Csináld magad! – II. rész – Csak tíz perc indulás előtt

Csináld magad! – II. rész – Csak tíz perc indulás előtt

- Kategória: Kiemelt cikk

Csak tíz lépés, és duplán nyersz vele: biztonságosabb lesz a géped és jobban élvezed majd a motorozást.

 

Tudjuk, mindenki tűkön ülve várja egy ilyen napos hétvégén, hogy motorra üljön, ezért rövidre fogjuk – tíz egyszerű pontba szedjük a leggyakrabban elfelejtett fogásokat. Kezdjük is praktikusan az elejétől az abroncs átnézésével! Természetesen az első lépés a nyomásellenőrzés hidegen, mivel a benzinkútra érve, félig bemelegítve köszönőviszonyban sem lesz az eredeti értékkel, s ott az óra sem mindig hiteles. Ha már a felninél matatsz, forgasd át a kereket, a futófelületen sérülések, apró tüskék stb. után kutatva, és ne feledd a szelepet sem – ha repedezett vagy sérült a szelepház gumija, még az első túra előtt érdemes lecserélni.

Cribmoto
Guminyomás, sérülés, szelep és mintamélység – mehetünk is tovább!

A szemrevételezés egyébként arra is jó, hogy kiszúrd a rosszul kopott abroncson a hibás futómű nyomait, jellegzetességeit, például a kagylós kopást vagy a mintaélek torzulását. Persze az is árulkodó, ha piszkos, olajos a felni és a gumi – ez már a következő pontra, a felfüggesztés hibáira utal.

2. lépés – A felfüggesztés

Az első teleszkópok viszonylag feltűnően jelzik, ha gond van: a szimmering alól szivárgó olaj egyértelmű utalás rá, hogy elfelejtetted a villa karbantartását. Sajnos a központi rugóstag általában rejtve marad, alig látható, ezért kevésbé szúrja ki az ember a tömítetlenséget, pedig pont olyan fontos, mint az első teló.

Cribmoto
Ne csak a villát nézd! Legalább 30-40 ezer kilométerenként újíttasd fel a központi rugóstagot is, mert ezen múlik a hátsó kerék tapadása!

Szóval ha bármilyen szivárgást látsz – vagy azt érzed, rossz a csillapítás, például utassal kigyorsítva „pumpál” a gép hátulja -, ne halogasd a felújítást: ideje szervizbe vinni a vasat! Ezzel megelőzheted, hogy a kifolyó olajtól csúszós legyen az abroncs, és élvezetesebbé is válik majd a motorozás. Persze nem csak a futóműelemektől lehet olajos a gumid…

3. lépés – Mi van a lánccal?

A lánchajtásnál egyformán káros a „túlfújás/túlolajozás” és az ápolás hiánya. Előbbitől folyton koszos lesz a vas és környezete, míg az elégtelen kenéstől rövid úton tönkremehet a lánc, ráadásul rendre egyenetlenül nyúlnak meg az egyes részei.

Cribmoto
Állandó gázon haladsz, mégis rángat a motor? Ideje ránézni a láncszettre, és kicserélni, mielőtt más galibát okoz…

Ha a feszes ponton állítod be a láncot az előírt, kb. 25-30 millis holtjátékra, akkor a megnyúlt részek nagyon lógnak majd, ez tehát nem megoldás. A leglazább ponton belőve pedig túl feszes lesz, amint átfordítod a kereket, és a túlhúzott lánc szép lassan kárt tesz az első lánckerékben, rossz esetben annak tengelyében, csapágyában, szimmeringjében is. Ha tehát egyenetlenül nyúlt, ne kockáztass – nem érdemes. Viszont ha rendben van, akkor léphetünk is tovább a járgány szívére…

4. lépés – Az erőforrás

Érdemes indítás előtt és melegítés közben is alaposan körbejárni a vasat. Ha szokatlan zajt hallasz, esetleg tömítetlenséget látsz a kenési vagy a hűtőrendszerben, az már elég ok, hogy motorozás helyett a garázsban kezdd a napot.

Cribmoto
Idomos, burkolt típusokon különösen nehéz kiszúrni a hűtőfolyadék-szivárgást, főként, hogy a forró fagyálló el is párologhat, így nem hagy tócsát megálláskor

Ha már bemelegedett, sehol egy csepp szivárgás, se gyanús hang, akkor már csak a kipufogóra vess egy pillantást a jól ismert, beszédes füst után kutatva (Gázadáskor fekete füst: túl sok benzin/túl kevés levegő; gázadáskor kék: olajfogyasztás; gázelvételkor, motorféken kék: olajfogyasztás – vélhetően – a hengerfejnél, pl. szelepszárszimmering, szelepvezető, fehér: nedvesség, esetleg hűtőfolyadék jele). Ha semmi ilyet nem látsz, még gondolj vissza, hogy jártál-e mostanában kifejezetten poros helyen, s ha többször is, akkor vess egy pillantást a levegőszűrőre, mely extrém esetben az eredeti intervallum felénél-harmadánál cserére szorulhat.

