Elkeserítő a dél-európai államok motoros baleseti statisztikája. A görögök már rendhagyó gazdasági lépéseket terveznek, hogy végre változzon valami...
Lesújtó adatokat közölt az Eurostat Dél-Európa motoros közlekedéséről. A 28 tagállam közül Görögországban a legrosszabb a helyzet, ahol 20,1 az egymillió lakosra jutó tragikus motorbalesetek száma. Viszonyításként érdemes összehasonlítani: Magyarországon ez a szám 5,1, vagyis éppen negyede. Ezért a görögök most a bukók ÁFA-jának megfelezésével szeretnék elérni, hogy többen viseljenek szabályos sisakot az utakon.
Nem csak a meleg miatt sok a baleset?
Sokan azzal védték a görögöket, hogy szinte egész évben tart a szezon, ezért olyan sok a motoros sérülés. Ez persze aligha igaz így, hiszen a motoros nagyhatalomnak számító Olaszországban is csak 12,1 ez a mutató, vagyis bő fele, mint a görögöknél.

A statisztika egyik meglepetése Szlovénia, ugyanis dél-nyugati szomszédunk a jóval rövidebb szezon és kevesebb motorkerékpár dacára is utolérte Olaszországot: a magyarnál kétszer-háromszor nagyobb, 12,1-es aránnyal lett „dobogós”.

A kontinensátlag egyébként 7,5 motoros áldozat/egymillió lakos, vagyis Magyarország a mezőny hátsó felében „kullog” az 5,1-es aránnyal, ami egy ilyen versenyen kifejezetten jó hír. Az Eurostat azt is vizsgálta, hogy mely országok útjai a legveszélyesebbek: eszerint kész lutri Romániában és Bulgáriában közlekedni, ezt követi Liechtenstein, Horvátország, Lengyelország és meglepetésre Szlovákia lett a hatodik. A legbiztonságosabb országok listáján ismét Norvégia végzett az élen, nyomában Svédországgal.
Tragikus kimenetelű motorbalesetek - a 28 EU-s tagállam sorrendje:
1. Görögország: 20,1/1 millió fő
2. Málta: 20/1 millió fő
3. Olaszország/Szlovénia: 12,1/1 millió fő
4. Luxemburg: 11,9/1 millió fő
5. Ciprus: 11,8/1 millió fő
6. Portugália: 10,3/1 millió fő
7. Horvátország: 10,1/1 millió fő
Nyitókép: Máltai motoros Gozo utcáin - Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László