Megszavazták: legyen B125 az Unióban vagy sem?

Megszavazták: legyen B125 az Unióban vagy sem?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek, Közélet

Nagyszabású szavazásra invitálta az Európai Motorkerékpáros Szövetség (FEMA) a közlekedőket: tényleg 125-ös robogóra ültessük a B jogsis sofőröket vagy sem?

 

Megosztja az autósokat - pláne a motorosokat -, hogy jó ötlet-e külön képzés nélkül 15 lovas motort adni az autóvezetők kezébe. Ugyanakkor ne feledjük, hogy minden félelmünk ellenére a rendszer igenis működik: ahol bevezették, ott rendre nőtt a motorosok által okozott balesetek száma, de nem nagyobb arányban, mint amennyivel több motoros lett az utakon.

A megkérdezettek 73%-a véli úgy, hogy hasznos lenne motoros vagy robogós oktatásra kötelezni a B-s jogsit szerző sofőröket, hiszen így egyből készen állnának a városi motorozásra, egyszersmind toleránsabbak, türelmesebbek lennének a kétkerekűekkel (Kép: II. Hungária Rendőregylet BeLight Kupa - Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Melyik országban vezethetsz B-s jogsival 125-ös motort?

Íme, az európai országok listája, ahol külön vizsga nélkül ülhetsz át autóból 125-ös motorkerékpárra vagy robogóra:

Csehország (csak automatikus váltóval felszerelt modellek)

Belgium (kétéves B-s gyakorlat után és kizárólag belga jogosítvánnyal)

Szlovákia (kétéves B-s gyakorlat után és csak automatikus váltóval felszerelt modellek)

Spanyolország (hároméves B-s gyakorlat után)

Lengyelország (hároméves B-s gyakorlat után))

Portugália (25 éves kor felett vagy B + AM jogosítvánnyal)

Egyesült Királyság (képzés után, vizsga nélkül)

Ausztria (ötéves B-s gyakorlattal + hatórás képzés után)

Franciaország és Luxemburg (kétéves B-s gyakorlattal + hétórás képzés után)

Olasz- és Lettország, valamint Málta (tízórás képzést követően, vizsga nélkül)

A szavazók fele (48%) gondolta úgy, hogy 21 éves kortól már engedélyezzék a B125-öt. A rutint illetően harmaduk mondta, hogy a sofőrök legalább ötéves B-s tapasztalattal üljenek át motorra. 25%-uk szerint elég egy év gyakorlat is, és 18% voksolt két évre (Kép: Honda Motorcycle)

A fenti listából jól látszik, hogy korántsem egységesek az országok - az uniós ajánlástól eltérve, sokféle módon engedélyezik B jogsival robogózást vagy motorozást. Nos, a nemrég indított, 2875 fős szavazásból kiderül, hogy járműfajtától függetlenül üdvözlik az autósok, motorosok, hogy több ország csatlakozzon a B125-rendszerhez.

Egyértelmű eredmény: a közlekedők kétharmada szerint ideje mindenhol megengedni az autósoknak, hogy ne lassú 50-es, hanem a városi forgalom tempóját lazán tartó 125-ös motort vezethessenek (Kép: Honda Monkey teszt, Nizza - Hegylakók Motoros Magazin)

65 százalékuk úgy vélte, engedélyezni kell a (némi rutinnal rendelkező) autóvezetőknek, hogy külön vizsga nélkül 125-ös motorral vagy legalább automata robogóval közlekedjenek. Ennél is érdekesebb, hogy háromnegyedük támogatja a szabályok egységesítését, azaz hogy azonos szabályok vonatkozzanak az autóról motorra ülőkre az EU-ban, vagyis Bulgáriától Spanyolországig bárhol vezethessenek a sofőrök 125-ös robogókat.

A képet némileg árnyalja, hogy az „engedékeny” szavazók 73%-a véli úgy, hogy kötelezővé kéne tenni néhány elméleti és gyakorlati órát az autósoknak, már csak azért is, hogy felfrissítsék KRESZ-tudásukat és vezetéstechnikai oktató mellett tegyék meg első métereiket.

Kedves Olvasók! Ti hogy gondoljátok - jó ötlet külön vizsga nélkül 125-ös robogóra ültetni a 3-5 év gyakorlattal rendelkező sofőröket?

