LED-et vagy plusz lámpát vegyek a gyári H4 helyett?

LED-et vagy plusz lámpát vegyek a gyári H4 helyett?

- Kategória: Kiemelt cikk
11

Nagyobb fényereje lesz? Igen. Könnyebben észrevesznek és jobban látsz vele? Simán! Szinte csak előnye van a H4/LED-átalakításnak, mégsem javasoljuk…

Többen kérdeztétek, ezért most egyben, márkától és a foglalat fajtájáról függetlenül válaszolunk a fényszóró átalakításával kapcsolatos kérdésekre. Lássuk is a leggyakoribbat, a fényerő növelését!

Ahogy öregszik, úgy válik egyre gyengébbé a TDM-em világítása

Nagyobb teljesítményű (80-100W) izzót nem akarok, mert féltem a foglalatot és a kábelköteget. Megoldás lehet az erősebb H4 LED? Mennyire „veszik zokon” a zsaruk?

Sajnos ez általános jelenség, a koros gépek lámpái veszítenek a hatékonyságukból, de kis ráfordítással sokat tehetsz ellene. Először is érdemes felpolírozni a matt burát (3-5000 Ft), illetve újra fémgőzöltetni a matt foncsort (4-6000 Ft). Jól látod, a manapság egyre divatosabb fénydiódás izzók tényleg nagyobb fényerőt nyújtanak, ha van elég helyed, gond nélkül beépíthetőek, ráadásul a H4-LED-ek csak egy-kétezer forintot kóstálnak, de korántsem szabályosak.

Őszintén: ha rendőr lennél, megállítanád a vakító kék fénnyel közeledő motort? Igen, ők is megállítják, szóval ne erőltesd… (H4/LED-átalakítás egy WR250-en)

Mivel a foncsort nem ehhez tervezték, a szórt fény mértéke és ereje sokkal nagyobb lesz, azaz vagy magad elé világítasz a földre, és semmit nem látsz, vagy elvakítod a szembejövőt. Arról nem beszélve, hogy ez a yardnak is feltűnik, és bármikor kaphatsz egy csekket engedély nélküli átalakításért, amiről ITT részletesen írtunk.

S ha már szóba került, oszlassuk el az egyik leggyakoribb tévedést a LED-lámpákkal kapcsolatban. Sokan azzal érvelnek mellette, hogy a fénydiódás „izzók” gyakorlatilag örök életűek. Ez laborkörülmények között, szobahőmérsékleten igaz is, de nem egy motor apró fejidomában, ahol fagyponttól 70-80 fokig bármi előfordulhat. Ezért azt javasoljuk, ha belevágsz, mindenképpen jókora hűtőbordákkal ellátott és/vagy ventilátoros LED-et keress, ami jobban tolerálja a nagy meleget, így hosszabb életű lehet a fényforrás.

Felrakhatok kiegészítő lámpát a gyári mellé?

Gondoltam, teszek egy próbát, hátha így észrevesz a sok bamba …… a városban. Viszont nem tudom, mennyire szabályos vagy elnézett az olcsó, kínai szúrófény a motoron (Pillanatnyilag „nincs kedvem” a gyári, 80 rugós ködlámpákhoz)  

A válasz igen és nem. ByFerko részletesen mesélt már nekünk a kiegészítő lámpák előnyeiről és rákfenéiről, most őt idézzük:

Az ilyen szettek, mint az általam vásárolt, 3000 lumenes ködlámpa darabonként két-háromezer forintért kapható, és nagy előnye, hogy rendkívül egyszerűen, gyorsan beszerezhető, illetve – bukócsöves motoron – a rögzítése sem okoz gondot. A fényereje rendkívül meggyőző, s a gyártó állítása szerint az esőt is remekül tűri:

Háromféle üzemmódban működik: teljes fényerő, 60%-os teljesítmény, illetve stroboszkóp. Apró hiba, hogy amint leveszi az ember a gyújtást, ugrik egyet a program, azaz a sima vagy csökkentett világításból előbb-utóbb feltűnő villogás lesz, szóval a használatához muszáj beruházni egy kapcsolóra is

LED-ködlámpa? Több a baj, mint az erény

Hol a probléma? Nos, ennyi jó tulajdonság mellett sajnos hátrány is akad, élen azzal, hogy ez semmilyen európai jóváhagyással nem rendelkezik, azaz hiába lesz jobban látható, könnyebben észrevehető a motor, a rendőr is hamarabb kiszúrja, hogy ez nem gyári fényforrás. Bármilyen hihetetlen, ez már engedély nélküli átalakításnak számít, tehát az első közúti ellenőrzéskor elköltheted az olcsónak hitt lámpa árának többszörösét. Ráadásul biztosítót – köznyelvi nevén: biztosítékot – nem mellékelt hozzá a kínai forgalmazó, márpedig ez elengedhetetlen, szóval arra is különíts el pár forintot, ha mégis belevágsz, nehogy tűzijáték legyen a motorodból.

Sokat segíthet észlelésünkben és sebességünk felbecsülésében is, ha nem csak egy fényforrás van a motoron, de nem mindegy, hogy ezt milyen megoldással és alkatrészekkel érjük el. A kék fényű LED-ek teljesen felejtősek, és fehérből sem mindegy, melyiket választod

Röviden tehát – ahogy Ferkó is elmondja – fillérekbe kerül, a fakezűek is fel tudják pattintani, de mindenki számítson rá, hogy itthon jó eséllyel, tőlünk nyugatra pedig szinte biztosan szóvá teszik az egyenruhások. Emellett pedig nagyon fontos, hogy biztosító és kapcsoló nélkül semmiképpen ne szereljétek fel a gépre, nehogy elektromos galibát okozzon az új alkatrész!

Most akkor szabályos a DRL (nappali menetfény) vagy nem?

A kocsikon tömegesen elterjedt és hasznos kiegészítő egyelőre a megtűrt kategóriába esik a motorokon. Ennek oka, hogy a DRL – az autókkal ellentétben – motoron nem világíthat önállóan, csak a hátsó helyzetjelzővel együtt, ráadásul egy másik rendelet (a 44/(7) – 276) előírja, hogy

a forgalomban részt vevő motorkerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani,

viszont a tompított fényszóró és a DRL nem üzemelhet egyszerre.

A motor két szélső pontjára szerelt plusz lámpa jó szolgálatot tehet, hiszen megmutatja a jármű valós kiterjedését. Tapasztalataink szerint így hamarabb észreveszik a közeledő járművet, és a sebességét is könnyebben fel tudják mérni

Amíg meg nem szüntetik az egymásnak ellentmondó szabályokat, csak az egyenruhások jóindulatában bízhatunk. A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy a szabályos (E-jellel ellátott) és jól beállított DRL-ért nem szólnak, de a kék-zöld-pink stb. borzalmakat továbbra is tűzzel-vassal üldözik.

Röviden tehát előbb a gyári lámpákat szedd rendbe, polírozd fel és vásárolj hozzá minőségi izzót, s ha ez nem elég, akkor jöhetnek az alternatív megoldások.