Metzeler Roadtec 01 teszt: Viszlát, jó volt veled!

Metzeler Roadtec 01 teszt: Viszlát, jó volt veled!

- Kategória: Teszt
1

Elkezdődött egy újabb év, egy újabb szezon. Tavaly – talán még emlékeztek rá -, úgy búcsúztam el, idén folytatom a tesztet, és a tapasztalataimat továbbra is megosztom Veletek…

Nos, ez annyit változott, hogy a hirtelen jött márciusi nyár nyomán a kilométerek is megszaporodtak, így ez lesz az utolsó bejelentkezésem a Roadtec-ről, igaz, ez nem azt jelenti, hogy teljesen elkopott volna. Mindjárt elmondom, hogy is van ez, de előbb lássuk, mi történt az elmúlt hetekben!

Mit számít a hideg?

A februári bemelegítést követően az első komolyabb gurulás március 15-én esett, kicsit hideg időben, ezért nem is mentünk túl nagy távot, nevezzük csak afféle bemotorozásnak a szezon előtt – a Budapest-Zámoly-Pápa-Budapest kört jártuk be. Alig 7-8 fok volt, s részben ennek tudtam be, hogy az eddig rendíthetetlen Metzeler úgy viselkedett, mintha egy vödör gumiápolóba áztattam volna induláskor: folyamatosan éreztem, hogy valami nincs rendben, csúszik, mászik az XX a tempósabb íveken. Nem volt annyira vészes, hogy ezért az egész csapat megálljon, de csak nem hagyott nyugodni, ezért kisvártatva mégis jeleztem a társaságnak, hogy a következő benzinkútnál álljunk félre.

Autópályaélnek nyoma sincs, gyönyörű, gömbölyű a profil most, tízezer kilométer felett is

Meg is tettük, gyorsan guminyomás-ellenőrzés, amit persze már elvégeztem, mikor pár héttel korábban előhoztam a motort téli álmából. Itt jegyezném meg, ez volt az első abroncsom, ami a négy-öt hónapos állás után egy tized barnyi levegőt se veszített. Tehát guminyomás rendben, még egy gyors átnézés, minden jónak tűnik, azaz mehetünk tovább.

Egy csapásra minden megoldódik

Ahogy haladunk, telnek az órák és a kilométerek, s nem képzelődöm, valóban kanyarról-kanyarra jobban magára talál a motor. Nem bízom a véletlenre: éppen itt van a Csákváron átvezető, kanyargós út, ami tényleg kiváló minőségű, ezért a város után alaposan a lovak közé csapok. Minden klappol, érzem megint „egy vagyok a géppel”. A zámolyi körforgalomnál – igen, a motorosbüfé mellett – megállunk pihenni, s ekkor rápillantok az egyik motor környezetihőmérséklet-kijelzőjére, és látom, már szinte kánikulai 15 fok van. Lám, a tízezer kilométernyi használat után ezt az egy „fogást” sikerült találni a Roadtec 01-en: Az elején csak 4-5 fokban, míg most, a kopásjelzőt karcolva 7-8 fok körül jelentkezik az a minimális bizonytalanság, ami – valljuk be – mindegyik maratoni, akár 15 ezer kilométert is elfutó köpeny sajátja.

Az első még csaknem három millis – kiválóan tűrte a durva fékezéseket és a motor – utasokkal együtt – négymázsás tömegét

Már csak a kíváncsiság dolgozik

Mindenesetre most már nem hagy nyugodni a dolog, ezért újra és újra kiviszem „egy táncra” a Honda-Metzeler párost, hogy megnézzem, pontosan hol is van a vízválasztó, hány foknál lehet érezni ezt a váratlan, ám korántsem ijesztő reakciót. Egyébként is már csak ez a rövid próba van hátra, mert a hajtott keréken 2,2 milliméterhez értünk, ennyi középen a legkisebb mintamélység (a szélén 2,9), s így már nem kockáztatok vele egy hosszabb, pláne külföldi túrát, ahol a változékony tavaszi időjárás és a műszaki vizsgával felérő közúti ellenőrzések miatt is létkérdés a príma abroncs.

Az abroncs hazai forgalmazója az R17.hu

Szóval viszlát Metzeler Roadtec 01, jó volt veled! Egészen pontosan 10 120 kilométert (!) tettünk meg együtt,  ezalatt a hátsó köpeny barázdái 6,7-ről 2,2 milliméterre csökkentek, az első pedig 4,8-ról 2,95-re. Tudom, másnak ez luxus, hogy egy ilyet abroncsot ledobjon – sőt az apróhirdetéseket látva hasonlókért még pénzt kérnek a szemfülesek -, mindenesetre én most megválok tőle, de alig várom, hogy vajon mi lesz a következő „áldozat”, melyik újdonságot foghatom újra tízezer kilométeres nyúzópróbára. Ígérem, ha fent vannak az új papucsok, azokról is mesélek Nektek…

A Metzeler Roadtec 01 tartósteszt számokban: megtett kilométer: 10 120, hátsó abroncs mintamélysége: 2,2 mm, míg az elsőé 2,95 mm

A tartósteszt további epizódjai itt találhatók: Metzeler Roadtec 01 teszt a Hegylakókon.

  • smice

    Ilyen sodródós élményem nekem is volt… Igaz a Michelin egyik túragumijával, de pont ugyanez volt a jelenség: újkorában emlékszem teszteltem kimondottan hideg körülmények közt is, de még 5 foknál is magabiztosan viselkedett. Ugyanezt megcsináltam egy évvel később, szinte hajszálpontosan ugyanolyan körülmények közt, csak akkor már volt vagy 10.000 km felett volt a gumiban – pont ugyanezt az érzést tapasztaltam, amit itt a cikkben ír a szerző, a gumi bizonytalan, csúszik, sodródik, nem vészesen, nem ijesztőn, de érezni, hogy valami nincs rendben. Aztán felmegy a hőmérséklet plusz 10 fokot, és 15 foknál meg afelett a gumi megint magára talál, olyan magabiztos, mint régen.

    Úgy látszik, ezek a modern (sport-)túra gumik így öregszenek, hogy idővel szűkül a hőmérséklettartomány, ahol optimálisan viselkednek. Megjegyzem ez a nyugis sodródás 1000x jobb, mint amit régebbi gumikon tapasztaltam, hogy egyszerűen “kirántják a szőnyeget” alólad, ha eléred a tapadáshatárt.