Nyitókép: Honda Monkey teszt, Nizza - Hegylakók Motoros Magazin

Continental 2019

Facebook Comments

14 Comments

  1. József Révai

    Sokkal kevésbé közveszélyes, mint 2 tonnás SUV-okba ültetni 17 éves gyerekeket…

    1. TeslaB100stereo

      Na ez nagyon igaz.
      B jogsival egyből beülhet bármilyen tankba, vagy több száz LE-s sportautóba.

      Azt azonban jónak tartom hogy a B125 csak gyakorlattal rendelkezőkre vonatkozzon, ne egyből a friss jogsisra.

      1. Valent Levente

        Ha lenne valamennyi rutinpályázás, akkor mehetne akár friss jogsira is. Miért is ne? Ha rögtön A1-re csinálja a jogsit, 0 gyakorlattal 16 évesen megkaphatja.

        Továbbmegyek. Mivel várhatóan terjedni fognak az A1 kategóriába eső elektromos robogók, városban duplán nyerünk vele, ha kevesebb lesz az autó, több lesz a szabad hely a városban, és a 2-3 tonnás hibrid SUV-ok helyett 100 kilós robeszok állnak a járda szélén.

  2. TeslaB100stereo

    Bár nekem korlátlan A van már elég régóta de támogatom a B125-öt.
    Visszaemlékezve nem volt akkora különbség a Simson és az MZ125 között amivel nagyon veszélynek tennénk ki az embereket, inkább az hogy a forgalomhoz jobban tud alkalmazkodni egy 125-össel, biztonságosabbá teszi.
    És tudom hogy léteznek 30LE-s vadállatok is 125ccm-ben, de az nem is felel meg a kategóriának. Az kb. olyan mint a 125.ös motor 50-es papírokkal.
    Ami pedig megfelel, az nem kockázatosabb az MZ-nél.

    1. Alberti Zoltán

      A második mondattól kezdve egy nagy tévedés

  3. Nem jó ötlet, nagyon nem…

  4. Koktailjambo

    Alapból a B s jogsihoz régen alapból járt aztán kivették most meg fizess te ….. alapon külön kategóriába tették vissza. Alap a B s jogsihoz vissza kéne adni…
    Egyrészt kevesebb lenne a csalás mint az 50/125 ös motorosok, és főleg a jogsi nélküliek.
    Másrészt aki 30-50 lovas kocsit vezet megtanulta a táblákat és kreszt miért ne ülhetne egy 10-15 lovas ra 2 keréken? Ha valaki 2 keréken még sem nagy motor az a 125 és nem megy 300 al, akar közlekedni, engedi kéne.
    Amgy sem a ccm okozza a bajt hanem a soffőr. Hiába van B125 meg más kategoria ha …… a szabályokra meg a normál közlekedésre.
    Ha ennyire kötik az ebet a karohoz, jo hogy nem PAV 2 es meg magas foku pszichiátriai vizsgálathoz kötik a jogsikat hisz aki ….. az minden jogsi vizsga szabály ellenére is ….. marad..
    Minden példázás ellenére egy B s jogsival alapban vezethető 125 még mindig jobb lenne biztosítás bejegyzés műszakiztatás stb mint egy minden nélkül jogsi nélkül vagy biztosítási csalásokkal 50/125 ös vezető soffőrök..
    Én amondo vagyok régóta járom az utat 50 es motoron de elötte sok évig volt kocsim, egy 125 öst simán elvezetnék ami jó ha megy 90 el max mint egy keeway 125 superlight amit szivesen látnák a seggem alatt.. amivel legalább normálisabban lehet közlekedni nem 10km/h val megyek a dombra a forgalmat feltartva meg nem taszítanalk le az útról a gépkocsisok mert 40 el tötyögök elöttük.

    1. „Alapból a B s jogsihoz régen alapból járt aztán kivették”

      Mikor járt a B-s jogsihoz A1 jogsi „alapból”?!

      1. Koktailjambo

        Válaszom apámnak és nagybátyámnak is volt még rendszer váltás elötti idők. Nem a mostani hülye fejre ált időkben volt ez.
        Apámnak B s jogsija volt és szabályosan vezethetett vele 125 öst.
        Nagybátyám rendőr volt csak B s jogsival ő is vezetett vele 125 öst.

