Mennyibe kerül fenntartani egy sportmotort? Kiszámoltam, de megbántam…

Mennyibe kerül fenntartani egy sportmotort? Kiszámoltam, de megbántam…

- Kategória: Kiemelt cikk

Azzal mindenki tisztában van, hogy a járművásárlás és -eladás csak a kereskedőnek üzlet, nekünk pedig költség, de hogy ilyen drága mulatság lenne?! Nyolc év és 45 ezer kilométer után kiszámoltam, mennyibe is kerül egy kilométer, ha motorral teszed meg…

Mielőtt még valaki azt hinné, hogy új motorról és a vele járó hatalmas értékvesztésről lesz szó, gyorsan előrebocsátom, hogy ez nem új, hanem újszerű, de jó áron kínált Ninja volt. Ennek oka, hogy tesztmotorként szolgált és valaki sikeresen talajt fogott vele, így jócskán (utólag visszatekintve: nem is annyira jócskán…) alkudhattam belőle. Hogy pontosan milyen motor is ez? Nos, életem első gépe, egy 250-es Kawasaki Ninja, amit 1,1 millióért hozhattam el 2012-ben.

Mennyibe kerül egy kilométer motorral?

Tudjátok, nem érdekelt a külseje, de az autópályán kívül az utak királya voltam vele. Máig hihetetlen számomra, hogy soha nem kaptam büntetést, holott elég jó érzés volt percek alatt magam mögött hagyni az óriási dugót, és a méretéhez viszonyítva dinamikusan közlekedni vele. Voltak persze nehezebb pillanatok, de néhány kisebb esésen kívül csak egy komolyabb baleset ért minket: egy parkolni kívánó hölgy alacsony sebességnél rámhúzta a kormányt és elütött.

Csodaszép motort (volt), aztán jött a baleset… Abból legalább anyagilag jól jöttem ki

Szerencsére nem lett nagy bajunk, bár ez is relatív, hiszen majdnem egy teljes szezont kihagytam az ügyintézések miatt… Anyagilag egyébként nem jártam rosszul a balesettel, hiszen a javítási költségek levonása után nagyjából 240 ezer forint készpénzt kaptam. Persze jobban belegondolva ez sem nyereség, hiszen eladáskor nagyjából ennyivel alacsonyabb áron tudtam megválni tőle.

Mennyit költöttem üzemanyagra nyolc év alatt?

Remélem, mindenki tisztában van a pénz időértékével. Hogy mit is jelent ez? Nos, ez a 2012-es forint 2020-ban sokkal többet ér, hogy miért, arról röviden írtam korábban. Ezúttal 6%-kal számoltam, hogy kicsit magasabb legyen, mint a kockázatmentes befektetés, de a matek eredménye engem is váratlanul ért. A gyakorlatban mindez annyit tesz, hogy

most csak a motoros költségeim hozamából (!) szinte vehetnék egy hasonló új motort! Hiába, a kamatos kamat nem viccel…

Az egyszerűség kedvéért a simán elérhető 3,6 L/100 km-es átlagfogyasztással és 370 forintos benzinárral számoltam, így jött ki az összeg. Persze ha nagyon szigorúan vesszük, akkor nem csak örömmotorozásra költöttem, volt ebben kötelező utazás, ami ugyanígy pénzbe került volna BKV-val, autóval stb. Úgyhogy azt mondom, csak a benzin felét számoljuk ide mint hobbira költött pénzt, az szerintem bőven megállja a helyét.

Jellemzően a tankolás a legkomolyabb kiadás egy járműnél, de itt korántsem… Sőt ha jobban utánaszámolok, benzinre költöttem a legkevesebbet

Örök kérdés, hogy milyen drága járműnél térülhet meg a rendszeres, lelkiismeretes ápolás és karbantartás. Nyilván egy olcsó, idősebb motoron ez szinte „felesleges”, ha csak használati eszközként tekintesz rá, hiszen a 300-ért vett endurón semmi értelme 250-ért motorfelújítást végeztetni vagy megvenni hozzá az ezereurós futóművet a kopott gyári helyett.

Nem sokat költöttem javításokra, ráadásul nem is szakszervizbe hordtam, de így is viszonylag magas volt a karbantartási költség

Annak ellenére nagyon magas ennek a motorozás fenntartási költsége, hogy mindent minimumon futtattam: az első 1-2 szervizen kívül független műhelybe vittem, és nem is akadt húzós tétel –  csak a lánc- és gumicsere, no meg a szelephézag-állítás említhető komolyabb és drágább beavatkozásként. Nos, bárhogy is spóroltam, a motoros kiadások hatoda (!) erre ment el, és nagyobb, drágább gépeknél ez az arány csak tovább nő…

Mennyibe kerül egy motor tankolása, értékvesztése és adója?

