Csináld magad! – V. rész – Defektjavítás az út szélén

Csináld magad! – V. rész – Defektjavítás az út szélén

- Kategória: Kiemelt cikk

Sorozatunk ötödik részében az egyik legkellemetlenebb műszaki hibával, a defekttel foglalkozunk, mégpedig első körben a defektjavító spray-k bemutatásával. Milyet válassz és hogyan (ne) használd? Kérdez a motoros, válaszolnak a szakemberek.

 

Valószínűleg minden motoros találkozott már élete során defekttel, ha szerencséje volt, akkor a hátsóból szökött el a levegő – azt könnyebb megfogni, mint a bebicsakló első kereket. Ha otthona közelében történt, akkor egyértelmű a teendő: telefon a motormentőnek, hétezerért hazavisz – ennyiért nem éri meg kockára tenni az abroncs épségét. Igen ám, de mi történik, ha a senki földjén, mindentől messze kapsz defektet?

Innen ismered fel a valóban használható defektspray-t: biztonsági kupak és fémcsatlakozós cső árulkodik a minőségről

Ekkor jöhet kapóra a defektspray, ám korántsem mindegy, hogy milyet veszel és hogyan használod.

Hogyan (ne) használd a defektspray-t?

Bármennyire is népszerűtlen lesz, muszáj a legalapvetőbb szabállyal kezdenem, amit a tesztünkben segítséget nyújtó szakemberek megerősítettek: ha defektet kaptál és megjavítottad a habbal, akkor gyakorlatilag elbúcsúzhatsz a köpenytől. A spray-vel ugyanis nem a másik gumi vételét, csak motorszállítást spórolod meg…

Ha lehet, fémcsatlakozós spray-t válassz, mert a nyomás miatt a gyengébb, műanyag anyás termékek néha egyszerűen csődöt mondanak és nem vagy csak félig fújják fel a köpenyt

Szinte hallom, ahogy robogósok és Innovások ezrei hördülnek fel: nekem már háromszor (ötször) javították a gumit, és semmi baja! Nos, gyorsan tisztázzuk is: a tízlovas, hetvennel araszoló robogó abroncsa teljesen más terhelést kap, mint egy 150 lovas sportmotoré.

Ez pont olyan, mint amikor bandázsszalaggal betekered a csöpögő csövet: a kerti slagnál beválhat, de ne bízd rá a Paksi Atomerőmű hűtőkörét…

Ügyelj rá, hogy pontosan és teljesen rácsavard a menetes csatlakozót a szelepre – ellenkező esetben mellé megy a hab és a nyomás sem lesz elegendő ahhoz, hogy tovább indulj…

Szóval a defektspray nem javítás, csak tűzoltás, de azért részletesen átvesszük, miként használd, ha bajba kerülsz:

  1. Állj félre a motorral, s ha nincs egy biztonságos, forgalommentes hely, akkor az útra helyezett sisakkal, sárga mellénnyel jelezd, ott vagy!
  2. Keresd meg, majd lehetőleg távolítsd el a szöget, tüskét stb., és még a defektspray bevetése előtt készíts elő mindent az induláshoz! Ennek oka, hogy így egyenletesebben oszlik el a hab a kerékben, kevésbé „üt” majd menet közben, ha felfújás után rögtön útra kelsz vele.
  3. Rázd fel alaposan a flakont, majd nyomd a gondosan csatlakoztatott spray szelepét egészen addig, míg kiegyenlítődik a nyomás, és nem megy már több az abroncsba, majd haladéktalanul indulj el!
Akkor is kapóra jöhet a nyomásmérő, ha defektet javítasz, mert a flakon aligha pumpálja fel teljesen a leeresztett kereket. Ha defektspray-t használsz, utána mindig ellenőrizd a nyomást és pumpálj rá például a benzinkúton, ha kell!
  1. Általában szerepel a dobozokon, hogy mennyivel mehetsz a „javított” abronccsal, az ajánlott sebesség rendszerint 50-80 km/h.
  2. Ha csak nem hétvégén, ünnepnapon történik, rögtön az első gumishoz menj, ne haza, mert – ismételjük – ez nem javítás, csak ideiglenes tűzoltás, hogy ne kelljen szállítani a motort.
  3. Bármennyire is nehéz megválni tőle, ne kockáztass: tudjuk, drága az új köpeny, de egy nagy tempónál elszenvedett (újabb) defekt még drágább – ha egyszer kilyukadt és telenyomtad a purhabszerű anyaggal, akkor ideje elbúcsúzni az abroncstól, főként, ha legalább V sebességindexű a köpeny és/vagy a vállrész közelében van a lyuk.
Természetesen szelepet is cserélni kell a defektjavítás után, mert óhatatlanul benne marad a defektspray maradéka. A felnitisztítás sem ötperces művelet – rendesen ráragad a befújt hab, nem is szeretik a gumisok…

