Parkolás motorral: nem olyan egyszerű!

Parkolás motorral: nem olyan egyszerű!

- Kategória: Kiemelt cikk

Nem egységesek a motorkerékpárokra vonatkozó parkolási szabályok, ráadásul olyan városokat is találtunk, ahol egyszerűen fittyet hánynak a törvényekre, és a motorosoktól is parkolási díjat szednek – ideje újra tenni valamit, hogy ne sarcoljanak minket jogtalanul.

 

A motorkerékpárok hatalmas előnye, hogy kevés helyet foglalnak az utakon, így nemcsak gyorsan haladhatunk velük, hanem használatukkal csökkennek a dugók, tumultusok a nagyvárosokban. Méreteikből fakadóan akkor sem zavarnak sok vizet, amikor parkolnak, hiszen míg egy átlagos személyautó elfoglal egy legalább 2 x 5 méteres helyet, addig a motorral elférünk a járda szélén, egy szabadon hagyott kis résben, esetleg a padkán.

Parkolás motorral: nem olyan egyszerű!

Viszont jó eséllyel még a tapasztalt motoros is meglepődik azon, milyen sokféle módon próbálják korlátozni a hatóságok, a hivatalok és a parkolóhely-üzemeltetők abban, hogy valahol letegye a járművét.

parkolo fizeto
Ha legalább másfél méter hely marad, nyugodtan tedd le a járdán a motort, és ne foglald el az értékes helyet az autósok elől! A törvény a mi oldalunkon áll – ha egyébként tábla tiltja a járdán parkolást, motorral akkor is megállhatsz ott 

Arról korábban született egy remek írás a Hegylakókon, hogy milyen jogszabályokra érdemes figyelnünk. Nem akarjuk megismételni az abban leírt valamennyi előírást, de néhányról azért szót ejtünk, hogy mindenkiben tudatosuljanak. A parkolás kapcsán irányadó a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, amit mindenki csak KRESZ-ként ismer. Ebben szerepel egy olyan paragrafus, amelynek értelmében a kétkerekű motorkerékpárral és segédmotoros kerékpárral akkor is parkolhatunk a járdán, ha azt útburkolati jel vagy tábla nem engedi meg.

Ez még éppen szabályos: nem foglal több helyet a motor a járdán, mint az autók

Igaz, ezt csak akkor tehetjük meg, amennyiben a jármű nem foglalja el a járda felét, és marad mellette szabadon legalább 1,5 méter hely. Az első csavar most jön. Ugyanis, ahogy feltűnhetett az előbbi szövegben, csak a kétkerekű vasakra vonatkozik a kedvezmény, tehát, aki például egy elöl duplakerekes Piaggio MP3-at vagy Yamaha Nikent használ, az bizony bukta a dolgot. Ennek oka, hogy ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a már említett személyautók. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy elavult a rendelkezés, hiszen régen nem voltak a Piaggióhoz hasonló modellek, legfeljebb trike-ok, így egy kalap alá veszik a háromkerekűeket.

Szörnyen gyenge tájékoztatás – miért nem foglalkoznak velünk?

Készítettünk egy felmérést arról, hogy az ország különböző településein milyen szabályokkal találkoznak a motorosok. Elöljáróban annyit, hogy szörnyen gyenge színvonalú az egyes városok parkolási cégeinek honlapja, az általunk megnézett oldalak egyikén sem találtunk információt a motorkerékpáros szabályoktól. Dühítő módon sok helyen egyszerűen nincs általános kérdésekben felhívható ügyfélszolgálatos, és kénytelenek voltunk elfogadni azt is, hogy a telefont nagyon sokszor nem veszi fel senki.

Hiába faggattuk a parkolási társaságok embereit – többször nekünk kellett felvilágosítani őket, hogy milyen törvények vonatkoznak rájuk…

Ha pedig mégis sikerül elérnünk valakit, annak felkészültsége – tapasztalatink szerint – kritikán aluli. Akadt olyan budapesti kerület, ahol mi mondtuk meg a parkolási ügyekben illetékes munkatársnak, hogy bizony a háromkerekű motorok más megítélés alá esnek, mint az egy nyomon futó társaik.

Fizető övezet: ahány ház, annyi szokás?

De, most jöjjön a lényeg, a fizető övezetek előírásai. Budapesten általános szabály, hogy a kétkerekű motorkerékpárok ingyenesen várakozhatnak a zónákban. Viszont a három- vagy többkerekűek gazdái leszurkolhatják ugyanazt a díjat, mint a személyautók.

