Használtmotor - V. rész - Kawasaki Z750 - Európa kedvence

Használtmotor - V. rész - Kawasaki Z750 - Európa kedvence

- Kategória: Kiemelt cikk
1

A Kawasaki nemes egyszerűséggel felrúgta a játékszabályokat, és 15 évvel ezelőtt bedobott egy izmos, 110 lovas 750-est a sokkal vérszegényebb hatszázas nakedek közé. Mi lett az eredmény? Egyszerűen mindent lenyomott a kis Z…

Miután a 2003-ban piacra dobott Z1000 igazi közönségsiker lett, nem sokat teketóriáztak Japánban – egy évre rá harcba küldték a kisebb, olcsóbb, ám hasonlóan élvezetes Z750-et. Tulajdonképpen testvérekről van szó, hiszen a Z750-ben is a Z1000 erőforrása dolgozik, csak éppen kisebb furattal, a lökethossz pedig változatlan maradt. Így lett 748 köbcentis az eredetileg ZX-9R-ben bemutatkozott sornégyes, mely ideális választásnak bizonyult a Z750-ben.

Z, én vagyok az apád! A 2003-as Z1000 erőforrása került az egy évvel később megjelent Z750-be. Csupán a furat lett kisebb közel 9 (!) milliméterrel, így jött ki a 748 köbcentis összlökettérfogat

Persze sok kompromisszumra kényszerültek a mérnökök, hogy a hatszázasokkal egy árban adhassák a köbcentielőnnyel induló Z750-et. A literes rokonnal ellentétben itt már hagyományos villa kapcsolódik a kifejezetten egyszerű acélcső vázhoz, a lengővilla sem olyan szép, formás darab. Viszont a laza, mégis sportos üléshelyzet ugyanúgy meggyőzi az embert az első métereken, és a kisebb furat, de változatlan lökethossz még nyomatékosabbá, kezesebbé tette az egyébként is barátságos blokkot.

Nincs túlhegyezve és kifejezetten megbízható a Z750 motorja. A típushibáknál részletesen mesélünk róla, mire kell figyelni Z-vásárlás előtt

Mivel a Kawák alkatrészei messze földön híresek arról, hogy a típusok között szabadon cserélgethetőek, találkoztunk már Z1000 blokkos, ZX-6R futóműves Z750-nel is, tehát aki elégedetlen az éppen csak közepes fékkel vagy felfüggesztéssel, szinte bármelyik bontóból feljavíthatja a gépét, még ha ez nem is - teljesen - szabályos módja a tuningnak.

Kawasaki Z750 – Modelltörténet

2004 - Megjelenik a sornégyes, 748 köbcentis, 110 lovas Z750, mely az átdolgozott ZX-9R erőforrásnak köszönhetően 75 Nm-es forgatónyomatékkal büszkélkedhet. Ezzel rendesen odaver a hatszázas nakedeknek, melyek jellemzően 100 lóerő alatti teljesítményűek, forgatónyomatékuk pedig meg sem közelíti a Kawáét. Hiába a köbcentielőny és az egyszerű, olcsó váz, így sem lett duci a Z – 204 kilós száraztömeggel mérlegel, végsebessége pedig meghaladja a 225 km/órát, nem mintha egy csupaszmotoron ez szempont lenne.

Kawasaki Z750 - 2004

2007 - Enyhén módosított vázgeometriával, megnövelt tengelytávval, kényelmesebb hátsó üléssel, no meg állítható, fordított első villával érkezik az új, alaposan átdolgozott Z750.

Az első évjáratokban elérhető volt a félidomos Z750S is

Kissé gyengébb, ám sokkal nyomatékosabb lett az erőforrás, mely immáron csak 106 lovat ad le 10 500-nál, viszont a nyomaték 78 Nm-re nőtt 8300-as percenkénti főtengelyfordulatnál. Változott az idomzat és a kipufogó is – szemrevalóbb lett a motor.

Könnyű felismerni a 2007-től forgalmazott, második generációt - más az idomzat és fordított első villa került a motorba

2011 - Megjelenik a még hegyesebb Z750R változat. Minőségi felfüggesztés, végre a motorhoz méltó, szépen kidolgozott, alumínium lengővilla fogja a hátsó kereket a korábbi zártszelvény alkatrész helyett. Továbbfejlesztették az első futóművet is, mely szélesebb tartományban állítható, és radiálisan rögzített féknyergek fogták közre a tárcsákat. Egyedi üléssel és különleges fényezésekkel koronázzák meg a műszakilag sokkal fejlettebb Z750R-t

Szebb lengővilla és sokkal jobb felfüggesztés - ez a 2011-től gyártott Z750R

2013-ban az erősebb és sokkal látványosabb Z800 váltja le a 750-est, majd 2017-ben ezt is nyugdíjazzák az érkező Z900 miatt.

Típushibák, visszahívások – Kawasaki Z750

Igazán nehéz fogást találni a motoron, ami nem is csoda, hisz' ez gyakorlatilag egy átdolgozott furat/löket arányú kilencszázas, így az erőforrás minden pontja, beleértve a főtengelyt és a hűtőrendszert alaposan túlméretezett. Persze hallani olyan „megbocsáthatatlan hibákról”, mint a visszahívásban is érintett kuplunbbowden vagy kormányvégsúly, sőt egyes elátkozott Z750-eken az idomok is megrepedhetnek az enyhén vibráló négyhengerestől.