Ez mind rendben? Akkor indulhatunk is, már ha van hozzá elég áram…

A rovat támogatója a Cribmoto autó- és motorszerviz – köszönjük!

5. lépés – Az elektromos rendszer

Nem kell minden indulás előtt lekapni az ülést – vagy Yamahákon a fejidomot, ugye, FJR-esek? -, hogy ránézz az akksira. Viszont szezon elején-végén, és idény közben legalább egyszer add meg neki az időt és a gondoskodást, ellenőrizve a kalodát, rögzítőpántot, távtartókat is! Túlzónak tűnhet ez az óvatosság, de a mi csapatunkban is volt már olyan gép, melyen a garázstól vagy hétszáz kilométerre, ráadásul az autópálya kellős közepén „ment el az áram”, amikor a hetek óta rázkódó, mozgó akksi eltört egy vezetéket.

Cribmoto
Fehéres, zöldes lerakódás a sarun? A rosszul meghúzott vagy koszos saru gyorsan kirügyezhet, tovább rontva az egyébként sem tökéletes kontaktot

Noha ez előírás, itt is elmondjuk: nézz rá a lámpákra, ugyanis gyakorlatból tudom, hogy nem mindegyik olasz autósboltban tartanak H9 vagy H11 izzót, és kicserélni sem olyan egyszerű egy mai, burkolt motoron, mint anno az ETZ-n.

6. lépés – Az elhanyagolt részlet: Bowdenek

Mondhatjuk, hogy lassan kivesznek a bowdenek, de amíg olyan prémiumkategóriás gépeken is huzal működteti a tengelykapcsolót, mint például az S 1000 XR, addig érdemes foglalkozni vele. Sajnos egybefüggő ház takarja, tehát nem látni, hogy fest azon belül, de a burkolat sérülése már előrevetíti, hogy bejutott a kosz, és időszerű a csere. Egyébként is tízből kilenc (valójában tíz) motoros csak akkor foglalkozik a bowdennel, ha elszakad – legyél Te a kivétel!

Cribmoto
Tudtad? Az ír feltaláló, Ernest Monnington Bowden fejlesztette ki a róla elnevezett mechanizmust, melynek tisztességes neve: tokos huzal, de mi már csak bowdenezünk, hiszen mindenki így ismeri

Amennyiben minden tökéletes, még vizsgáld meg a holtjátékot,hisz’ ezen múlik majd, hogy mennyire lesz pontos a gázadagolás vagy a kuplung csúsztatása.

7. lépés – A kezelőszervek

A bowdenekkel el is érkeztünk a motor irányításához, egészen pontosan a kezelőszervekhez. Természetesen itt is a pontos, hozzád illő beállítás az első lépés – ha más vezette előtted a vasat -, majd jöhet a rövid, de alapos átvizsgálás. Lógó csapokra, lötyögő fékpedálokra és karokra vadászunk, mivel ezek észrevétlenül rontják el az élményt, ha zavarnak a váltásban, lassításban.

Cribmoto
Endurókon a gyakran földet érő kormányt, fék- és kuplungkart, no meg a kormánykiemelőt nézd át először, nehogy a legutóbbi perec következtében repedt, sérült alkatrészek okozzanak később fejtörést

Nem kifejezetten karbantartás, de mielőtt nyugatra indulsz, javaslom, cseréld le a kínai plexit, fékkart és lábtartót, mert ott még kevésbé tolerálják az E-jel nélküli, forgalmiban nem szereplő alkatrészeket. Mondjuk ha messzebbre indulsz, akkor nem csak ezekre, hanem a csomagokra is érdemes ránézned a start előtt, úgyhogy ezekre is kitérünk pár szóban.

8. lépés – Csomagok

Mindennek az alapja a helyes súlyelosztás és rögzítés – eleve így érdemes elkezdeni a málházást. Ha gyenge gumipókkal vagy egyszerű madzaggal (volt ilyen! – a szerk.) fogatod le a henger- vagy oldaltáskát, simán elmaradhat útközben, de a túl nagy és erős spanifer sem megoldás.

