Koszold össze magad!

Koszold össze magad!

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Karbantartás
1

Sorra vesszük a motorral kapcsolatos alapvető dolgokat, melyekre az embernek csak szüksége lehet karbantartás szempontjából. Leírásunk általános jellegű, nem teljes körű, az egyes típusok között eltérések mutatkozhatnak kivitelben és felszereltségben.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]

Karbantartás szempontjából jó lesz összespanolni egy motoros ismerőssel, aki ért is a lovakhoz, vagy egy rendes szerelővel. Mivel nem a szerelőképzés a célunk – sokrétűsége végett nem is lehetne egy rövid cikkben taglalni –, ezért általánosan írunk. Alapvetően a motor szervizkönyve a mérvadó, amit több helyről is le tudunk tölteni, segítségképp a Google-t tudjuk ajánlani pl. a service manual – gyártó – típus keresőszavakkal.

Motorunkat tartsuk tisztán, ne hagyjuk hogy a kosz beegye magát a legkisebb zugokba is, nagytakarításkor bosszúságot okozva. Szükségünk lesz tisztítószerekre, szivacsra, törlőrongyra. Az egyszerűbb javításokhoz is el kellhet néhány jó minőségű szerszám, a komolyabb beavatkozásokat pedig bízzuk a hozzáértőkre!

motor karbantartás guminyomás láncfeszités mosás kopó alkatrészek cseréje
A korszerű motorokhoz otthon nem mindig célszerű hozzányúlni, főleg megfelelő háttértudás nélkül. A szervizen megspórolt pár ezer forint később súlyos összegekkel terhelheti számlánkat, nem beszélve a biztonságunkról. A szervizben dolgozók nap mint nap motorokkal foglalkoznak, kiszúrják rendszerint a hibákat, valamint szerszámokkal is jobban fel vannak szerelve az átlag motorosnál

Gumiabroncsok: Ellenőrizzük a nyomást, a szervizkönyvben megadott értékre állítsuk be. A profilmélység nem lehet kevesebb, mint 1,6 mm. A gumi nem lehet repedezett, nem lehet benne idegen tárgy.
Fékek: A fékbetétek és féktárcsák kopását ellenőrizzük, azok vastagsága nem lehet kevesebb, mint a minimum szint. A féktárcsák nem lehetnek repedezettek, nem üthetnek. A fékfolyadékot kétévente cseréljük a fékfolyadék tartályon látható minőségűre (DOT szám). Ha a féket puhának érezzük, lehetséges annak fellevegősödése, ez esetben légtelenítsük azt.
Hajtás: A láncot 5-800km, valamint eső után fújjuk be lánckenő sprayvel. A lánc feszességét ellenőrizni szükséges időnként, a lánc alsó szárát a lengőkar közepénél ellenőrizzük, kitérése nem haladhatja meg a szervizkönyvben megadottat, ellenkező esetben utánállítás szükséges.  A lánckerekek idővel kopnak, aszimmetrikussá válnak. A lánc megnyúlhat szakaszosan, ekkor a láncfeszesség a lánc különböző pontján eltérő, hol lóg, hol pedig feszes – ilyenkor mindig a leglazább ponthoz állítsuk! Láncszettet mindig egyben cserélünk,  azaz első-hátsó lánckerék, lánc.
Tengelykapcsoló (Kuplung): A kuplung holtjáték beállítására lehetőségünk van, ezt a kuplungkarnál lévő állító csavarral tehetjük meg, értéke körülbelül 2 mm.
Motorolaj: Mennyiségét és motorunkhoz illőt a szervizkönyv adja meg. A kémlelő ablakon ellenőrizhetjük az olajszintet (álló motornál, egyenesbe állítva azt). A túl sok és túl kevés motorolaj egyaránt káros a motornak. Olajcserekor mindig cseréljük az olajszűrőt is, ami megszűri az olajat a szennyeződésektől.
Légszűrő: Elkoszolódás esetén tisztítsuk meg a szennyeződésektől, vagy cseréljük ki újra, hiszen a motor eszen keresztül szívja a friss levegőt.
Hűtőfolyadék: A kiegyenlítő tartályban ellenőrizzük, hogy min és max között legyen a szintje, ha szükséges, töltsük után desztillált vízzel. A hűtőfolyadék fagyálló képességét benzinkúton ellenőriztethetjük, s néhány évente mindenképpen cseréljük!
Bowdenek: Ezek ne legyenek kiszőrösödve, ne legyenek szárazak. Szükség esetén finom olajjal kenjük meg.
Kapcsolók: Ellenőrizzünk minden kapcsolót, hogy működnek-e, ne mozognak-e túl könnyen, vagy épp túl nehezen.
Fény- és hangjelző berendezések: Ellenőrizzük működésüket, nehogy este derüljön ki, nem világit a fényszórónk, vagy nem működik a féklámpánk.
Kormánycsapágy: A kormányt egyik oldalról a másikra simán át kell tudnunk fordítani mindenféle akadás, szorulás nélkül. Ha recseg-ropog, nagy valószínűséggel a kormánycsapágy cserére szorul

