Gyarapodik, de öregszik a hazai motorállomány

Gyarapodik, de öregszik a hazai motorállomány

- Kategória: Kiemelt cikk
6

A statisztikai hivatal közzétette a legfrissebb, 2017 decemberi adatokat, melyekből kiderült, hogy egyre több nagymotor fut útjainkon. Ez jó hír, de ha így folytatjuk, lassan mindenki OT-s rendszámot kap…

Néhány éve még úgy tűnt, a gyarapodás mellett sikerül kissé megfiatalítani a magyar motorosok gépparkját, akkor a közel 160 ezer jármű átlagéletkora 14-15 év volt. Nagyjából öt év telt el azóta, s a KSH jelentése szerint immáron 167 ezer rendszámos motorkerékpár közlekedik hazánk útjain. Érdemes összehasonlítani a számokat: az ezredforduló előtt még csak 80-90 ezren róttuk az utakat, tehát az utóbbi húsz évben megduplázódott a gépek száma. Ez így jól hangzik, de valójában egy kihagyott ziccer volt – egy kis lobbitevékenységgel és állami szerepvállalással sokkal több motort értékesíthettek volna.

Nem csak a válság tehet a visszaesésről…

Sokan azzal magyarázzák a 2010 előtt tapasztalt elképesztő méretű recessziót, hogy akkoriban a gazdasági válság miatt kevesebben költöttek nagymotorra, a luxuscikkek egyszerűen háttérbe szorultak a nehéz évek alatt. Igen ám, de Nyugat-Európában 2009 után ismét fellendült a piac, ami annak is köszönhető, hogy sok helyen a motorosoknak kedvező intézkedésekkel, kedvezményekkel segítették a kereskedők, importőrök talpra állását.

Ezzel szemben itthon 2006 és 2010 között „még egyet belerúgtak” a földön fekvő ágazatba, a lehető legrosszabb időzítéssel aránytalanul magas regisztrációs adót vetettek ki a motorkerékpárokra, valamint megszüntették az ÁFA-visszaigénylés lehetőségét.

Az eredményt mindannyian ismerjük: 2006 és 2011 között töredékére esett vissza az eladott motorok száma, 9800 helyett 1950 gép talált gazdára egy év alatt.

Triumph Budapest
Örömteli, hogy a motorostársadalom immáron kétszer nagyobb, csaknem 170 ezer főt számlál, de ami a gépek korát illeti, még van bőven teendőnk…

Ennek is „köszönhető”, hogy évről-évre korosodik, öregszik a járműállomány, immáron 18,6 év az átlagéletkor. Hiába adnak el újra 2300-2400 új motorkerékpárt itthon, ez csak lassítja a folyamatot, de megállítani nem tudja az öregedést. Az viszont biztató, hogy

a használtan behozott motorok egyre nagyobb hányada – egyes becslések szerint 35-40%-a – tíz év alatti, szóval van remény a fejlődésre. Az sem mellékes, hogy 2010-ben összesen 4-5000 új és használt motort hoztak az országba, ezzel szemben tavaly már 8-9000-et, vagyis a növekedés tagadhatatlan.

Tehát ha így gyarapodik a piac, ahogy az elmúlt hét-nyolc évben, akkor előbb-utóbb megfordul a tendencia, s nem csak többen leszünk az utakon, de egyre fiatalabbak is lesznek a magyar rendszámot viselő motorok.