Sorozatunk ötödik részében az egyik legkellemetlenebb műszaki hibával, a defekttel foglalkozunk, mégpedig első körben a defektjavító spray-k bemutatásával. Milyet válassz és hogyan (ne) használd? Kérdez a motoros, válaszolnak a szakemberek.
Valószínűleg minden motoros találkozott már élete során defekttel, ha szerencséje volt, akkor a hátsóból szökött el a levegő – azt könnyebb megfogni, mint a bebicsakló első kereket. Ha otthona közelében történt, akkor egyértelmű a teendő: telefon a motormentőnek, hétezerért hazavisz – ennyiért nem éri meg kockára tenni az abroncs épségét. Igen ám, de mi történik, ha a senki földjén, mindentől messze kapsz defektet?

Ekkor jöhet kapóra a defektspray, ám korántsem mindegy, hogy milyet veszel és hogyan használod.
Hogyan (ne) használd a defektspray-t?
Bármennyire is népszerűtlen lesz, muszáj a legalapvetőbb szabállyal kezdenem, amit a tesztünkben segítséget nyújtó szakemberek megerősítettek: ha defektet kaptál és megjavítottad a habbal, akkor gyakorlatilag elbúcsúzhatsz a köpenytől. A spray-vel ugyanis nem a másik gumi vételét, csak motorszállítást spórolod meg…

Szinte hallom, ahogy robogósok és Innovások ezrei hördülnek fel: nekem már háromszor (ötször) javították a gumit, és semmi baja! Nos, gyorsan tisztázzuk is: a tízlovas, hetvennel araszoló robogó abroncsa teljesen más terhelést kap, mint egy 150 lovas sportmotoré.
Ez pont olyan, mint amikor bandázsszalaggal betekered a csöpögő csövet: a kerti slagnál beválhat, de ne bízd rá a Paksi Atomerőmű hűtőkörét…

Szóval a defektspray nem javítás, csak tűzoltás, de azért részletesen átvesszük, miként használd, ha bajba kerülsz:
- Állj félre a motorral, s ha nincs egy biztonságos, forgalommentes hely, akkor az útra helyezett sisakkal, sárga mellénnyel jelezd, ott vagy!
- Keresd meg, majd lehetőleg távolítsd el a szöget, tüskét stb., és még a defektspray bevetése előtt készíts elő mindent az induláshoz! Ennek oka, hogy így egyenletesebben oszlik el a hab a kerékben, kevésbé „üt” majd menet közben, ha felfújás után rögtön útra kelsz vele.
- Rázd fel alaposan a flakont, majd nyomd a gondosan csatlakoztatott spray szelepét egészen addig, míg kiegyenlítődik a nyomás, és nem megy már több az abroncsba, majd haladéktalanul indulj el!

- Általában szerepel a dobozokon, hogy mennyivel mehetsz a „javított” abronccsal, az ajánlott sebesség rendszerint 50-80 km/h.
- Ha csak nem hétvégén, ünnepnapon történik, rögtön az első gumishoz menj, ne haza, mert – ismételjük – ez nem javítás, csak ideiglenes tűzoltás, hogy ne kelljen szállítani a motort.
- Bármennyire is nehéz megválni tőle, ne kockáztass: tudjuk, drága az új köpeny, de egy nagy tempónál elszenvedett (újabb) defekt még drágább – ha egyszer kilyukadt és telenyomtad a purhabszerű anyaggal, akkor ideje elbúcsúzni az abroncstól, főként, ha legalább V sebességindexű a köpeny és/vagy a vállrész közelében van a lyuk.

Noha az autók köpenyeit rendszeresen javítják, a motor egészen más tészta. „De hisz’ az enyém is javított, defektspray-vel motoroztam egész ősszel!” – halljuk az ellenvéleményt. Nos, egy dolog hogy lehet, és teljesen más, hogy szabad, pláne érdemes-e. Az életedről – meg az utasodéról – van szó, no meg a motorodról, szóval amikor nemet mondasz egy negyvenrugós új vagy húszezres használt köpenyre, és inkább jársz a defektes, javított gumival, akkor ezeket kockáztatod.
A rovat támogatója a Kamaraerdei úton működő Cribmoto autó- és motorszerviz – köszönjük!
Mit mond a GumiGuru?
Előfordulhat, hogy javítható egy köpeny az úgynevezett „gombás” módszerrel, viszont az útszéli defektspray, esetleg „kukacozás” tényleg csak tűzoltás – lassan elbiceghetsz így a szervizig és nem kell autómentőt hívnod, mást nem nyersz. Az sem mindegy, hol történt a sérülés (nem úgy, hogy pl. Nyékládháza-alsón), hanem a köpeny melyik részén.
A vállrészek közelében, ahol sokat deformálódik az abroncs, eleve esélytelen biztonságosan foltozni.
Egyébként pedig „V” sebességindex fölött minden köpeny tartalmaz egy plusz réteget, ami a dinamikus nyúlást hivatott csökkenteni nagy tempónál. Ez egy defekt során sérül, innentől kezdve a gyártó sem vállal semmilyen garanciát rá – nem véletlen, hogy ők is a cserét javasolják.

Röviden tehát csak végszükségben és a lehető legnagyobb körültekintéssel használd a defektsprayt, mert nem tudod „megmenteni” vele a gumit, csak a motor szállítását spórolod meg. Erre egyébként tökéletes, mert egy Alpok- vagy Dolomitok-túrán simán többe kerülhet az 50-60 kilométeres motorszállítás, mint egy új köpeny a gépedre a legközelebbi szervizben.

Igen ám, de mi történik, ha olyan nagy a lyuk, akár 4-6 mm-es, hogy már nem hatékony a defektspray, képtelen befoltozni, és ott ragadsz az út szélén? Ekkor jön kapóra az úgynevezett „kukac”. Ezt is leteszteljük élesben, és a következő részből kiderül, milyen előnyei, hátrányai vannak a megoldásnak – tartsatok akkor is velünk!
Kapcsolódó anyag: Csináld magad! – új sorozat a Hegylakók Motoros Magazinban