Így ápold a motorod!

Így ápold a motorod!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
4

Ahogy egyre melegebb lesz és hosszabbodnak a nappalok, úgy jön meg a motorosok kedve a kétkerekűek leporolásához. Indulás előtt azonban rá kell néznünk pár dologra, hiszen a látszólag rendben talált kenőanyagok jelenthetik a legnagyobb veszélyt a motorra…

.

A műveleteket az akkumulátor ellenőrzésével érdemes kezdeni. Nem zárt rendszerű akkumulátor esetén az alacsony elektrolit szintet ioncserélt vízzel kell pótolni. Vízhűtéses motoroknál lényeges, hogy a hűtőrendszerben legyen elegendő folyadék, az utántöltés ioncserélt vízzel kevert fagyálló folyadék koncentrátummal, vagy gyárilag készrekevert hűtőfolyadékkal végezhető el. Fontos, hogy kerülni kell a különböző típusú hűtőfolyadékok keveredését. A motorolaj minősége és állapota erősen befolyásolja a motor élettartamát, ezért mindig a motorgyártó által előírt teljesítményszintnek megfelelő motorolaj használata javasolt. Fontos kiemelni, hogy a motorolaj a nem használt motorkerékpárban is öregszik, ezért a motorolaj- és szűrőcserét minden idény elején célszerű elvégezni, ha legalább egy éve feltöltöttük már a gépet a kenőanyaggal.

Mindegy, hogy mennyit motoroztál vele: ha több mint egy éve cserélted, akkor a motorolajnak – és a szűrőnek – mennie kell!

„A négyütemű motorkerékpárok speciálisan kifejlesztett motorolajai általában nem csak a motor kenésére szolgálnak, hanem a tengelykapcsoló és váltómű kenését is ellátják. A modern motorokra jellemző magas hőmérséklet és fordulatszám mellett megbízható kenést kell nyújtaniuk, valamint biztosítaniuk kell a kuplung gyors kapcsolását és csúszásmentes működését, elő kell segíteniük a könnyű sebességváltást, tisztán kell tartaniuk az alkatrészeket” – mondta Vida Szabolcs, a MOL-LUB Kft. kenőanyag termékmenedzsment vezetője.

A biztonságos közlekedést szem előtt tartva első indulás előtt még további karbantartási feladatok is várnak a motorosokra. Kiemelten fontos a fék és a fékfolyadék ellenőrzése. Ha a tartályban a folyadékszint lecsökkent, azt mindenképpen pótolni kell az előírásoknak megfelelő (DOT4, DOT5 stb) kenőanyaggal.

Ha nem áttetsző a fékfolyadék, ideje kidobni! Háromévente mindenképp cseréljük, mielőtt felforr az egyik féktávon…

A motorkerékpárok hajtólánca nem csak az első indulás előtt, hanem utána is rendszeres odafigyelést, folyamatos ápolást igényel.  Mielőtt azonban a kenőanyagot felvisszük, fontos, hogy eltávolítsuk a korábbi szennyeződéseket, erre a különböző lánctisztító spray-k is megfelelőek, de ha a gépkönyv engedi, akár petróleummal is elvégezhetjük a műveletet. (Ez itt a reklám helye: mi a túráinkon a MOL Moto Chain O-X termékét használjuk, praktikus, 100 ml-es kiszerelésben)

A rossz példa: akkor járunk el helyesen, ha alul, az első és hátsó lánckerék között fújjuk be a láncot

A biztonságos motorozás feltételeit természetesen nem csupán a technikai jellegű feladatok teljesítése jelenti, hanem pl. az iratok vagy a ruházat ellenőrzése is. Mindent egybevetve a következő tíz pontra érdemes odafigyelni az első országúti túra előtt:

  1. Ha hosszú idő esik ki két használat között, fontos ellenőrizni, hogy érvényes-e a motoros vezetői engedélye, kötelező biztosítása, és a motorkerékpár forgalmi engedélye.
  2. A ruházat nem csak a környezeti viszonyoktól véd, de baleset esetén annak viselőjét is megóvja a súlyosabb sérülésekről, ezért érdemes átnézni, és bőrápolóval kezelni a 2-3 hónapig a szekrényben tárolt kabátot, nadrágot, kesztyűt, csizmát, stb.
  3. A szezonkezdet előtt ellenőrizni kell, hogy a gumiabroncsok megfelelnek-e az általános előírásoknak, valamint, hogy mennyi ideje gyártották őket?
  4. Megfelelő-e az akku feszültsége?  Ha szükséges, az első indítás előtt fel kell tölteni.
  5. Megfelelő-e a légszűrő állapota?  Szükség esetén ki kell cserélni.
  6. Esedékes-e a motorolaj-csere? Ha nem, akkor is ellenőrizni kell a motorolaj szintet, szükség esetén a motorban lévő viszkozitású és teljesítményszintű olajjal kell utántölteni. Ha több mint egy éve cseréltük, akkor mennie kell, hiába nem tettük meg a szükséges kilométer mennyiséget.
  7. Elegendő folyadék van-e a hűtőrendszerben, esetleg nem időszerű-e a hűtőfolyadék cseréje? Utántöltéshez vagy cseréhez csak az előírás szerinti hűtőfolyadék használható.
  8. Ellenőrizni kell a féktárcsa és a fékbetétek állapotát. Ha túlzottan el van használódva, akkor cserélni kell.
  9. Meg kell nézni, hogy mennyire van elhasználódva a lánc és lánckerék. A szezon előtti első használat előtt a láncot kezelni kell, hogy minél tovább használható maradjon.
  10. Ellenőrizni kell, hogy megfelelően működik-e a helyzetjelző lámpa, a tompított- és a távolsági fényszóró, a féklámpa, a rendszámtábla világítás, valamint az irányjelzők.

Forrás: MOL