Itt a 2021-es motoros rutinpálya nyomvonala és oktatási anyaga

Itt a 2021-es motoros rutinpálya nyomvonala és oktatási anyaga

- Kategória: Kiemelt cikk

Újabb részletek derültek ki a márciusban alaposan megváltozó motoros képzésről. Zene füleinknek, hogy végre tényleg a motorosok biztonsága és vezetéstechnikai oktatása áll a középpontban.

 

Nemrég olvashattatok nálunk arról, hogy 2021 tavaszától módosított pályán és sokkal életszerűbb feladatokkal zajlik majd a motoros oktatás, sőt már azt is tudjuk, hogy a ruházat kiválasztása, helyes használata is nagyobb hangsúlyt kap. Most az is kiderült, mit várnak el az oktatóktól és ez miben lesz más, mint a korábbi képzés.

Kiderültek a 2021-es motoros oktatás és rutinpálya részletei

Noha a most megjelent, új oktatási anyagot nem lehet felhasználni, másolni stb., az E-Educatio Információtechnológia Zrt. munkatársai voltak olyan kedvesek, hogy engedélyezték ezt nekünk, így egy helyre összegyűjtöttük nektek a legérdekesebb részeket.

Márciustól ezt a pályát kell teljesíteni a vizsgán. Jó ötlet az ellenkormányozás és az, hogy dupla 360 fokos fordulót szűk, alig 3,5 méteres sugarú körben kell végrehajtani a tanulóknak (Forrás: Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont)

Persze ettől még elérhető a rendkívül hasznos összeállítás, beleértve a pályák pontos rajzát, a végrehajtás módját és az elvárt feladatokat. Hogy miért változott az oktatás? Erre is választ ad a „A motorkerékpáros oktatás módszertani változásai” című anyag, amiben a következő, igencsak fontos megállapításokat tették:

  • Korábban többször megesett, hogy az oktató egyáltalán nem ült motorra, nem mutatta be a feladatot.
  • Nem megfelelő instrukciókat adott, így a tanuló nem is tudta végrehajtani a nehezebb manővereket.
  • Nem motort vezetni, hanem a rutinpályán végiggurulni tanították meg a nebulókat – nagy különbség.
  • Az oktatási anyag és a rutinpálya az egykori ETZ-s, Pannóniás időkben készült, így igencsak elavult a mai, 100-200 lóerős motorok korában.
  • Az eddig használt vizsgapálya elavult volt, nem tartalmazott objektív elemeket.
  • Az oktató korábban nem módszert adott a tanuló kezébe, hanem diagnózist: megállapította, hogy mit csinált rosszul, ráadásul az esetek nagy részében a tanítvány ezt magától is észlelte. A „letetted a lábad” visszajelzésen túl fontos azt is elmagyarázni, hogy az miért történt.
  • Továbbá kihagyhatatlan elem lesz a tréner bemutatójában és oktatásában: a helyes üléspozíció, középsztenderre emelés, szűk íven fordulás, eltolásos kanyartechnika, akadálykikerülés ellenkormányzással.

Muszáj beöltözni a rutinvizsgán, de mibe?

Aki gyakorolt már rutinpályán, jól tudja, hogy egy tavaszi-nyári napon szinte megfő az ember az előírt, teljesen zárt öltözékben a forró aszfalton. Muszáj hát valamilyen megoldást találni, hogy megfeleljünk a szabályoknak, de ne kelljen tízpercenként félreállnunk, hogy elkerüljük a hőgutát. Szerencsére idén márciustól már az oktatók és a tanulók is viselhetnek protektoringet – derült ki a friss oktatási anyagból –, ami sokkal kellemesebb viselet, mint egy meleg motoros kabát.

Biztonságtechnikai rovatunk támogatója, a Fokt Motor azt javasolja, hogy hatékony védelmet nyújtó, mégis remekül szellőző ruhát válassz gyakorláshoz. Ebben biztonságosan motorozhatsz, hiszen sem hőguta, sem sérülés nem fenyeget, sőt a mozgásban sem gátol, ami szintén nem utolsó szempont a rutinpályán. Ilyen például a már említett Forcefield protektoring, a melegben is kényelmes, Trilobite protektoros farmernadrág vagy az éppen komoly kedvezménnyel árult Bering nyári dzseki. Ez a szett – a szintén szellős, York nyári kesztyűvel, valamint a szetthez illő, szabályozható szellőzésű Spartan GT sisakkal – már bokától fejbúbig megvéd, és nem is sülsz meg benne.

Ez a látvány természetes a vezetéstechnikai tréningeken, viszont aligha láttunk ilyet a rutinpályán. Szerencsére idén márciustól az ellenkormányozás, a motor ledöntése és a stabilizáló fék használata is kötelező tananyag, vagyis nagyobb az elvárás, de hasznosabb tudást szereznek a nebulók (Kép: TommoT/Vigyikán Péter)

Már-már túl szép, hogy igaz legyen: vezetéstechnikai oktatás, felkészült, a feladatokat bemutató oktatók és modern védőfelszerelések használata? Kíváncsian várjuk, hogy miként fest majd a gyakorlatban a most megjelent tananyag, de ha minden megvalósul a leírtakból, azzal mindenki nyer. Az iskolákban jobb, felkészültebb oktatók irányítják a motorosokat, a tanulók pedig valódi vezetéstechnikai tudást szereznek, és végső soron biztonságosabbá válik a motorozás.

Continental 2019