A Kawasaki ZZR 600 esetén a következőket írja elő a könyv:
Minden nap elindulás előtt célszerű ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, esetleges sérülését, az olajszint meglétét, és egy-egy próbafékezéssel meggyőződni, hogy meg is tudunk állni.
Minden 300 km után:
– lánckenés
Minden 800 km után:
– láncfeszesség ellenőrzése (láncot a lengőkar közepénél nézve a feszesség beállítása gépkönyv szerint), után állítása
Minden 5 000 km után:
– gyújtógyertyák tisztítása, szikraköz nagyságának ellenőrzése
– légszűrőrendszer tisztítása
– gázkar holtjátékának ellenőrzése, esetleges szorulásának megszüntetése
– karburátorszinkronizálás
– lánckerekek és lánc kopásának ellenőrzése (egyenetlenül nyúlt lánc, kopott lánckerekek)
– Fékbetétek és féktárcsák ellenőrzése
– Fékkar, fékpedál ellenőrzése
– Féklámpa ellenőrzése (naponta javasolt)
– kuplung és fékkar szerelvényeinek kenése
– kitámasztó kenése
– az összes bowden olajozása (kuplung, gáz, szívató)
– olaj és olajszűrő cseréje
– kormánymű ellenőrzése (kormánycsapágyak szorulása, egyik oldalról a másikra való fordítással, nem akadhat sehol)
– gumiabroncsok, kerekek ellenőrzése (használat során folyamatosan érdemes figyelni rá)
– akkumulátor töltöttségének ellenőrzése
– kipufogó rendszer kifújásának ellenőrzése
– minden kötőelem szorosságának ellenőrzése
Minden 10 000 km megtétele után:
– üzemanyagrendszer ellenőrzése, tisztítása
– lengőkar olajozása, csapágyak kenése, hátsó teleszkóp ellenőrzése
– hengerek kompresszió mérése
– szelephézagok ellenőrzése
– gyújtógyertyák cseréje
Minden megtett 30 000 km után:
– hűtő rendszer ellenőrzése, hűtőfolyadék cseréje
– teleszkóp olaj cseréje
Kétévente:
– fékfolyadékok cseréje
– féknyergek tisztítása, fék munkahengerek tisztítása
– kormánycsapágyak kenése
– kerékcsapágyak kenése
– sebességmérő ház kenése
Négyévente:
– üzemanyag csövek cseréje
– fékcsövek cseréje

Látható, hogy rengeteg mindenre kell figyelnünk, és egyes műveletekhez komoly szerszámozottság, illetve szakértelem kell. Ezeket bízzuk hozzáértőre, ugyanis komoly károkat okozhatunk a motornak és saját magunknak is hozzá nem értésünk miatt…