Garázskarantén: töltsd hasznosan a kényszerpihenőt!

Garázskarantén: töltsd hasznosan a kényszerpihenőt!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Túl vagyunk március idusán, lassan kezdődik a szezon, de sajnos a vészhelyzeten kívül mást sem hallunk a hírekből. Ha ezt a cikket olvasod, azt jelenti, hogy szeretnél kikapcsolni, és a hobbiddal foglalkozni, miként eddig is tetted - ebben segítünk most.

Bár türelmesnek kell lennünk és várnunk, ezzel segítve a járvány mihamarabbi lecsengését, de a terveinkről - ha lehet - ne mondjunk le. Elvégre néhány hét múlva tényleg itt a szezon, hát használjuk ki az időt addig! Tervezzünk túrákat ehhez itt találsz hasznos segítséget -, de még fontosabb, hogy felkészített géppel vágj bele az idei kalandokba!

Szezon előtti felkészítés pár egyszerű lépésben

„Olaj és szűrők kicserélve, kezdődhet a szezon!” – hallom legtöbbször. Noha sok, legendásan megbízható motor fut az utakon, mégis gyakran elfelejtik az apróságokat, melyek elhanyagolása észrevétlenül teszi kevésbé élvezetessé és biztonságossá a gépet. Ugye Te is szeretnél nyugodtan motorozni, mikor elmész végre kikapcsolódni kicsit? Íme, a recept – felkészítés az olajcserén túl.

Gondolom Ti is tűkön ülve várjátok az első nagyobb túrát és a gyönyörű utakat… (Kép: Varga Norbert)

Ha már ráértem, kivételesen összeírtam, lefotóztam a GSX-R eheti felkészítését - ha gondolod, tarts velem: bonts egy sört, felejtsd el a napi gondokat és kapcsolj ki a garázskaranténnal egy pár percre! Ha még nem jelentetted be a motorod szervizre, ne aggódj, nem késtél le semmiről! Kezdj el érdeklődni, mikor tudják vállalni, és az is nagy előny, ha a cég hogy hozza-viszi a motort a karbantartásra – így kilépned sem kell otthonról. Amennyiben magad végzed el a felkészítést, az egyrészt remek tavaszi kikapcsolódás egy ilyen hűvös, esős hétvégén, másrészt addig sem a rossz hírekre figyelsz – dupla előny!

Légy aprólékos, vedd észre az árulkodó jeleket!

Miután alaposan letisztítottad, tüzetesen vizsgáld át kívülről a blokkot, a futóművet és a fékrendszert! Keress olaj- és/vagy hűtőfolyadék-szivárgást (szándékosan nem hűtővizet írtam: ugye Te sem „sima” vízzel jársz?), melyek lepcses besúgóként árulkodnak a fáradt tömítésekről!

Nézd meg, pontosan hány milliméteres a barázda – na nem vászonig, csak kopásjelzőig -, illetve az esetleges külsérelmi nyomokat is!

Ellenőrizd a guminyomást és a köpenyek állapotát, mielőtt megteszed az első métereket – bármennyire is remekül tömít a pereme, egy-két tized bar simán elillanhatott belőle november óta. Ha már arra jársz, a felnit se felejtsd ki – figyeld a peremét, hogy sértetlen-e!

Átok, kontakthiba a neved!

Helyezd be a feltöltött, letisztított akkumulátort, adj gyújtást, majd vizsgáld meg a kapcsolók, kezelőszervek működését! Mintha műszakin lennél, menj végig a rutinon: helyzet- és irányjelző, tompított, fényszóró, féklámpa és kürt – ez fél perc alatt megvan. Hogy milyen gyakran mulasztják el? Megannyi cimborám gépén láttam kontakthiba miatt pislákoló féklámpát, túl gyorsan villogó irányjelzőt és még sorolhatnám…

Gyanítom, Te se akarod, hogy elvonja a figyelmed egy nehezen működő kapcsoló, és azt sem, hogy a kihunyt féklámpa miatt ne vegyék észre, hogy lassítasz. Igazán megér évente tíz percet…

Húzd szét a fontosabb elektromos csatlakozókat, és ha bármilyen korróziót találsz, akkor menj sorra az összesen, és alaposan tisztítsd meg a csatik „lábait”, majd dugd össze újra! Ekkor azt is nézd meg, hogy a csatlakozó háza sértetlen-e, mert lehet, hogy pont az ott bejutó víz okozza a korróziót!

Talán túl aprólékosnak tűnhet a dolog, de egy tizenéves gépen igenis van értelme. Jómagam minden évben megcsináltam az eddigi motorjaimon, és pont egy ilyen procedúra során derült ki, hogy kontakthibás a gyújtáskábelem csatlakozója az SV1000S-en, ezért „ment el” nagy ritkán az áram.