Ha a járdán állunk meg és nem fizetős helyet foglalunk, az tuti nem kerül egy fillérünkbe sem. Ennek dacára Debrecenben és Győrben elvárják tőlünk a parkolási díjat – a törvény értelmében jogtalanul!

Furcsamód Debrecen parkolási zónáiban nincs kivételezés, a rendszámos motorkerékpárok után fizethetünk, mint a katonatiszt. Győrben is a Civis város gyakorlatával találkozhatunk, tehát, ha fizetős parkolóhelyet foglalunk el a két- vagy többkerekű motorunkkal, az autósok tarifáját várják el tőlünk. Ez a gyakorlat azért furcsa, mert miként a Hegylakókon  is megírtuk már, a 2010. évi XLVII. törvény értelmében a közterületi várakozásnál a díjfizetést csak a három vagy többkerekű járművekre vonatkozik, punktum. Emiatt levelet írtunk a debreceni és a győri parkolókat üzemeltető cégnek, hogy mi az oka a kétkerekű vasakkal szembeni hátrányos megkülönböztetésnek. A győriek válaszra sem méltattak, Debrecenből pedig a következőket írták vissza:

„…amennyiben a jármű, fizető várakozóhelyen parkol és a területet igénybe tudja venni, úgy díjfizetési kötelezettsége keletkezik az üzemben tartónak. A rendelet alapján a fizető várakozóhelyek motorkerékpárral történő parkolás esetén díjfizetés mellett vehetőek igénybe.

Nos, bízunk benne, hogy – tekintettel a törvény betűjére – felülvizsgálják ezt a gyakorlatot, mi mindenesetre szóltunk nekik, ugyanúgy, mint anno a szolnoki és a csongrádi esetben, ahol levelünk után el is törölték a motorok fizetős parkolását. Megkérdeztük Miskolc és Pécs szolgáltatóit is, náluk ingyenesen várakozhatnak a kétkerekű gépek, Szegeden pedig sem a kétkerekűek, sem az említett Piaggio MP3-hoz hasonló háromkerekűek nem fizetnek a várakozásért.

Lám, a Tisza-tónál nem sarcolnak meg minket, sőt ott ingyenes, kijelölt parkolóval kedveskednek a motoros vendégeknek – így kell ezt!

Folytatjuk hát a harcot, hogy minden városban betartsák a törvényt, és sehol ne gátolja a motorozás terjedését a jogtalanul kiszabott parkolási díj. Persze akadnak olyan helyzetek is (mélygarázsok, magánparkolók), ahol teljesen más szabályok vonatkoznak ránk, ezért cikkünk folytatásában a szabálytalan parkolásért járó büntetésekről és a mélygarázsok, parkolóházak szolgáltatásairól lesz szó – tartsatok velünk akkor is!

Continental 2019

Facebook Comments

21 Comments

  1. Norbert Gáll

    Nagyon jó a cikk. Csak így tovább. Várjuk az eredményeket.

  2. Zsolt kiró

    Szolnokon NINCS törölve!!! Fizetni e kell a motorosnak. A mai napon is kint van a tábla mindenhol !!!!

    1. Valent Levente

      Tényleg rendet kellene tenni ezekben a városokban a parkolási kérdésben.
      Elég lenne, ha az önkormányzatok kapnának egy levelet valahonnan, felsőbb illetékes szervtől (BM?), hogy legyenek szívesek megfelelni az idevonatkozó rendszabálynak, és ne várjanak el parkolási díjat a motorkerékpároktól.
      Ha valakinek elég pénze, szabadideje lenne, persze eljátszhatná azt a játékot, hogy összegyűjt jó sok motoros parkolási bírságot, aztán bepereli a debreceni parkolást végző céget, önkormányzatot, és amikor megnyeri a pert, talán észheztérnének. De ezt nem várom el senkitől, ezt a hatóságoknak egymás között kellene lerendezni.

      1. Véleményem szerint az önkormányzatokra és hatóságokra várni felesleges időpocsékolás. Nem a polgárokért vannak, hanem mint piócák azokon élősködnek. Egyedül nincs esélye senkinek sem velük szemben. Ilyenkor jönnének jól az erős egyesületek. Ezek szabadidőt, pénzt és önkéntesmunkát igényelnek. Ez a fajta hozzáállás viszont hiányzik az emberekből és itt a kör bezárult. Sajnos az egész országra és az élet minden területére igaz.

        1. Valent Levente

          Igen, ezért mondtam, hogy kellene valaki, aki felvállalja az önkormányzatokkal, parkolási cégekkel a pereskedést.

          “A hajukra kenhetik a táblát, az nem írja felül a törvényt”
          Természetesen nem, de nem kívánom senkinek azt az utánajárást, ami azzal jár, hogy bebizonyítsd, neked van igazad. Szerencsére engem nem nagyon érint a dolog, Nyíregyházán tisztában vannak a törvénnyel, és nem szednek pénzt a motorokról. Pedig elég gyakran megállok a munkahelyem előtti fizetős övezetben motorral.

    2. Mégsem kell fizetni – ha valakitől pénzt kérnek, csak mutassa meg a szolnoki levelet, ahol ők ismerik el a hibát.

    3. corbendallas

      A hajukra kenhetik a táblát, az nem írja felül a törvényt. Ahogy egy helyi rendelet sem. Szóval hiába találnak ki valamit a helyi önkormányzat tagjai, nem tehetnek semmit.

  3. Sopronban is fizetni kell a motorosnak…

    1. Tudtommal Sopronban a hatályos parkolási rendelet szerint 2 kerekűvel nem kell fizetni. (Kivéve mélygarázsban.)

  4. Velencei-tónál is kint vannak a fizetős táblák és parkoló automaták a motorokra is.
    Egy éve írtam a velencei önkormányzat jegyzőének, idézve az idevonatkozó paragrafusokat, még csak nem is válaszolt.

    1. Pedig jegyzőnek törvény szerint kötelező válaszolni. Írj ajánlott levelet neki.

  5. Csizmás Arnold

    A balatonföldvári önkormányzat is szed díjat a motorkerékpárok parkolásáért!

  6. Balázs Buza

    No, akkor mégiscsak fogom magam, kinyomtatom a vonatkozó törvényt és paragrafusokat, lelamináltatom, és mindig ott lesz az oldaltáskában, hogy az orra alá dughassam a parkolóvámpírnak, vagy az ügyintézőjüknek. Azzal még Debrenceben sem veszekedhetnek.

    1. Csomó Bill

      Debrecenben bármivel veszekedhetnek. Ez a Cívisváros, mit nekik a törvény…

  7. Amúgy annyi kérdésem van, hogy nekem van egy full naked, GS500E-m. Én leteszem az automatában vett jegyet – mert dominos, vagyok vagy nincs telefonom, vagy etc..- az ülésre, és azt ellopják, elfújja a szél, etc.. akkor mi a tök van. Én megvettem, de hova kéne rögzítenem?

    1. Sajnos ez szinte sehol nem megoldott: német és olasz túrákon (ahol fizetős volt a közterületi parkolás) folyton azt a választ kaptuk, hogy „a tulajdonos felelőssége, hogy megfelelően rögzítse…”

  8. Nem motorosként, ha a motor nem fizetős helyen áll és elférek mellette nem érdekel. De. Ha fizetős helyre áll akkor egy motorral is blokkol egy fizetős helyet. Hiába nem foglalja el az egészet. Magát a problémát se értem. Ha valaki fizetős helyre áll rendszámos járművel akkor azt használja, tehát fizessen. Úgy lenne valamennyire igazságos, ha kettő vagy több járművel be tudnak állni egy fizetős helyre akkor ne kelljen fizetniük.

    1. Ez a könnyítés azért van hogy emberek inkább a motort preferálják mert jóval kevesebb helyet foglal így adott parkolóba több fér. Illetve a dugók is jóval kisebbek lennének a már említett kisebb méret miatt illetve a mozgékonyságból fakadóan(mire te megindulsz a tohonya autóddal a motoros már rég ott sincs és ehhez még csak át se kell lépnie a sebességhatárt). Hab a tortán hogy km arányosan kivetítve a káros anyag kibocsátásunk is alacsonyabb mert mi nem állunk a dugóban(megint csak egy észszerű könnyítés miatt).

    2. Károly Csobai

      És hová tegye a parkoló jegyet?

      1. Gyula Lantos

        a szélvédő mögé ,legfeljebb elfújta a szél .

    3. Hiába, no! A magyar nem hazudtolja meg magát. Ha nekem fizetnem kell, akkor más is fizessen, azaz “Dögöljön meg a szomszéd tehene is!” Sőt fizessen az is aki ott lakik, mert Ő is fizető helyet foglal, hovatovább annak is fizetnie kellene, aki építkezéskor kirak a parkolóhelyre egy konténert, és még a mozgáskorlátozottakról nem is beszéltem! Skandallum! 🙂

Válasz