Rendőrség: Hatásos a civilautós mérés – folytatjuk!

Rendőrség: Hatásos a civilautós mérés – folytatjuk!

- in Kiemelt cikk

Nagy felháborodást keltett tavaly tavasszal a jelöletlen rendőrségi „elfogók” megjelenése, de később elült a vihar, hiszen minden csoda csak három napig tart. Most utánajártunk, hogy mi a helyzet 2019-ben a jobbára MYL-es rendszámot viselő Audikkal.

Egy éve mi írtunk először róla, hogy megjelentek Magyarországon a jelzés nélküli, jellemzően Audi A4 típusú civil elfogók – akkori cikkünket több tucat lap és néhány országos TV-csatorna is átvette, sőt megszólalt egy egyenruhás is, aki bemutatta a barikád túloldaláról a jelöletlen autókkal zajló munkát.

Harminc éve közöttünk járnak a civil rendőrautók

Európában már lassan harminc éve használnak jelöletlen rendőrautókat, főként Ausztria, Németország, a Benelux államok, Szlovénia jár élen ebben. Kezdetben Provida videótachográf került az ilyen kocsikba, majd a hagyományos traffipaxok fejlődésével párhuzamosan egyre jobb eszközöket vetettek be. A jelöletlen rendőrautók és rendőrmotorok közös jellemzője, hogy nagy teljesítményűek, hiszen csak így tudják utolérni a lefülelt gyorshajtót.

A videón tisztán látszik, szó sincs veszélyesen kis követési távolságról, sem „letolásról”, ami persze eddig is csak kommentek között bukkant fel. Fénykép, videó nem igazolta, hogy egyetlen ilyen eset is történt volna

Több európai államban még azt is megengedi a törvény, hogy megkülönböztető jelzés nélkül gyorshajtást kövessenek el, ha ezzel könnyebben nyakon csíphetik a gyorshajtókat – ilyen például Németország, Ausztria vagy éppen Szlovénia. Itthon is sokan „kampányoltak” azzal, hogy csak az őket „letoló, kényszerítő” civil autó miatt követtek el gyorshajtást, de az ilyen beszámolók rendre azzal végződtek, hogy a rendőrautó felvétele megcáfolta a füllentést…

Krizsán Tibor fotója, ami tavaly májusban elindította a lavinát

Itthon 21 éve állt forgalomba az első húsz darab, jelöletlen Opel Astrából kialakított mérőautó – ezekben akkor még Gesig Travimo típusú sebességrögzítő dolgozott, majd leváltotta a jól ismert Fáma különleges változata, a Muvitas. Napjainkban 25 darab jelöletlen rendőrautó dolgozik az utakon, jellemzően fehér és fekete Audi A4-ek, melyekről számos fotó kering a világhálón.

turnitz-hollental
Alsó-Ausztriában nemcsak jelöletlen rendőrautók, hanem átlagos megjelenésű hatósági motorok is vadásznak a szabálytalankodókra. Úgy tudjuk, itthon egyelőre nem tervezik ilyenek beszerzését

A civilautós sebességmérés idén is folytatódik, és nem csak menet közben vadásznak a gyorshajtókra: éppen vasárnap láttuk Cesznek közelében az egyik fehér A4-et, amely nemes egyszerűséggel az út szélén parkolt, és úgy filmezte a szembejövőket. Tegyük hozzá: a település kimondottan sűrűn lakott részén zajlott az akció, ahol indokolt is, hogy betartsák az 50-et.

Óberling József: hatásos a civil mérés, folytatjuk!

A menet közbeni sebességmérés leghatásosabb eszköze a fedélzeti kamerával ellátott szolgálati gépjármű. Ennek kapcsán bárki bármit megoszthat a közösségi oldalakon, de a rendőrség nem, viszont az ott megjelent civil felvételeket így is tudtuk cáfolni. Autóink szemből is tudnak mérni, azaz nem kell megfordulni, nem kell felvenni a rögzítéshez a szabálysértő sebességét, tehát nem kell „letolni” az útról senkit.

Civilautós mérés a 8-as úton

A rendőr nem provokál, nem kényszerít senkit szabálysértésre vagy gyorshajtásra – nyilatkozta Óberling József a rendhagyó sebességmérésről. – Nem egy ilyen intézkedésnél jelezték a kollégák, hogy megtapsolták őket a szabályosan közlekedők, amikor kitereltek a forgalomból egy-egy ilyen ámokfutót – tette hozzá.

A módszer tehát bevált, és idén is folytatódik, szóval csak ésszel az utakon, és nem csak a bírság miatt! Az elmúlt hetek kicsúszásai, elnézett kanyarjai arról árulkodnak, hogy túl nagy hévvel kezdtük a szezont – tehát csak nyugi, hosszú még a nyár, ne az első hétvégén akard bepótolni a téli szünetet!