Városi legendák: a dB-killertől veszélyesen halk és gyengébb lesz a motor

Városi legendák: a dB-killertől veszélyesen halk és gyengébb lesz a motor

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek

Mi történik a motoroddal, ha – tartva a bírságtól – beszereled a dB-killert? Íme, tippek és városi legendák helyett a mérés eredménye!

 

Legutóbb Peti már alaposan kivesézte, hogy miért butaság a „Loud pipes, save lives” – aki esetleg lemaradt róla, itt elolvashatja a remek cikket. Tegyük hozzá: egyébként mindkét oldalnak igaza van, azaz lehet, hogy hamarabb észlelik a hangosabb motort, de ennél messze fontosabb, hogy jól látszódj, és eleve úgy közelítsd meg a baleseti gócpontokat, hogy kivédhesd a váratlan helyzeteket is.

Gyengébb lesz a motor a dB-killertől?

Ráadásul gyenge lábakon áll a hangos motor életet ment érv, hiszen a motorok már most is hangosak. Ugyanis a KöHÉM szerint

A jármű kipufogónyílás közelében mért közeltéri zaja (álló helyzeti zaj) nem haladhatja meg a típusbizonyítványban megadott közeltéri zaj 5 dBA-val megnövelt értékét. Ha a járműnek típusbizonyítványa nincs, vagy abban a közeltéri zaj értéke nem szerepel, abban az esetben a mért közeltéri zaj nem haladhatja meg a 3. számú mellékletben szereplő határértékeket. A 3. számú melléklet értékeit itt láthatjátok:

A gyárilag nem megadott dB-értékű motorokra vonatkozó hazai szabályozás

Röviden ez annyit tesz, hogy ha nem kideríthető a motor eredeti zajszintje, akkor 100 dB alatt szabályos, míg a többinél a vázon, villanyakon megadott szám a mérvadó. Ráadásul ha valakinek ez nem elég, akkor sportdobbal + 5dB-t rászámolhat. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Nos, itt van pár motor gyári értéke – igazán tanulságos:

  • Aprilia RSV4 1100 Factory – 105 dB + 5 dB
  • Ducati Multistrada 1260 – 102 dB + 5 dB
  • Harley-Davidson FXDR 14 – 97 dB + 5 dB
  • Kawasaki Z 900 – 97 dB + 5 dB
Rendszeresen, sok helyen mérik itthon a motorok zajszintjét, de eddig minden motoros arról számolt be, hogy csak figyelmeztették őket, ha valami nem stimmelt a kipufogóval

Vagyis az átlagos nagymotorok 100 dB körül/alatt szabályosak, márpedig erre butaság lenne azt mondani, hogy „halk” és „veszélyes, mert így nem vesznek észre…” Csak összehasonlításként: a Multistrada 102-107 dB-es értéke olyan zajforrásokkal vetekszik, mint a közelről hallgatott légkalapács (115-120 dB), folyamatosan üvöltő autókürt (110 dB) vagy a fakitermelés üzemi zaja (100 dB). Lássuk be, ez minden, csak nem halk…

Végül pedig itt az utolsó szög a koporsóba: a tesztből kiderült, hogy valóban látható különbség a dB-killer beszerelése után, azaz gyengül a motor. Persze ez olyan apró eltérés, amit valószínűleg észre sem venne a pilóta, főleg nem közúton. Tehát se nem halk, se nem gyenge a motor a dB-killerrel – egyszerűen csak szabályos. Akinek pedig nem elég a 100-105 dB, mert az „halk és veszélyes”, az készítsen be némi zsebpénzt.

Őszintén: azért csekket kapni, mert mindenáron 110 dB-t szeretnél 100 helyett?! Nos, ez már tényleg sorban állás pofonért – semmit nem nyersz vele, ha csak azt nem, hogy bírságra kell költened benzin helyett…

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz