Megszavazták: legyen B125 az Unióban vagy sem?

Megszavazták: legyen B125 az Unióban vagy sem?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek, Közélet
14

Nagyszabású szavazásra invitálta az Európai Motorkerékpáros Szövetség (FEMA) a közlekedőket: tényleg 125-ös robogóra ültessük a B jogsis sofőröket vagy sem?

Megosztja az autósokat - pláne a motorosokat -, hogy jó ötlet-e külön képzés nélkül 15 lovas motort adni az autóvezetők kezébe. Ugyanakkor ne feledjük, hogy minden félelmünk ellenére a rendszer igenis működik: ahol bevezették, ott rendre nőtt a motorosok által okozott balesetek száma, de nem nagyobb arányban, mint amennyivel több motoros lett az utakon.

A megkérdezettek 73%-a véli úgy, hogy hasznos lenne motoros vagy robogós oktatásra kötelezni a B-s jogsit szerző sofőröket, hiszen így egyből készen állnának a városi motorozásra, egyszersmind toleránsabbak, türelmesebbek lennének a kétkerekűekkel (Kép: II. Hungária Rendőregylet BeLight Kupa - Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Melyik országban vezethetsz B-s jogsival 125-ös motort?

Íme, az európai országok listája, ahol külön vizsga nélkül ülhetsz át autóból 125-ös motorkerékpárra vagy robogóra:

Csehország (csak automatikus váltóval felszerelt modellek)

Belgium (kétéves B-s gyakorlat után és kizárólag belga jogosítvánnyal)

Szlovákia (kétéves B-s gyakorlat után és csak automatikus váltóval felszerelt modellek)

Spanyolország (hároméves B-s gyakorlat után)

Lengyelország (hároméves B-s gyakorlat után))

Portugália (25 éves kor felett vagy B + AM jogosítvánnyal)

Egyesült Királyság (képzés után, vizsga nélkül)

Ausztria (ötéves B-s gyakorlattal + hatórás képzés után)

Franciaország és Luxemburg (kétéves B-s gyakorlattal + hétórás képzés után)

Olasz- és Lettország, valamint Málta (tízórás képzést követően, vizsga nélkül)

A szavazók fele (48%) gondolta úgy, hogy 21 éves kortól már engedélyezzék a B125-öt. A rutint illetően harmaduk mondta, hogy a sofőrök legalább ötéves B-s tapasztalattal üljenek át motorra. 25%-uk szerint elég egy év gyakorlat is, és 18% voksolt két évre (Kép: Honda Motorcycle)

A fenti listából jól látszik, hogy korántsem egységesek az országok - az uniós ajánlástól eltérve, sokféle módon engedélyezik B jogsival robogózást vagy motorozást. Nos, a nemrég indított, 2875 fős szavazásból kiderül, hogy járműfajtától függetlenül üdvözlik az autósok, motorosok, hogy több ország csatlakozzon a B125-rendszerhez.

Egyértelmű eredmény: a közlekedők kétharmada szerint ideje mindenhol megengedni az autósoknak, hogy ne lassú 50-es, hanem a városi forgalom tempóját lazán tartó 125-ös motort vezethessenek (Kép: Honda Monkey teszt, Nizza - Hegylakók Motoros Magazin)

65 százalékuk úgy vélte, engedélyezni kell a (némi rutinnal rendelkező) autóvezetőknek, hogy külön vizsga nélkül 125-ös motorral vagy legalább automata robogóval közlekedjenek. Ennél is érdekesebb, hogy háromnegyedük támogatja a szabályok egységesítését, azaz hogy azonos szabályok vonatkozzanak az autóról motorra ülőkre az EU-ban, vagyis Bulgáriától Spanyolországig bárhol vezethessenek a sofőrök 125-ös robogókat.

A képet némileg árnyalja, hogy az „engedékeny” szavazók 73%-a véli úgy, hogy kötelezővé kéne tenni néhány elméleti és gyakorlati órát az autósoknak, már csak azért is, hogy felfrissítsék KRESZ-tudásukat és vezetéstechnikai oktató mellett tegyék meg első métereiket.

Kedves Olvasók! Ti hogy gondoljátok - jó ötlet külön vizsga nélkül 125-ös robogóra ültetni a 3-5 év gyakorlattal rendelkező sofőröket?

Nyitókép: Honda Monkey teszt, Nizza - Hegylakók Motoros Magazin

Continental 2019