Az akksit se hagyd ki! Talán észre sem veszed, de a rosszul meghúzott anya vagy koszos saru gyorsan oxidálódhat, ami nem tesz jót az elektromos rendszernek, sőt extrém esetben a feszültségszabályzónak is árthat

Rendkívül idegesítő, mikor ilyen hiba jelentkezik, hiszen nem mindig reprodukálható a szerelőnél – azaz nem tudod megmutatni, mi a baj. Viszont ha éppen az otthonodtól messze vagy ne adja ég, előzés közben hagy cserben, az olyan mélytorkos cumi, hogy Ciccolina is inkább visszaadná az ipart…

Mi van a lánccal? Ne legyen lazaság, de túlfeszítés sem!

Forgasd el a kormányt mindkét irányba, majd középállványra téve a motort a teleszkópoknál fogva próbáld meghúzni magad fele, ezzel megbizonyosodhatsz a kormánycsapágy állapotáról. Középsztender vagy emelő hiányában mozdítsd meg előrefele a motort, majd a fékkar behúzásával és a kormány több irányba megtolásával próbáld ellenőrizni! Bármi rendelleneset érzel, ne vedd félvállról, mert váratlan meglepetéseket okozhat kanyarban, ha kopott vagy berágódott a kormánycsapágy!

A lánc tisztítása és kenése elengedhetetlen a hosszú élettartamhoz

A lánccal szerencsénk van, mivel könnyen ellenőrizhető az állapota. Mindössze annyit kell tenned, hogy forgatod a hátsó kereket, és folyamatosan ellenőrzöd a lánc feszességét. Ha szakaszosan megnyúlt (fel és le ugrál a kerék forgatása közben), cseréld le, mert rángatni fog menet közben és kárt tehet a lánckeréktengely csapágyában, tömítésében! Amennyiben a nyúlás egyenletes, és spannolással tudsz rajta állítani, akkor viszont ügyelj rá, hogy egyformán húzd meg mindkét oldalon, azaz egyenesen fusson a hátsó kerék!

Egyenesen már megy – megállás és kanyarodás?

Húzd meg néhányszor a fékkart, majd nyomd le a pedált is, hogy könnyen jár-e, változik-e a nyomáspontja sokadik behúzásra! Figyeld, hogy szorul-e a gázmarkolat, mozgasd meg a váltó- és a kuplungkart is! Amennyiben úgy érzed, valami nehézkesen működik, akkor a kétévente esedékes fékfolyadékcserén felül a hiba forrását is kutasd fel!

Minden szezon elején alaposan letakarítom az első és hátsó nyergeket, hogy véletlenül se szoruljon használat közben. Bosszantó, mikor egy szlovák túra elején áll be az egyik munkahenger (volt rá példa), jobb hát megelőzni

Leggyakrabban előforduló probléma a szárazon működő kar, a tömítetlen hidraulikus kuplung, akadozó gáz- és kuplungbowden, valamint a kikopott persely miatt lötyögő fék- és váltókar.

A jó fékhatás persze nem csak a fékrendszeren múlik – nem hiszed? Képzeld, hogy

téged akarnak elhúzni, de a cipőd úgy tapad, hogy nem tudnak kimozdítani sem. Viszont amint felemeled egyik lábad pár milliméterre, rögtön elindul a vonat…

Így viselkedik a motor is: ha a fék tökéletes, de a futómű „odavan”, azaz megfáradt a csillapítás, már nem tudja kordában tartani a rugó erejét és földön tartani a kereket.  Saját GSX-R-em fordított első telója kapja az ívet rendesen, pont a csúszószárra kerül az út mocska, a fékpor és még sorolhatnám. Ha a porvédő gumik sérültek, akkor kijut az olaj és be a kosz – azonnali szervizre szorul. Sajnos sokan elhanyagolják a teleszkópolaj és a szimmering cseréjét, a központi rugóstag felújításáról meg azt se tudják, hogy szükség van rá. Márpedig ez is esedékes 3-5 évente és 25-35 ezer kilométerenként, de sokaknak fogalma sincs, volt-e valaha cserélve…

GSX-R teleszkóp, pontosabban az alkotóelemei - a friss olajon felül porvédőgumit és szimmeringet is érdemes cserélni, miként mi is tettük

Ne feledkezz meg a kerékcsapágyakról sem! Számtalan történet felrémlett, ahol meghiúsította a túrát a csapágy, pedig induláskor jobban átnézve kiderült volna a lappangó hiba. 2016-ban a Transzfogaras előtt nem sokkal adta fel a harcot egyik chopperes kollégánk kerékcsapágya. Emiatt ki kellett hagynia a lényeget, magát a látványutat - szerelőt keresett, amíg mi gondtalanul motoroztunk. Gondolj bele: ez egy egész évben forgó, ráadásul teherhordó alkatrész, ám ennek ellenére sokan az élettartama végéig használják, nem cserélik, amíg nem lóg a kerék…

Öröm ránézni az új csapágyra. Nem jobb a tudattal motorozni, hogy filléres tétel, és ezzel garantáltan nem lesz bajod kilométerek tízezrein át? (Bocs a képminőségért - összerakás közben, telóval készült, de azért a lényeg látszik)

Végül jöjjön a „desszert”, bár a motorosok többségének ez a „főétel” a tavaszi karbantartás során… Igen, olaj- és olajszűrőcsere, amin tényleg nem érdemes spórolni. Nagyjából 1500 forint a különbség a jó és a kiváló olajok ára között, vagyis négy liternél is csak havi 500 forintra jön ki a plusz költség… Ne ezen garasoskodj, ne rendelj gyanúsan olcsó és/vagy névtelen gagyikat ismeretlen webshopokból, hiszen a motorod kockáztatod! Jómagam egyébként akkor is évente/6000 kilométerenként cserélem, ha ennél több a gyártói előírás (pl. 10 vagy 12 ezer kilométer).

Arra a kérdésre, hogy milyen olajat használj, csak azt tudom írni, hogy minőségit! Az interneten elveszni a fotelmotorosok és önképzett olajszakértők tanácsai között, ezért a legjobb kikérni egy valódi szakember véleményét, kifaggatni egy nálunk jobb típusismeretű motorost. Egyébként pedig ott van a motorod kezelési könyvébe, hogy milyen API/SAE-besorolású és viszkozitású az ajánlott – ez tutibb, mint a Facebookon a „szerintem…” kezdetű üres tippek.

motorolajcsere
Sokan úgy gondolják, ha a motorolajat lecserélik az előírtaknak megfelelően, akkor mindent megtesznek a gépért, pedig ez önmagában édeskevés...

Ha igazán alapos akarsz lenni, és van hozzá tudásod-szerszámod, akkor szelephézag-ellenőrzéssel kezdj, hiszen jelentősen csökkenhet a teljesítmény, ráadásul felesleges kopásnak teszed ki a gépet, ha túl kicsi vagy nagy a hézag. Ha már ott matatsz, mindenképpen vess egy pillantást a vezérműláncra, a sínjére és a feszítőre is, mert volt már rá példa, hogy a gyárilag előírt csereintervallum előtt megfáradt a hidraulikus feszítő – komoly bajt okozhat.

Végül, de nem utolsó sorban, ha nem szeretnél egyenetlenül járó motort és rossz gázreakciókat, akkor a szinkront is ellenőriztesd, mely során kiegyenlítik a szívócsövekben uralkodó nyomást. Tudom, a többség ezzel kezdi az olajcsere után, de ez gyakran tévút és többet árt vele az ember, mint amennyit használ. Miért? Nos, önmagában a szinkronizálás nem egy csodatündér, azaz nem javul tőle a motor, ha közben rossz a szelephézag vagy öreg a gyújtógyertya – ezért is kezdjük felülről lefelé a munkát, és ellenőrizzük előbb azokat.

Így festett a GSX-R szinkronja beállítás előtt

Remélem, tudtam pár hasznos tanácsot adni, és Te, valamint a motorod is „jobban érzi magát” a garázsban töltött nap után. Persze a legfontosabb, hogy mindig olyan műveletbe vágj bele, amihez van tudásod és szerszámod is, nehogy véletlenül kárt tegyél a gépben.

Végül pedig szeretném megköszönni a szokás szerint kiváló holmikat a Motoralkatresz.eu-nak, akiknél már öt-hat éve vásárolok tavasszal, és mindig jó áron, remek minőséget adnak – kösz srácok! (Igen, ez a reklám helye, pedig pont úgy fizetek az alkatrészekért, mint bárki más – egyszerűen csak megérdemlik, hogy dicsérjem őket, mert ritka pontos, lelkiismeretes srácok.) Arról nem beszélve, hogy a saját fejlesztésű alkatrészkeresőjük is príma, innen percek alatt össze tudtam válogatni mindent a géphez.

Nos, részemről 100%-os a gép, és a lelkemnek is jót tett a garázsban töltött nap. Ezt javaslom hát nektek is, és persze kitartás, srácok! Addig is jöhetnek a képek a motorokról: nálatok megvolt a tavaszi szerviz?

Tavaszi karbantartás - alkatrészköltségek:

- Motul 7100 10w-40 motorolaj 4 liter - 15 990 Ft

- Hiflo filtro olajszűrő - 2080 Ft

- Hiflo filtro levegőszűrő - 4960 Ft

- WRP első kerékcsapágyszett - 6720 Ft

- Teleszkópszimmering és porvédőgumi - 9950 Ft

- Motorex racing teleszkópolaj - 4550 Ft

- Motul Factory line 600 fékfolyadék - 3650 Ft

- Brembo SA (szinter) fékbetét - 10400 Ft

Összesen: 58 300 Ft, de ha regisztrálsz náluk, akkor visszatérő vásárlóként kedvezményt kapsz az árakból.

BikersPoison

Facebook Comments