Nem jellemzőek a típushibák, inkább az esésekből és egykerekezésekből fakadó hibákra kell figyelned, mint a viharvert kerék- és kormánycsapágy vagy az erőforrás külső sérülései

Lássuk be, ezek inkább bosszantó apróságok, mintsem valódi hibák, így inkább a tulajdonosok hanyagsága miatt állhatnak meg a Kawák. A túl hosszúra számolt légszűrőcsere aligha tesz jót a motornak, ha valaki sokat jár vele poros környezetben, miként a feszültségszabályozó is gyorsan megadja magát, ha nem cserélik ki időben a zárlatos vagy kiöregedett akksit, ami így túlhevíti a drága alkatrészt. Bárcsak minden motorral ilyen kevés gond lenne...

Mennyibe kerülnek a Kawasaki Z750 egyes változatai?

Az utóbbi időben olyan sok Z750-et importáltak - főként Német- és Olaszországból -, hogy több százezer forintot csökkentek az árak a túlkínálat miatt. Így a korábbi, milliós indulóösszeg helyett ma már 6-700 ezer forintért találhatunk Z-t a hazai piacon, sőt az első generáció (2004-2007) legdrágább darabjai is megállnak 1,1 millió körül. A cikk zárásakor éppen a Red Baronban hirdettek 2004-es, 1,4 milliót kóstál darabokat, de a motorok többségét inkább 900 ezer és 1,2 millió között kínálták.

Ha teheted, inkább a 2007 utáni modellt válaszd - a szebb forma és a hatékonyabb futómű megéri a magasabb árat

A második generációs Z750-ek könnyen felismerhetőek a látványosabb idomzatról, no meg a fordított első teleszkópról, és nem is sokkal drágábbak - szépséghibás példányok már 900-950 ezer forintért kaphatóak itthon. Ezek között 1,4-1,5 millió forint a plafon, s a kezdőknek jó hír, hogy a 2007 utáni kiadásból elérhető fojtott, A2-es jogsival vezethető változat is.

Ennél nem sokkal drágább, ugyanis 1,6 és 1,9 millió forint között kérnek a Z750R-ért - igazán megéri a plusz összeg a sokkal jobb fékért és futóműért, így azt javaslom, aki 2010 utáni Z-t keres, lehetőleg az R-t vegye.

Mennyibe kerül az alkatrész a Kawasaki Z750-hez?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a modellhez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú japán motorok kapcsán.

- Olajszűrő - 1750 Ft
- Légszűrő - 5900 Ft
- Gyújtógyertya - 1700 Ft/db
- Első (hátsó) fékbetét - 7060 Ft (7060 Ft)
- Láncszett (japán D.i.D lánccal) - 29 960 Ft
- Kormánycsapágykészlet - 13 200 Ft

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatrész.eu

- Fűthető markolat (Oxford) - 24 600 Ft
- Vezérműlánc - 22 700 Ft
- Defekt javító szett patronnal - 6990 Ft
- Hátsó motoremelő - 9990 Ft

A Kawasaki Z750 legfőbb riválisai:

Itthon jelenleg 40-50 eladó Z750-et találhatni a hirdetésekben, tehát a kínálat nem túl gazdag, főként azt figyelembe véve, hogy külföldről évente 75-80 Z750-et hoznak be Magyarországra. Ha mégsem találsz számodra megfelelő állapotú darabot, érdemes az alábbi modellekre is vetni egy pillantást:

- Honda CB600F (Használtmotorteszt itt olvasható), vételár: 480 000 forinttól

- Kawasaki ZR-7, vételár: 500 000 forinttól

- Yamaha FZ6-N, vételár: 750 000 forinttól

Előttem az utódom – a Kawasaki Z750 napjainkban

Amennyiben nagyobb kerettel indulsz neki a vásárlásnak, jó alternatíva lehet a típus közvetlen utódja, az immáron 900-asra hízott naked, ami 2017-ben váltotta le elődjét. Igazi telitalálat lett a 900-as, Európa szerte kedvelik és veszik is, ami nem is csoda, hiszen immáron 125 LE-t présel a hátsó kerékre, menetkészen is csak 210 kiló és 3 149 000 forinttól elérhető.

Előbb a Kawasaki Z800 (2013), majd a még erősebb Z900 (2017) váltotta a jó öreg 750-est

Műszaki adatok - Kawasaki Z750 (2007)

Összlökettérfogat: 748 cm3

Legnagyobb teljesítmény: 78 kW (106 LE) 10 500 f./percnél

Max. forgatónyomaték: 78 Nm 8300 f./percnél

Fékrendszer (elöl): 300 mm-es hidraulikus tárcsafék hagyományos rögzítésű, kétdugattyús féknyereggel

Fékrendszer (hátul): 250mm-es hidraulikus tárcsafék egydugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR17

Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55 ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Hosszúság: 2085 mm, szélesség: 805 mm

Ülésmagasság: 815 mm (Z750R: 825 mm)

Menetkész tömeg: 226 kg (ABS-szel: 230 kg)

Végsebesség: kb. 225 km/h

Kapcsolódó anyag: Használtmotor-tesztek a Hegylakók Motoros Magazinban.

Képek: Kawasaki Heavy Industries, nyitókép: Mahindraracing.net

Continental 2019