Mint egy rossz film: a pécsi frontális ütközés története

Mint egy rossz film: a pécsi frontális ütközés története

- Kategória: Cikkek, Közélet

Éppen 13 évvel ezelőtt került fel a világhálóra a megrázó videó, amiben két motoros ütközött a Mecsekben. Köztudott, hogy a vétlen motoros életét veszítette, a vétkes pedig testileg-lelkileg meggyötörve élt tovább, ám itt még korántsem ért véget a történet…

 
  • Nemcsak a balesetet okozó motorost, hanem a mögötte haladó társát is elítélték
  • Rossz egészségi állapota dacára letöltendőt kapott a vétkes
  • Tíz évvel a baleset után ugyanott történt tragédia

Aznap felelőtlen voltam, száguldoztam, de nem akartam sérülést okozni sem másnak, sem magamnak – mesélte megtörten a Pécsi Városi Bíróságon a huszonnégy éves Zsolt, aki 2007 júniusában a végzetes balesetet okozta és rögzítette. – Sajnos nem jött össze. Bocsánatot kérek mindenkitől! – fűzte hozzá halkan, arra utalva, hogy egy ártatlannak tűnő helyzetben rossz döntést hozott, és ezért elhunyt egy másik ember, akit ráadásul személyesen ismert.

Évekig sokkoltak a híradók a felvétellel, amit a készítője nem is látott

A baleset egyik legkártékonyabb hatása az volt, hogy éveken át szinte minden motorbaleset után lejátszották a híradókban, hiszen ott volt készen, nulla befektetéssel lehetett borzolni a kedélyeket… Riporterek mesélték, hogy a vétkes motoros meg sem nézte a felvételt, olyannyira összetört lelkileg, hogy képtelen volt újra átélni az ütközést.

A témát csak felszínesen ismerő újságírók megint kitettek magukért, és akarva-akaratlanul rosszabb színben tüntették fel a vétkes motorost. Így születtek cikkek az átalakított motorról, amin „kicserélték a gumikat… és a láncokat (!)” hogy erősebb legyen – szakértelem és utánajárás a köbön…

Azért különösen fájó a tragédia, mert egy olyan kanyarban történt, ahol ketteslétrával is el lehet fordulni százzal, a kisodródó és halálos balesetet okozó motoros pedig csak 105-107 km/órás sebességgel haladt. Egyszerűen benézte, elszámította magát. Nem véletlenül mondta a tárgyaláson, hogy nem akartam sérülést okozni sem másnak, sem magamnak.

Az ütközés előtti pillanat. A videót kegyeleti okokból nem tesszük közzé – aki szeretné, úgyis megtalálja a neten

Végül több tárgyalás is zajlott, melyek közül első fokon négy év börtönbüntetésre ítélték a vétkest. Érdekesség, hogy a vele együtt motorozó, szintén közúti veszélyeztetéssel vádolt társát (akinek nem volt köze a balesethez) nyolc hónap felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték (!), s három évre eltiltották a járművezetéstől közúti veszélyeztetés miatt. Ez ellen mindketten fellebbeztek, így O. Zsolt ítéletét másodfokon enyhítették: börtön helyett fogházban tölthette le négyéves büntetését.

Mint egy rossz filmben: nincs happy end, csak újabb tragédia

Az ütközés következtében életét veszítette a szemből érkező, 29 éves Károly, akinek szülei apró síremléket állítottak a Pécs és Mánfa közötti úton. Édesapja rendszeresen kijárt ápolni, gondozni a kereszt környékét, annak dacára, hogy a közútkezelő és a rendőrség egyre többször figyelmeztet rá: kimondottan veszélyes az ilyen helyek megközelítése, karbantartása.

O. Zsolt és a balesetben elhunyt motoros ismerték egymást – derült ki az ütközés után készített riportból

Csaknem tíz évvel a tragédia után is oda tartott a 62 éves férfi, míg felesége az autóban várta. Megpróbált átmenni a kifejezetten forgalmas úton, ám ekkor feltűnt egy személyautó, mely már nem tudta elkerülni az ütközést, és elgázolta az elhunyt motoros édesapját, aki a 2007-es baleset helyszínétől néhány lépésnyire veszítette életét.

Milyen hatással volt az ügy a motoros társadalomra?

A TV-ben hétről hétre felbukkanó felvétel azt sugallta: aki kamerát szerel a motorjára, az biztosan száguldozik. „Haraptak” is a sisakkamerákra az utakon, és évek teltek el, mire ismét a túrázók, világjárók hasznos eszközeként tekintettek a GoPrókra és társaikra, egyben újra hétköznapi közlekedők lettek a korábban életveszélyes száguldozóként beállított kétkerekűek.

 „35%-kal több a nagymotor, mégis 23%-kal csökkent a motorral okozott balesetek száma” 

Persze ehhez az is kellett, hogy éppen a pécsi tragédia után kezdett meredeken csökkenni az okozott motorbalesetek száma. Már-már hihetetlen, főleg a kívülállóknak, hogy azóta 35%-kal több a nagymotor itthon, mégis 23%-kal csökkent a motorral okozott balesetek száma, ami messze a legjobb arány a hazai járműkategóriák között.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz