Technika: Szabályos a LED-helyzetjelző vagy sem?

Technika: Szabályos a LED-helyzetjelző vagy sem?

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Mégsem szabályos a LED-helyzetjelző? A fullos Philips és Osram sem? A száraz jogi szöveg helyett konyhanyelven, de alaposan körbejárjuk a kérdést, hogy téged ne érhessen meglepetés igazoltatáskor…

 

Mielőtt kitérnénk a helyzetjelzőre, gyorsan szögezzük le: a H4, H7 stb., tehát a tompított és a reflektor fényét adó LED-izzók soha nem lesznek szabályosak egy hagyományos foncsorban. Mivel nem egyeznek a műszaki jellemzők és nincs E-jel az izzón, ez pont olyan szabálytalan átalakítás, mintha például a gyárinál kisebb/nagyobb kereket szerelnél a gépbe.

„A rendőrök csak figyelmeztettek a LED-izzóért”

Olvasónk, Tomm a gyakorlatban is megtapasztalta, miként kezelik a zsaruk a LED-eket, különösen a kékes fényű kínai izzókat:

Kínai LED-helyzetjelző Tomm motorjában. Nem bírságolták meg érte, de ki kell cserélnie szabályos W5W-re

Sziasztok! Ma a Bükkben motoros rendőrök kiszedtek a forgalomból. Közölték velem, hogy a képen látható helyzetjelző lámpa nem szabályos a ZX-6R-ben. Mentségemre szóljon, négy éve így vettem a motort, szóval fogalmam sincs milyen izzó kell bele… Tegyük hozzá, a rendőrök teljesen normálisak voltak, szóval kérem mellőzni a zsarukat szidó kommenteket! Őszintén bevallom: azt hittem, meghurcolnak érte. De mivel normálisan beszéltem velük, így ők is azok voltak. Persze mikor megállítottak, már láttam rajtuk, hogy nem jó ötlet kötekedni. Nem mintha akartam volna… – írta a hétvégi igazoltatásról.

Hogy Te ne kerülj ilyen csávába, összefoglaljuk, hogy miért (nem) használhatsz LED-izzót a motorban és miért lehet kivétel ez alól a helyzetjelző.

Szabályos a LED-izzó vagy sem?

A KöHÉM-ben pontosan megtalálod, mi a baj a LED-fényszóróval:

6/1990 KÖHÉM rendelet 38 § (3) bek. A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzót szabad alkalmazni.

Ha tehát nincs benne az E-jel (és nem akármilyen E-jel: közúti közlekedésre alkalmas igazolást kell kapjon a termék), akkor esélytelen, hogy valaha szabályosan használd.

Ezért nem mindegy, hogy négy- vagy hatezer kelvines izzót választasz – egyből látszik a különbség

Igen ám, de a helyzetjelző, irányjelző stb. más elbírálás alá esik, egészen pontosan így szól a rendelet:

6/1990 KÖHÉM rendelet 37 § (A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek) (4) bek. A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzót szabad használni.

Itt mát mehet a gyurmázás a szavakkal, hiszen nem ír elő E-jelet, mert gyakorlatilag nincs is a piacon olyan, ami ezt teljesítené. Noha a márkás, pl. Philips, Osram stb. helyzetjelzők megfelelnek az összes követelménynek, de olyan költséges az engedélyeztetés és az E-jel megszerzése, hogy erről inkább lemondtak a cégek (így is 6-7000 forint egy pár W5W helyzetjelző, miközben a hagyományos egy százasba kerül…)

Célzottan vadásznak a szakemberek a kínai, kék helyzetjelzőkre (Kép forrása: NKH/Mikulás Róbert)

Vagyis tudsz venni olyan izzót, ami elvileg megfelel az előírásoknak, mégis LED-es, de ha foggal-körömmel ragaszkodunk a rendelet minden szavához, akkor ez a megfelelő műszaki paraméterek dacára sem beépíthető. Ugyanis ott áll a „a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzó”, amin napestig vitatkozhatnánk, hogy ez csak a fényerőre, esetleg a W5w/T10 foglalatra vonatkozik-e, vagy az is szempont, hogy izzószálas és ne LED-es legyen.

Nagyon hasonló a helyzet, mint a nappali menetjelzővel (DRL) – elvileg engedélyezett, de mivel a tompítottal együtt nem működhet, és a tompított kötelező Magyarországon, így motoron továbbra sem használható.

Ilyen a gyakorlatban a Philips 4000K-s, LED-es W5W helyzetjelzője

Itt annyi a csavar, hogy ha megveszel egy valóban minőségi, az adatlapja szerint közúti közlekedésre alkalmas LED-helyzetjelzőt, és annak nem túl hideg, kékes a fénye, akkor jó eséllyel megúszod a dolgot (főleg, ha nem teljesen víztiszta a lámpaburád, mert akkor még nehezebb kiszúrni). Azt viszont érdemes elfelejteni, hogy az Aliexpress-ről tíz centért vett, ibolyakéken vakító LED-ek átmennek a rostán: az ilyet száz méterekről kiszúrni, főleg a sárgás fényű tompított mellett. Nézd csak:

Magadat buktatod le: önmagában fehérnek tűnik az olcsó helyzetjelző, de a gyári (jobbra) és az emelt fényerejű (balra) H11 mellett már kéken virít… Hidd el, pont ilyen feltűnő lesz a rendőrnek is, hogy valami nem stimmel

Röviden tehát találtunk műszakilag megfelelő, de nem E-jeles LED-helyzetjelzőt, és a KöHÉM szövege alapján tulajdonképpen meg is indokolhatod, hogy ez miért szabályos. Főként a dupla helyzetjelzős lámpákba érdemes ilyet beszerelni, mert így a nagyobb fényerejű, messziről kiszúrható LED könnyebben észrevehetővé teszi a motort – nem véletlenül használjuk mi is évek óta. Persze a rendőr is joggal érvel, hogy „a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzó” szerinte annyit tesz, hogy ugyanolyan, mint amivel kijött a motor a gyárból és az bizony nem LED-es… Nem pontosan szabályozott tehát a kérdés, azt pedig hiába írom le, hogy jómagam négy éve ilyennek járok itthon és külföldön – attól, hogy engem nem büntettek meg, mást simán nyakon csíphetnek érte.

Nem véletlen az „Off Road Only” felirat a drágább, minőségi LED-izzókon…

Szóval annyit tehetsz, hogy messziről elkerülöd a kínai vackokat, és ha ragaszkodsz a LED-helyzetjelzőhöz, akkor megfelelő színű izzót választasz (pl. 4000 K-s Philips), amivel nekünk még nem volt bajunk – itthon, Ausztriában, Olaszban, Szardínián stb. sem szóltak érte. Hozzátéve persze, hogy ezen sem találsz olyan jóváhagyást (a kifejezetten borsos engedélyezés miatt), hogy közúti használatra alkalmas lenne.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz