggódj: tuti hibázol majd, ahogy mindannyian estünk már életünkben, mégis itt vagyunk. Mert a motorozás is csak olyan, mint az influenza: fertőző, gyorsan terjed és könnyen „elkaphatod”, de nyugi, nem fogsz belehalni.

Continental 2019