Noha az autók köpenyeit rendszeresen javítják, a motor egészen más tészta. „De hisz’ az enyém is javított, defektspray-vel motoroztam egész ősszel!” – halljuk az ellenvéleményt. Nos, egy dolog hogy lehet, és teljesen más, hogy szabad, pláne érdemes-e. Az életedről – meg az utasodéról – van szó, no meg a motorodról, szóval amikor nemet mondasz egy negyvenrugós új vagy húszezres használt köpenyre, és inkább jársz a defektes, javított gumival, akkor ezeket kockáztatod.

A rovat támogatója a Kamaraerdei úton működő Cribmoto autó- és motorszerviz – köszönjük!

Mit mond a GumiGuru?

Előfordulhat, hogy javítható egy köpeny az úgynevezett „gombás” módszerrel, viszont az útszéli defektspray, esetleg „kukacozás” tényleg csak tűzoltás – lassan elbiceghetsz így a szervizig és nem kell autómentőt hívnod, mást nem nyersz. Az sem mindegy, hol történt a sérülés (nem úgy, hogy pl. Nyékládháza-alsón), hanem a köpeny melyik részén.

A vállrészek közelében, ahol sokat deformálódik az abroncs, eleve esélytelen biztonságosan foltozni.

Egyébként pedig „V” sebességindex fölött minden köpeny tartalmaz egy plusz réteget, ami a dinamikus nyúlást hivatott csökkenteni nagy tempónál. Ez egy defekt során sérül, innentől kezdve a gyártó sem vállal semmilyen garanciát rá – nem véletlen, hogy ők is a cserét javasolják.

Németországból csak úgy özönlenek – főként autókra – a szinte új, filléres abroncsok. Ezek legtöbbször javítottak, ami annyit tesz, hogy a kinti előírások szerint (hosszú távon) már nem használhatóak. Ott pont annyit ér ott egy 90%-os mintamélységű, foltozott gumi, mintha már vásznon lenne – egyszerű veszélyes hulladék…

Röviden tehát csak végszükségben és a lehető legnagyobb körültekintéssel használd a defektsprayt, mert nem tudod „megmenteni” vele a gumit, csak a motor szállítását spórolod meg. Erre egyébként tökéletes, mert egy Alpok- vagy Dolomitok-túrán simán többe kerülhet az 50-60 kilométeres motorszállítás, mint egy új köpeny a gépedre a legközelebbi szervizben.

Ha ilyet defektspray-t választasz, mint mi is, akkor tuti nem fújod tele az oldaldobozod… Ezt ugyanis nem nyomni kell, hanem csavarva elfordítani, így garantáltan nem kezd el habot pumpálni a dobozban, mert hozzáért valami

Igen ám, de mi történik, ha olyan nagy a lyuk, akár 4-6 mm-es, hogy már nem hatékony a defektspray, képtelen befoltozni, és ott ragadsz az út szélén? Ekkor jön kapóra az úgynevezett „kukac”. Ezt is leteszteljük élesben, és a következő részből kiderül, milyen előnyei, hátrányai vannak a megoldásnak – tartsatok akkor is velünk!

Kapcsolódó anyag: Csináld magad! – új sorozat a Hegylakók Motoros Magazinban

Continental 2019

Válasz