Baleseti statisztika: mopedesek, az osztály jófiúi

Baleseti statisztika: mopedesek, az osztály jófiúi

- Kategória: Baleset-megelőzés
4

Megfordult a tendencia: a korábbi évekkel ellentétben már nem a nagymotorral közlekedők állnak a baleseti statisztikák utolsó helyén…

A címből bizonyára kitaláltátok: a robogósok, mopedesek vették át a megtisztelő címet. Nem akármilyen különbségekről beszélünk, hiszen amíg a kerékpárosok 11%-ban vétkesek a személysérüléssel járó ütközésekben, addig a kismotorral közlekedőknél ez 3-4%között táncol.

Javuló eredmények a baleseti statisztikában

Az ORFK-OBB jelentése szerint idén szeptemberig 10 640 személysérüléses közúti balesetet okoztak hazánk útjain, azaz 1,5%-kal kevesebbet, mint 2016 azonos időszakában. A  8 napon belül gyógyuló, könnyen sérültek száma (akiknek többsége zúzódásos, ütődéses, rándulásos, vagy éppen karcolásos sérülést szenvedett) szintén csökkent, 10 315-ről 10 240-re, mely 0,7%-os negatívumot jelent.

Az ittasan okozott incidensek száma jelentősen csökkent, a tavalyi, csaknem 10%-ról 8,7-re

Közel hétezer baleset okozása (az összes incidens 64%-a) a személygépkocsi vezetőkhöz kötődik, ám második helyen (!) a kerékpárosok állnak, akik összesen 1 108 személysérüléses balesetben voltak vétkesek. A segédmotoros kerékpárosok és a motorkerékpárosok aránya elenyésző, előbbiek 436, míg utóbbiak 467 balesetet okoztak – ezzel még a gyalogosok is messze beelőzik őket.

  • Szkeptikus

    Azért csak óvatosan az ilyen számokkal! A KSH adatai szerint több mint 20-szor annyi személygépkocsi rója a magyar utakat, mint motorkerékpár (3,3 millió vs. 162 ezer, gyanítom, hogy megtett kilométerben még nagyobb a különbség, már csak a téli hónapokra gondolva is), ehhez képest “csak” 15-szörös a szorzójuk a személyi sérüléses baleseteknél. Gyalogosból meg van legalább 9,5 millió.

    • KutyaZX14

      A motorosok aránya 4,5%, a robogókkal együtt 16%. Ehhez képest az okozói arány 4, illetve 8%, szóval akkor is jól állunk, ha íhy nézed.
      Bónusz: itthon kb. megegyezik a kerékpárok/motorok-robogók aránya, 700-700 ezer db, az okozott balesetek száma között viszont 40-50%-os a különbség (8 és 11%).

      • Szkeptikus

        Valamit nem jól számolsz. A kicsivel több mint 4 millió gépjármű 82%-a személygépkocsi, és “csak” 4%-a motorkerékpár. A kerékpárok számára vonatkozóan nincs megbízható adat, de aligha kérdéses, hogy a 10% feletti részesedésükkel ők a “rosszfiúk” ebben a pakliban.

        Az itt megjelent adatokból legfeljebb annyit lehet kihozni, hogy ezer autóra jut 2,12 okozó, míg ezer motorra 2,88. Ebben persze benne van az is, hogy ha egy autós néz el 90-nél egy kanyart, abból kisebb valószínűséggel lesz személyi sérüléses baleset, mint amikor egy motoros teszi ugyanezt. Épp ezért írtam, hogy óvatosan bánjunk a számokkal.

        Az egyetlen dolog ami biztosan látszik, hogy a motorosok által okozott balesetek száma – a cikkíró állításával ellentétben – nem elenyésző, hiszen ezzel egyúttal azt is állítaná, hogy a közlekedők közötti részarányuk (ami ugye szintén 4%körül van) is elenyésző, ami még egy autós oldalon is biztosan kiverné a biztosítékot, nemhogy egy motoroson. 😉

        • KutyaZX14

          Jogos, nekem a vontatók és egyéb szerzetek nem voltak benne, csak az autók, teherautók stb. és buszok, no meg a motorkerékpárok.
          Ettől még a számok megállnak persze: látva, hogy a mai autók mit kihordanak “lábon”, nem kérdés, hogy sokkal több a baleset, mint a személysérüléses, statisztikába kerülő eset (mármint a négykerekűeknél). Az meg pláne beszédes, hogy az autós-motoros ütközésekben négyből háromszor a kocsi sofőrje a vétkes.