Cribmoto
Válassz a csomag méretéhez, tömegéhez illő racsnis vagy klipszes hevedert, esetleg a táskához kapott gyári pántokat, amivel stabilan lekötheted a szabálytalan alakú tárgyakat is! Ha keményfalú dobozod van, kapóra jöhet a belső táska, hogy csak a tényleg szükséges ruhákat, apróságokat kelljen felvinned a szállásra

Bepakolásnál ügyelj rá, hogy a nehéz tárgyak a tömegközépponthoz közel, minél alacsonyabban legyenek! Ha magasan és messze az utas mögött van a topcase, abba csak a legkönnyebb holmikat tedd, a nehezek pedig mehetnek a tank- és oldaltáskába, persze nem (nagyon) túllépve a terhelhetőségüket. Tipp: úgynevezett vákuumzsákba pakolva akár negyedével több holmi fér a dobozba – érdemes kipróbálni, főleg, ha párban utaztok egy motorral.

9. lépés – Ruházat, felszerelés

Ne csak a motort, hanem a ruhádat is nézd át, feslett varrásokat, más sérüléseket keresve! A sisak is megér egy percet: alapos plexitisztítás – kívül-belül! -, majd következhet a protektorok és protizsebek ellenőrzése.

Cribmoto
Ne feledd: ha nincs pontosan a helyén a térd- vagy könyökvédő, éppen az elmozduló betét okoz majd sérülést, holott az lenne a „dolga”, hogy védjen

Végül a csizma talpa és a kesztyű varrásai jönnek, s ha minden a helyén, akkor itt az idő, nyeregbe! Már éppen indítanál, de előtte még tedd fel a kérdést: mi a helyzet a legfontosabb alkatrésszel?

10. lépés – Rend van a fejedben?

Igen, rólad van szó, aki lehet, hogy pihent és nyugodt, de mi van, ha fáradt vagy, esetleg máshol járnak a gondolataid? Drága oktatónk és jóbarátunk, Sági Tibi nagyon egyszerűen szemléltette, mi történik, ha nem vagy ott fejben:

Hibátlanul róttam a köröket, majd jött az „elterelő hadművelet…” Lám, elég egy másodpercre elgondolkodni, és rögtön dőlnek a bóják, közúton meg nem a bóják

Miből veszed észre, hogy elkalandoztál? Kint maradt irányjelző, kicsatolva hagyott bukó, a benzinkúton/étteremben felejtett holmi – ez mind arra utal, hogy ideje pihenni vagy visszavenni a tempóból. Persze előfordulhat, hogy már a nap elején azt érzed: ma valahogy nem megy. Hidd el, a versenyzőkkel is előfordul, s az ő módszerük neked is kapóra jöhet.

Amennyiben darabosak a kanyarjaid, nem érzed magad otthonosan a nyeregben, akkor szánj rá negyed órát, és melegíts be, mint egy sportoló!

Mozgasd át magad még felszállás előtt, majd egy forgalommentes helyen egyszerűen menj végig minden jellemző manőveren!

Gyorsítás-fékezés, szűk jobb-bal fordulók, majd egyre növelt ívek, de mindvégig laza karral, a kormányt épp csak érintve, a motort vádlival-combbal irányítva. Hidd el, utána hirtelen „kézre állnak” majd a kanyarok, a géped pedig immáron hibátlan, tehát minden adott a tökéletes hétvégéhez!

Cribmoto
Az indulás előtti átnézés alig negyed óra, egyfajta ráhangolódásnak is megteszi a nap elején, hogy utána gondtalanul motorozhass. Jó utat!

Mindenkinek jó időt és jó motorozást kívánunk, s hamarosan jövünk a következő résszel, amikor kicsit mélyebbre ásunk. Kiderül, mennyivel szigorúbb – vagy éppen lazább – felkészítést kérnek számon Európában a motorosoktól, és mire készülj egy-egy ismeretlen ország kapcsán. Tartsatok velünk akkor is!

Képek: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László, nyitókép: Pixabay

Continental 2019

Facebook Comments

3 Comments

  1. Baross Gabriella

    Miért hidegen kell mérni a guminyomást? Úgyis csak az első egy-két kilométeren mész hideg kerekeken, utána felmelegszik a gumi, és rögtön megváltozik (nő) a nyomás.

  2. Mitől lesz az a fehér ”por” az akksisarun? (Nekem is van, de csak az egyik motoron).

  3. Mitől lesz az a fehér ”por” az akksisarun? (Nekem is van, de csak a Dominatoron).

Válasz