Olvasói: navigálni szeretnék, de ingyen…

Olvasói: navigálni szeretnék, de ingyen…

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás
4

Isti kérdésére kétféle válasz is létezik, ugyanis meg lehet oldani a navigációt fillérekből, de hosszú távra csak a speciális, motoros készülékek nyújtanak megoldást…

Sziasztok!
Egy motoros túrázással kapcsolatos kérdésre szeretnék választ kapni. Ritkán megyünk messzebbre a vassal, de akkor jól jönne egy GPS, hogy könnyen boldoguljunk az ismeretlen helyeken. Mivel ez nyaranként csak 1-2 gurulás nem szeretnék nagyobb összeget költeni rá. Az autóba már vettem navigációs készüléket, ezért a motorra nem akarok másikat, így a kérdésem: van megoldás arra, hogy ezt használjam a gépemen is?

Széles utat!

Isti.

Kedves Isti!

Igen, van ilyen megoldás, még ha nem is kompromisszummentes a dolog… Hosszú távon csak a motoros navigációk nyújtanak jó szolgálatot, de egy-egy alkalomra megteszi az autós szett is, amire elég két-háromezer forintot költened, hogy a itt is helytálljon. Mi pár évvel ezelőtt szintén egy ilyet faragtunk át, és használtunk jó pár hosszabb túrán. Íme a recept:

Remek dolog a térkép és a sikerélmény is kellemes, amikor a helyes kezelésével egy-egy csodás helyre eljutsz, de vannak pillanatok, amikor jobb, kényelmesebb és főleg hatékonyabb megoldás a műholdas navigáció. Ha egy bizonyos címre igyekszel, ráadásul idegen városban, akkor a tömött forgalomban aligha lesz időd/energiád a tanktáskát vizslatni és utcaneveket vadászni – a dolog balesetveszélyes mivoltáról nem is beszélve.

Vagy navigáció, vagy fordulatszámmérő: ha feltesszük a GPS-t, akkor csak a sebességmérő marad látható

Sajnos meglehetősen drágák a motorra kitalált készülékek, a hatvanezres kategória csak a belépő szint, az új fejlesztésű darabok ára gyakran a kétszázezres nagyságrendet is elérheti a kiegészítőkkel együtt. Szerencsére van lehetőség arra is, ha kevesebb pénzből szeretnénk kihozni a dolgot…

Öt coll: a kisebb netbookok irigykedve lesik az óriási kijelzőt, mely nappal is jól látható

Nincs szükségünk egyébre, mint egy olcsó, lehetőleg IGo  szoftverrel rendelkező navigációs készülékre, a hozzá passzoló USB kábelre, valamint egy vízhatlan szivargyújtóra, amit ellátunk egy szivargyújtó bemenet-USB kimenet átalakítóval.

Bluetooth helyett: a PNA transmitter funkcióját használva a zsebünkben lapuló (rádióadás vételére alkalmas)  telefonon keresztül is követhetjük az utasításokat – persze fülhallgató ehhez is szükséges

Használtan nagyjából 12-14 000 forintba kerülnek az eszközök, jellemzően ezek már térképet is tartalmaznak, melyek eredetét most inkább ne bolygassuk – az ártatlanság vélelme alapján mondjuk, hogy jogtisztán vette az előző tulaj… Az USB kábel rendszerint a készlet szerves része, a vízhatlan szivargyújtó és az USB átalakító kb. 2500 forintba kerül.

Az USB-s töltő hasznos lesz a telefon és a minikamera lemerülése esetén is

A forrasztások és a bizonytalan csatlakozási pontok kizárva, ugyanis a szivargyújtó aljzatot ellátták egy műanyag csatlakozóval, amit összenyomva közvetlenül “csapolhatjuk” meg a vezetéket a motoron. Szerencsére a ZZR-en már korábban kialakítottunk egy áramszálát, amin biztosíték is található (ez működteti a lézerblokkoló fejegységét), így erről vittem tovább a navigáció áramellátását is. További előny, hogy az áramforrás immár telefonokat és minikamerákat is tud tölteni, vagyis mindent, ami USB-ről újratölthető.

So praktisch: kesztyűben is könnyen kezelhető a PNA nagyméretű érintőképernyője

A navigáció gyári tartója stabilan rögzül a plexi belső felére, nagy sebességnél sem rázkódik túlzottan, és a készüléket fogó körmök is erősek, ezért autópálya tempónál sem kell azt lesnünk, hogy vajon elég erősen tartja -e a gépet. Persze vannak kompromisszumok, például a szerkezet nem jól viseli a nedves, vizes környezetet. Próbáltunk már többféle vízhatlan tokot, melyeket kimondottan motorokra terveztek, mind egyetlen hibán bukott el: a fólia/plexi tükröződése miatt gyakorlatilag semmit nem láttunk a képernyőből, így pont értelmét vesztette a dolog…

Fotók, filmek, játékok: a készülék segít kikapcsolódni a hosszú túrák pihenői alatt

Egyszerűbb megoldást eszeltünk ki a problémára: azért, hogy esőben se legyen gond a navi használata, beszereztünk egy hozzá passzoló fülhallgatót is, ezért amikor az égi áldás elől a tanktáskába rejtjük a GPS-t, akkor is kapcsolatban maradunk vele, és az itiner alapján továbbra is segíti a haladásunkat.

Sikk: talán az egyetlen számítástechnikai eszköz, aminek az ikonjai között szerepel a “négykörlámpás”…

Alig húszezer forintot költöttünk, és a beszerelés sem tartott tovább fél óránál; a hasznos segédeszköz igazán megérte a csekély beruházást.

  • Ducatis Petya

    Amit most ajánlok, olyan egyszerű, mint a pofon!
    Veszel egy lengő – vízálló szivargyújtó aljzatot, és értelem szerűen bekötöd a motoron. Azután rendelsz e-bay-en egy vízálló tokot a gps készülékedhez, amit egyszerűen felszerelsz a kormányra. Beleteszed, bedugod, berúgod a motort, és már ott is vagy a kijelölt címen. Én már 2 éve így használom és bevált! Itt a link ahol meg tudjátok nézni:

    http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Motorbike-motorcycle-Bike-Cycle-GPS-SAT-NAV-Case-Bag-Mount-Holder-/131184871788?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item1e8b3a496c

    • Powerslave

      Azt a részt olvastad, amelyik arról szólt, hogy ezek a tokok miért nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket? 🙂

  • Norbi

    En is igy vagyok a navival…csak alkalmankent…de erre az esetre ott az okostelo es a gplayrol letoltheto ingyenes navi softverek…a telo befogatasat hazilg barkacsolt szerkezettel oldottam meg de a gyari tartok se veszesek…

  • Mia

    Lumiám van. Tökéletes az offline gps-e külföldön is, simán felmegy a mocira, mert méretben úgyis kb. akkora, és kesztyűben kezelhető a kijelző (oké, ehhez valóban be kell kapcsolni a menüben az extra érzékenységet, de ennyi). Családnak van mindenféle csudigps-e, de a telefon ügyesebb.