Parkolás motorral – II. rész – Parkolóházak és bírságok

Parkolás motorral – II. rész – Parkolóházak és bírságok

- Kategória: Kiemelt cikk
2

Közterületi várakozásról szóló cikkünk után most bemutatjuk, milyen lehetősége van a motorosnak, ha nem az utcán, inkább valamilyen fedett, esetleg őrzött helyen hagyná a járművét. Hasonlóan érdekes téma, hogy mekkora bírsággal számolhatunk, ha megszegünk valamilyen parkolással összefüggő szabályt.

Ugyan a motorosok az ingyenes közterületi parkolás lehetősége okán jellemzően nem vágynak mélygarázsokba vagy parkolóházakba, de azért biztosan van olyan közöttük, aki valamilyen zárt helyen állítaná le a vasát. Mivel a mélygarázsok és parkolóházak különböző magánüzemeltetők kezében vannak, a szabályok is sokfélék.

Parkolóházak: drágán mérik?

A hét budapesti garázst üzemeltető Care Parknál a motorosok az autósok tarifáit fizetik, hacsak nem váltanak kedvezményes árú bérletet. Ugyanez vár ránk a Bálna Budapest rendezvényközpontban, viszont az Erzsébet téri mélygarázsban a motorkerékpárok fél áron várakozhatnak (350 Ft/óra). Szimpatikus, hogy az Allé bevásárlóközpontban nem kérnek pénzt a motorosoktól, a Westendben pedig egyszeri 200 Ft-os díj ellenében egész nap parkolhatunk.

Többnyire csökkentett díjat várnak el a motorostól a fővárosi parkolóházakban, de az ingyenességre is akad példa

Amennyiben nem számít, hogy fedett legyen a parkoló, akkor érdemes a budapesti belső kerületeiben szép számmal előforduló foghíjtelkeken kialakított parkolóudvarokat is számításba vennünk. Ezeknél általában az autókénál olcsóbb tarifával kalkulálhat a motoros, sőt a legtöbb ilyen helyen akár pár forintos napidíjért vagy ingyen is megállhatunk, ha sikerült megállapodnunk a sorompót kezelő őrrel – a személyzet sokkal rugalmasabb, mint az ismert parkolóházaknál vagy a bevásárlóközpontokban.

Közterület: nem olcsó a szabályszegés

Amennyiben valaki megszegi az általános parkolási szabályokat, helyszíni bírságra számíthat, amelynek összege öt- és ötvenezer forint között alakulhat (ha visszaesők vagyunk, és hat hónapon belül volt már hasonló ügyünk, a felső határ hetvenezer forintra nő!). A legsúlyosabb büntetés jellemzően akkor jár, ha mozgáskorlátozottak helyét foglaljuk el. De van ennél rosszabb is, mivel a motorkerékpárt vagy a segédmotoros kerékpárt el is szállíthatják vagy megbilincselhetik a közterület-felügyelet járőrei.

Ha a füvön hagyjuk a motort, számíthatunk rá, hogy megbírságolnak a közteresek

Az elvitel díja a település méretétől függ, kétszázezer fősnél nagyobb városokban (ami jelenleg Budapestet és Debrecent jelenti) 20 ezer forint, a nagyobb hazai településeken pedig 17 250 Ft-os csekket kapunk majd. Mindemellett az elvitt kétkerekű után tárolási díjat is felszámítanak: naponta 1200 Ft-ot vernek ránk. Mi több, nem olcsó a bilincs leszedése sem, azért ugyanis 11 500 Ft-ot kér a hatóság. Számoljunk azzal is, hogy egyik esetben sem ússzuk meg ennyivel, hiszen a szabálytalanság elkövetése miatt a fent említett bírság is terheli a pénztárcánkat.

Ha nincs pótdíjértesítő, nyert ügyünk van?

Míg egy autónál nem gond odatenni a pótdíjas tasakot, azaz a színes „mikuláscsomagot” az ablaktörlőlapátok alá, egy motorkerékpárnál bajban lehet a fizetőövezet parkolóőre, hiszen nem igen talál olyan felületet, ahol jól rögzítheti az értesítőjét. Márpedig ha nincs értesítés, nagy eséllyel nem is tudja majd behajtani a parkolás-üzemeltető a pótdíjat az üzembentartón. Amennyiben a cégnek nincs bizonyítéka arról, hogy kihelyezték a pótdíjértesítőt (tehát az őr nem készít felvételt a kitett csomagjáról), és az állampolgár perre viszi az ügyet, akkor a bírósági gyakorlat szerint utóbbi kerül ki győztesen a küzdelemből.

Az ilyen és ehhez hasonló öregebb vasaknál az ülés bőrpántja alá odafér a büntetés, de egy modernebb gépnél már bajban lenne az őr, hogy hová illessze a cetlit

Egyébként a bírságolásról szóló 22/2012. (IV. 13.) BM rendeletben is az szerepel, hogy a vezető távollétében kiszabott helyszíni bírságról szóló tájékoztatást a gépjármű szélvédőjére, amennyiben az nem lehetséges, egyéb helyre, jól látható módon kell elhelyezni.

Kétkerekűvel a korlátozott övezetben: nem jó ötlet!

Valószínűleg mindannyiunk életében előfordult már, hogy motorunkkal besurrantunk a korlátozott forgalmú övezetbe. Nos, ez a cselekedet az esetek jó részében sajnos szabálytalan.

Ugyanis, ha a korlátozott övezetet jelölő tábla alatt kivételként nincs feltüntetve a motorkerékpár, a tiltás bizony a motorosnak is szól! Figyeljünk tehát, mert ha a behajtást követően összefutunk egy közterület-felügyelővel vagy rendőrrel, több tízezres bírsággal jutalmazhatnak!

Motorszállító utánfutó: az sem ússza meg a parkolási díjat!

Bizonyára nem mindenki tudja, hogy a fizető övezetekben arra az utánfutóra is parkolási díjat fizetni, amit magunkkal vontatunk, legyen szó akár egy méretes trélerről vagy csak egy apró motorszállítóról.

Egy kisméretű tréler is elfoglal legalább egy félautónyi helyet, hát még egy ilyen jókora példány. Nem csoda, hogy elvárják a külön parkolójegyet

Így, ha csak az autónkra veszünk jegyet, nincs apelláta, megbírságolnak az őrök, és fizethetjük a sokszoros pótdíjat az utánfutóra. Hogy ezt elkerüljük, vegyünk külön jegyet a pótra, és azt is tegyük a vontató gépkocsi szélvédője mögé (annak jegye mellé). Jó utat, jó motorozást és persze bírságmentes parkolást kívánunk minden motorosnak!

4sr HUngary