Vagyonszerzési illeték, eredetvizsga, műszaki vizsga, kötelező biztosítás stb. – ez sajnos még a 250-es kategóriában is sok pénz. A casco kötése egy esetben fordult meg a fejemben: 2016 magasságában egy udvarból csak azért nem lopták el a kis Ninját, mert a szabálytalanul parkoló furgon miatt nem tudtak odaállni autóval. Persze nem volt egy lángész banda: erre a lakat levágása előtt is gondolhattak volna…

Hárommillióba fájt, hogy nyolc éven át volt egy 250-es motorom. Ha ebből levonom a benzint, akkor „csak” 2,5 millió – az sem kevés

Amiért az összevetést csináltam, az a kis Ninja eladása, ugyanis idén megváltam tőle. Így a jövő évi olajcserével, műszaki vizsgával, teljesítményadóval stb. már nem kell bajlódnom. Végül 410 ezer forintot kaptam érte, ami egy kicsit kevesebb, mint szerettem volna, de érthető: nem tolonganak a balesetes gépekért… Összességében a kártérítéssel együtt hasonló összeg jön ki, mint a hasonló korú és futásteljesítményű motoroknál, amiket 700 ezer forintért hirdetnek, hiszen a 410-hez még muszáj hozzáadnom a kártérítésből maradt 240 ezer forintot. Ez így 650, vagyis a hasonló korú, de szebb állapotú vetélytársak átlagára, tehát nem mondhatnám, hogy rosszul szálltam ki belőle.

Ami számomra hihetetlen, hogy a matek végén kiderült:

legalább 3 millió forintról mondtam le annak érdekében, hogy az utóbbi 8 évet együtt tölthessem egy 250-es motorral.

A valamivel több mint 45 ezres futásteljesítményt visszaosztva tehát 6755 forintba fájt 100 kilométer megtétele (68 Ft/km), holott a legfontosabb költség, az üzemanyag csupán ennek ötödét tette ki. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor

minden 10 ezer forintos tankoláskor másik 40 ezret (!) kell félretenned a nem létező, virtuális kasszába

hogy pontosan tudd, mennyibe is kerül motorozni. Tízezer forintnyi benzinből még egy hétvége sem jön ki? Lám, akkor valójában 50 rugóba fájt a múlt vasárnap megtett hat-hétszáz kilométer.

Száz szónak is egy a vége: az élményeket nem lehet forintra váltani, így felesleges azt kérdezni: megérte-e 2,5 milliót költeni egy sportmotorra? Arra viszont tökéletes a táblázat, hogy lássuk, miként lehet többet motorozni kevesebb pénzből – ez alapján már én is okosabban csinálnám

Ha az eszemre hallgatok, akkor pénzügyileg tényleg a legrosszabb döntésem volt a motor vásárlása. Amennyiben a mai eszemmel újra ott lehetnék, nem venném meg. Ekkora összegből nagyjából 50 hétvégére (!) bérelhetnék magamnak hasonló kaliberű motort, esetleg beruházhattam volna egy korosabb gépre, amire – a várható nagyobb szervizköltség dacára is – kevesebbet költöttem volna. Mivel érheted el, hogy neked több maradjon benzinre és kevesebbet adj ki a többi költségre?

 

1. Ha már használt gépet veszel, akkor idősebb, de gondosan karbantartott motorral kevésbé lesz magas az értékvesztés, sőt a piac jelenlegi trendjeit látva akár nőhet is a gép értéke.

2. Amennyiben ragaszkodsz valamihez (bukócső, hátsó doboz, navigáció stb.), válassz újat belőle, hogy sokáig tökéletesen szolgáljon, és ne nyűg, hanem örömforrás legyen. Viszont az extrák kapcsán továbbra is ökölszabály: ha pár éve belül eladod a gépet, lehetőleg használt felszereléseket vegyél rá – ezen is sokat spórolhatsz.

3. Bármennyire is szenvedélyalapú a motorozás, próbálj hideg fejjel, józanul dönteni a gép vagy a felszerelések vásárlásakor, mert a szezonon kívüli akciókban súlyos tíz- vagy százezreket spórolhatsz, és százezerből vagy 7-8000 kilométeren át tankolhatsz egy ilyen Kawát.

Ne azt kérdezd: megéri-e motorozni?

Végül pedig soha ne feledd: ez egy örömforrás, a feltöltődésed, a nyugalmad forrása. Nem érdemes hát túlzottan nagy feneket keríteni a puszta számoknak, mert jómagam is hiába lennék gazdagabb a Ninján töltött évek nélkül, egyben lemaradtam volna Európa felfedezéséről, fiatalkorom legszebb pillanatairól, ami pénzben nem mérhető. Szóval nem azt javaslom, hogy kuporgass, verd a fogadhoz a garast, hiszen mit ér az élet, ha nem élvezed?

Azt viszont bátran állítom a nyolc év tapasztalatai alapján, hogy a motorozást is lehet „okosabban” csinálni, ha kicsit odafigyelsz a dolog pénzügyi oldalára. Azt kérdezed, mi lesz a megspórolt forintokkal? Úgy van ez, mint a régi viccben:

– Mit csinálnál, ha annyi pénzed lenne, amennyit elmotoroztál? – Hát mit? Újra elmotoroznám!

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz