Áldás és átok: 19 fok és viharos szél a Dunántúlon

Áldás és átok: 19 fok és viharos szél a Dunántúlon

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek

Igencsak szélsőséges az időjárás ma Magyarországon: az észak-keleti országrészben egész nap nulla fok körül mutattak a hőmérők, míg Sopron környékieket tavaszias meleg, napsütés és viharos szél lepte meg.

A hirtelen jött meleg valószínűleg sokakat nyeregbe csábított, ám ezúttal csalóka jó idő, ugyanis a közelgő Ciara ciklon több helyen rekordközeli, 100 km/h feletti széllükéseket tartogat. Korábbi cikkünk alapján röviden összefoglaljuk, mire figyelj, ha ilyen szeles időben is motorra ülsz.

Ciara ciklon és a motorozás

Egy megpakolt, idomos motoron kifejezetten sok meglepetés érhet ilyenkor, hiszen a gép egyenesfutását, s így saját biztonságunkat is alapvetően befolyásolja a nem éppen ritka időjárási helyzet. Lássuk, mi a teendő, ha útközben kap el a vihar!

Közel 19 fok február elején? Korai tavasz - és a Ciara ciklon - Nyugat-Magyarországon

1. Azok a fránya csomagok

A tanktáska a lehető legrosszabb választás, ha erős szélben haladunk, hiszen szemből a turbulenciát és így a légellenállást, illetve a zajt növeli, oldalról pedig érzékenyebb lesz a motor, ami hosszú távon igencsak fárasztó tud lenni.

A motor tömegközéppontjától sokkal hátrébb és feljebb rögzített nagy topcase sok galibát okozhat oldalszélben
A motor tömegközéppontjától sokkal hátrébb és feljebb rögzített nagy topcase sok galibát okozhat oldalszélben

Ugyanígy betehet nekünk a nagyméretű és túlzottan hátra/magasra szerelt topcase is, ez szintén becsóválhatja a gépet alattunk. A megoldás, hogy ilyenkor lehetőleg a hátsó ülésre rögzített hengertáskába pakoljunk - már ha egyedül utazunk -, hiszen ezzel borítjuk fel legkevésbé az egyensúlyt.

2. Bújj az idom mögé!

Te magad is egyfajta fordított tőkesúlyként funkcionálsz ilyenkor, ezért különösen fontos, hogy egy tömeget alkoss a motorral, felsőtested ne feszüljön vitorlaként. Ha párosan utaztok, szintén különösen fontos, hogy közvetlenül mögötted üljön az utasod, így lesz legkevésbé melós egyenesen tartani a gépet.

3. Csak lazán!

A kormányt nem tépjük, nem szorítjuk a kezünkkel, s az alaptézis oldalszélben is igaz. Ha már a sisaknál, s vállaidnál fogva beléd kap a szél, legalább a kormányra ne továbbítsd a mozdulatot, hiszen azzal csak felerősíted a motor sodródását, irányváltását.

4. Teherautók

Szemből érkezve szinte meglöknek a nagyobb járművek, s ez az oldalszél irányától függetlenül jelentkezik, de még veszélyesebb, ha éppen előzöd őket, hiszen mellettük már alig-alig érvényesül a szél ereje.

A nagyobb teherautók szélárnyékából kibújva kétszer kell korrigálnod, hogy tarthasd a kiválasztott irányt
A nagyobb teherautók szélárnyékából kibújva kétszer kell korrigálnod, hogy tarthasd a kiválasztott irányt

Az esetek többségében kettős korrigálásra kell készülnöd, vagyis ha az előzendő jármű irányából érkezik a fuvallat, akkor a kamionok mellé érve a széliránnyal megegyező, s a vontatót elhagyva pedig azzal ellentétes irányú mozdulatra lesz szükséged, hogy továbbra is egyenesen haladj.

5. Gyorsíts!

Nem buzdítunk száguldásra, de az sem vezet célra, ha túlzottan lelassítasz ilyenkor. Hogy miért? Az ok a kerekek pörgettyűs hatásában keresendő. Ha túl lassan mész, ez az erő csökken, és könnyebb lesz kimozdítani a vasat az egyenes irányú mozgásból. Ismétlem, ne száguldj, de használd ki az erőt, és 70-80 km/h felett - motortól függően - már érezhetően könnyebb lesz kordában tartani a kacskaringózó vasat.

BikersPoison

Facebook Comments