Mégsem a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet?

Mégsem a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet?

- Kategória: Kiemelt cikk
11

Évek óta állandó a rendőrség statisztikája arról, hogy milyen kihágások okozzák a legtöbb személysérüléssel járó balesetet. Úgy tűnik, a biztosítóknál egészen más a sorrend...

A Vezess tette közzé a biztosítóktól kapott sorrendet, amiből kiderült, hogy az összetört autókat, motorokat felvevő kárszakértőknél teljesen más arány jött ki, mint a rendőrségen. Íme, ezek a leggyakoribb káresetek a Groupama, a Generali és az Aegon szerint.

Nem a gyorshajtás okozza a balesetet - vagy mégis?

A három biztosítónál a következő sorrend alakult ki az egyes baleseti fajták között:

Groupama: 1., elsőbbségadás elmulasztása, 2. a megfelelő követési távolság be nem tartása (ráfutásos balesetek), 3., nem megfelelő körültekintéssel végzett manőverek (figyelmetlen sávváltás stb.)

Generali: 1, elsőbbségadás elmulasztása, 2. abszolút gyorshajtás, 3. relatív gyorshajtás

Aegon: 1., elsőbbségadás elmulasztása, 2., gyorshajtás (abszolút és relatív együtt), 3., szabálytalan előzés

Lám, mindhárom társaságnál az elsőbbségadás elmulasztása a legfőbb baleseti ok, és kimondottan érdekes a Generali sorrendje, ahol a valós sebességtúllépés - stílusosan - beelőzi a relatív gyorshajtást (Forrás: Police.hu)

Miért a más a sorrend?

- Akkor a rendőrök csúsztatnak a statisztikában? - kérdezhetnék a szkeptikusok, pedig az igazság sokkal egyszerűbb ennél. A fenti ütközések, mint például a ráfutásos balesetek jellemzően sérülés nélkül járnak, ezért ilyenkor nem feltétlenül hívnak rendőrt. Tehát a nagy tempójú, valós gyorshajtásból fakadó karambolok mindegyike a rendőrségen landol, míg a biztosítóknál megjelennek a kisebb ütközések károsultjai is.

Akárhogy is, remek ötlet a Generalitól, hogy különválasztja a valós és relatív gyorshajtást, hiszen utóbbi jelenti a valódi kockázatot a társaságoknak. Hogy miért? Nos, a relatív gyorshajtás konyhanyelven annyit tesz, hogy

szabályos sebességgel haladt az autós vagy motoros, mégsem tudta bevenni a kanyart, tehát vezetéstechnikai hiányosságról árulkodik az eset.

Már csak ezért is jó lenne, ha a biztosítók beszállnának a vezetéstechnikai tréningek finanszírozásába, mert a vezetői hibákból fakadó ütközések teszik ki a balesetek többségét. Ha jobb sofőrökké válnak, tudják csökkenteni a balesetek számát és kevesebb lesz a kár, vagyis a társaságoknak is kevesebbet kell fizetni.

Continental 2019