        Régen volt igaz, és azóta sok víz meg jogszabály fordulat folyt le a dunán, de alapban a B hez jo lenne vissza adni a 125 öt.
        Másfelől B vel vezethető L7 esként 250ccm quad az mivel másabb mint egy 125 ös motor? ugyan úgy rendszeám kell műszaki meg biztosítás és mész vele a közuton. Vagy akár Triket is vezethetsz B el.

        Ime:

        négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel. (idéztem a jogszabályból, nem mertem értelmezni ezt a leírást – a szerző) ”

        Ezek után mit picsognak a 125ccm eres motoron ennyit? alapbol lehetne vezetni csak pénz lenyulás a külön kategorizálás hogy még többet huzzanak le a jogsikkal..
        Alap aki normális épelmélyű az gy vezet ahogy kell 125 öt is 50 helyett.
        Viszont lehet neked A1 A2 őd vagy fulos A d ha valaki hülye a jogsi sem segít meg a ccm en való nyavajgás..

  5. Kicsit fura a kérdés. Ha van több ország ahol ezt kipróbálták és működik akkor miért ne?

    Persze nálunk nem kicsit más lehet az emberek mentalitása.

    Én mondjuk 2 év B-hez és egy egynapos vezetéstechnikaihoz kötve tenném elérhetővé.

  6. Marcell Pál

    szerintem is jó ötlet. Egyrészt ahogy ay elöttem szóló is mondta csökkene a városi kavalkád, más részről meg ha csak 10ből 4 átérzi hogy milyen a “gyengébiknek” lenni talán legközelebb ha autoban ül jobban odafigyel ránk.

  7. Oktatóként úgy gondolom, hogy a motorozás kicsivel veszélyesebb üzem mint a B kategória. A roboógnál nem sokkal nehezebb egy 125cc motor terelgetése, ha már alapból lenne a B-hez nem jelent nagyobb veszélyt mint a AM.
    Azt is tudni kell, hogy gyakorlat nem árt a motor kategóriához sem, így én ajánlanám a vezetéstechnikai tréning elvégzését ha valaki úgy dönt, hogy felül egy motorra kategória függetlenül.

  8. Az egyik fórumon csak idén nyáron volt két olyan arc, akik hirtelen úgy döntöttek hogy robogózni kezdenek ötvenesekkel, aztán vészhelyzetben túlfékezték valamelyik kereket. Az egyik viszonylag jól megúszta, a másiknak eltört a kulcscsontja. Mind a kettő ilyen kínai izét vett, ami valahogy eléri a hatvanat, ha minden kedvezően együttáll, de nem ugranak ki gázadásra az ember alól. Az, hogy hol mennyire értelmes dolog ez, erősen függ az országtól. A portugáloknál, franciáknál, spanyoloknál, de főleg az olaszoknál nagyon kevesen ülnek úgy autóba, hogy kamaszkorukban nem volt kismotorjuk, amit rendszeresen használtak is. Ausztriában sokkal kevésbé figyelmetlenek az autósok. Szlovákiában meg alig látok 125-ös robogókat, szóval gyanítom, hogy ott ez nem átütő siker. Máltát semmiféle közlekedési példában nem tartom értelmezhetőnek, amennyiben az a példa nem elrettentő.

    Szóval én változatlanul úgy gondolom, hogy képzés nélkül ez marha veszélyes. Főleg, mert egy 15 lóerős motor már egyáltalán nem lassú, csak a motorok között. 5 másodperc sem kell hozzá, hogy annyival menjen, ahol már szinte biztos a sérülés. Itt nem érv, hogy a 17 éves kölök beleülhet a szupesportkocsiba, mert nem ülhet bele képzés nélkül. Azt meg szerintem itt mind tudjuk, hogy a motor nagyon nem autó, ha meg kell állni, vagy ha ki kell kerülni valamit. És itt felénk igen gyakran kell megállni, vagy kikerülni valamit, ami legtöbbször nem egy pihepuha plüssmaci, hanem egy autó.

  9. Vedrédi Csaba

    Sokkal jobb lenne sok szempontból.Támogatom az ötletet.Aki támogatja katt ide. https://www.peticiok.com/b_jogositvannyal_125ccm-ig_robogo_vezeteset_kovetelk

Válasz