Ha az időhúzás olimpiai sport lenne… – Mikor kerül rendszám a robogókra?

Ha az időhúzás olimpiai sport lenne… – Mikor kerül rendszám a robogókra?

- Kategória: Cikkek

Noha már látszik a fény az alagút végén, egyelőre csak tervek vannak arról, hogy miként lesz plakett a kismotorokon.

 

Jóllehet, a kétezres években már született elvi döntés arról, hogy muszáj rendszámot tenni az itthon futó, 4-500 ezer darab segédmotorra, ennek végrehajtása elmaradt. Ebből is látszik, hogy ha az időhúzás olimpiai sport lenne, a magyar robogórendszámozás előre megkaphatná az aranyérmet – egyszerűen nincs ellenfele… Most röviden összefoglaljuk, mi történt a témában az elmúlt 15 évben, és mire számíthatunk a közeljövőben.

Mikor kerül rendszám a robogókra?

Szóval a kétezres években megjelent a Magyar Közlönyben, hogy megkezdődik a segédmotorok, robogók regisztrációja, majd rögtön vissza is vonták a rendeletet, mondván, túl nagy terhet róna a lakosságra. Igaz, hogy a Simsonok és más kismotorok többségét azért vásárolták, mert olcsó és könnyen fenntartható motorok, de az sem áll meg, hogy kibírhatatlan teher lenne a rendszámozás és a műszaki vizsga költsége.

Úgy röppent el tíz év a Magyar Közlönyben megjelent döntés és az első valódi lépés között, mintha ez nem is lenne égető probléma… Végül 2017-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesei elkezdték kidolgozni a robogórendszám részleteit, s rögtön le is szögezték:

  • „Bármiféle intézkedés feltétel- és követelményrendszere csak az állampolgárok teherbíró képességét figyelembe véve alakítható ki”
  • „A korábbi, 15-20 ezer forintra saccolt díjnál kevesebb lesz a rendszámért fizetendő összeg”

Mivel forgalmit, rendszámot kell készíteni, no meg elvégezni egy műszaki szemlét, gyorsan kiszámolható, hogy 15 ezerből még ennek önköltsége sem jön ki, vagyis aligha fenntartható egy olyan rendszer, ahol nagyságrendileg tízezer forintba kerül a teljes rendszámozás procedúrája.

Majd jött 2019, amikor a nem éppen erős gazdaságról és komoly jólétről híres Szerbiában egy tollvonással berendelték vizsgálatra a robogókat, segédmotorokat, és ezután csak akkor használhatták őket a tulajdonosok, ha évente (!) leműszakiztatják a gépeket. Mindezt úgy, hogy a szerb robogókon már volt rendszám, vagyis két lépéssel járnak előttünk: már megszüntették a speciális robogóplakettet, és a nagymotorokhoz, autókhoz hasonló rendszerben kerültek a segédmotorok.

A szerb módszer kettős előnnyel kecsegtet: mivel adásvételi vagy számla kell a vizsgához, nyomban kiszűrhetők a lopott motorok, míg a szabálytalanul átalakított 50-esekről a túl nagy teljesítmény/végsebesség miatt került le a rendszám.

Minden harmadik robogó szabálytalan volt itthon

Márpedig Magyarországon is gyakori probléma, hogy motorkerékpárokat használnak segédmotorként, azaz rendszám nélkül futnak az 50-esnél nagyobb vagy 45 km/h-nál gyorsabb gépek. A lenti razzián a motorok harmada volt szabálytalan:

Fél nap alatt több mint egy tucat robogóról derült ki, hogy valójában nem is ötvenes

Az utolsó hazai lépés éppen két éve, 2019-ben látott napvilágot, amikor a minisztérium úgy nyilatkozott: közlekedésbiztonsági okokból indokoltnak tartja az itthon futó, nagyjából 600 000 darab segédmotoros kerékpár rendszámosítását, s ehhez jogszabály-módosításokra és egy egyszerűsített, költségkímélő eljárásrend bevezetésére van szükség. Persze az is igaz, hogy eltérő összeg lesz az egyes típusok regisztrálása, ugyanis aki olyan robogót vagy kismotort vett, amint nincs rendszámtartó és ahhoz tartozó világítás, annak ezt is muszáj lesz kialakítania a szemle előtt.

Ő szerencsés volt, a rendőrök megtalálták és visszavitték a lopott Szimóját. Mivel nincs rendszám a kismotorokon, szinte lehetetlen megtalálni őket, ha lábuk kél…

Sajnos ezt nem követte gyakorlati lépés, sőt tavaly már visszakozott a minisztérium, és ezt a választ adta a Moped Blognak:

Hazánk jelenleg nem tervezi a hatósági engedéllyel és jelzéssel történő ellátási kötelezettség bevezetését, mivel ennek nincsenek meg a feltételei a Magyarországon használt két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok mindegyike esetében.

Vagyis továbbra is plakett nélkül közlekedik a több mint félmillió darabra saccolt hazai robogóállomány. Megoldást jelenthet, hogy idén sokkal nagyobb figyelmet kapnak a motorosok állami szinten, sőt tavasszal már a motoros képzést is átszervezték, hogy kövesse a motorok technikai színvonalát, szóval ha valamikor, akkor most van esély a változásra. Valljuk be, időszerű lenne, már csak azért is, mert a gépek többsége érvényes biztosítás nélkül fut.

A MABISZ számolt be róla, hogy a robogók 55 százalékára kötöttek már valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat, vagyis csak minden ötödik-hatodik robogónak van élő biztosítása.

Lássuk be ez így tarthatatlan, s kíváncsian várjuk, hogy mikor és milyen formában zajlik majd a legkisebb gépjárművek, pontosabban a törvény szerint csak járművek regisztrációja.

Képek forrása: Pixabay és Hegylakók Motoros Magazin-archív

Continental 2019