Hogyan védd meg a motorod? – II. rész – Így látnak minket a tolvajok

Hogyan védd meg a motorod? – II. rész – Így látnak minket a tolvajok

- Kategória: Kiemelt cikk
4

A lopás egyik leghatásosabb ellenszere, ha nem hagyjuk, hogy prédává váljon kétkerekű kedvencünk. Ha megfogadjátok tippjeinket – és az egykori tolvaj tanácsait -, máris sokat tettetek, hogy a gazfickók hátat fordítsanak a masinának.

Csapjunk is rögtön a közepébe, és lássuk, hogy melyek a legalapvetőbb óvintézkedések, amikkel napközben – vagy otthon – megnehezíthetjük a tolvajok dolgát! Sokszor nem is gondolnánk, milyen apró mozzanatokon múlik, hogy a mi motorunkat szemelik ki, vagy inkább másik préda után néznek! Ha napközben forgalmas helyen, irodaházak, középületek mellett vagy portaszolgálatok közvetlen közelében helyezzük el a motort, valószínűleg nem fanyalodnak rá, mert túl nagy a kockázat a – jellemzően – pár százezres bevétellel szemben. Éjszakára nyugodtan kéredzkedjünk be a lakóhelyünkhöz közeli fizetős és őrzött parkolókba vagy a nap 24 órájában nyitva tartó benzinkutakhoz, hiszen még mindig jobb havonta néhány ezresért biztos helyen tudni a vasat, mint félni attól, hogy reggelre csak a hűlt helyét találjuk.

A rovat támogatója a Sentinel Protect forgalmazója, a Mobile LBS Kft.

Tényleg aprópénzről van szó: az általunk megkérdezett belvárosi társasházban például 9000 forintot kértek volna egy motorhelyért egész hónapra, miközben onnan pár percre 50-70 ezer forintért kínálták mélygarázsparkolókat az autósoknak. Az sem rossz, ha térfigyelő kamera látókörében parkírozunk, hiszen a tolvaj nem szívesen dolgozik úgy, hogy közben megörökítik a munkáját, bár ez utóbbi sajnos egyre kisebb visszatartó erővel bír.

Ami kiszámítható, az könnyen lopható

Fontos, hogy lehetőleg ne tudják kifigyelni motorunk mozgását, hogy mikor jövünk-megyünk vele, mert egy ilyen információ is segíti a szarkák munkáját. Nem tanácsos éjszakára feltűnő helyen hagyni a motort – például parkban vagy nem sűrűn látogatott útszakaszon, esetleg lakótelepi parkolók házaktól távol eső végeiben -, mivel ezáltal is felhívjuk a rossz szándékú emberek figyelmét a „prédára”. Mindemellett sokat érhet az is, ha – úgymond – eltereljük a figyelmet a motorunkról. Egy ponyvával letakart járműre nagy eséllyel nem repülnek rá a gazfickók, hiszen – hacsak nem figyeltek ki minket megérkezéskor – nem tudják, számukra hasznos vagy haszontalan dolgot rejt-e a lepel.

Egyre kevesebb motort lovasítanak meg hazánkban: korábban évi 1500-1600 kétkerekű tűnt el, ezzel szemben tavaly alig háromszáz. Továbbra is a Simson a legkedveltebb márka, utána következik a Yamaha, a Honda, a Kymco a Csepel és végül a Suzuki

Egy masszív, riasztós tárcsafékzár biztosan elveszi a piti próbálkozók kedvét, és ha bármilyen más módon bonyolulttá tesszük a hozzáférést – mondjuk szűk helyen parkolunk, vagy olyan módon, hogy nem lehet felmérni a motor pontos típusát, állapotát, továbbá jól megfeszítve átfűzünk a vázon, a villán vagy a villahídon egy kellően vastag és valamilyen fix tárgyhoz rögzített láncot -, akkor számíthatunk rá, hogy a profi is továbbáll.

Mindegy hogy Babettát vagy GSX-R-t lopunk?

Akit lopáson kapnak, sokszor arra hivatkozik, hogy mindössze egy körre vitte el a neki megtetsző járgányt, vagy csak éppen haza akart jutni és ezért „kölcsönvette” a kétkerekűt. Nos, hivatkozni bármire lehet, és gyakori tévedés, hogy ezzel megúszhatják a dolgot, de a fenti kifogások édeskevésnek bizonyulnak egy bírósági eljárásban. Amennyiben a tolvaj magától visszaviszi a motort, akkor persze nem beszélhetünk lopásról, ugyanakkor ha a nyomozók vagy maga a tulajdonos kapcsolja le a járművet elvivő személyt, a bíróság jó eséllyel úgy tekint az ügyre, hogy – szaknyelven – „nem befejezett tettesi cselekmény” vagy „befejezett tettesi cselekmény” történt, tehát – mindkét esetben – megvalósult a lopás. Ha valakit akkor fülelnek le, amikor éppen a kormányzárat babrálja, akkor nagy eséllyel lopási kísérlet lesz az eset minősítése, de akár az előkészületet is büntethetik – vagyis rajtakapják a bűnözőt, mert vissza-visszatér egy helyre, hogy terepszemlét tartson, esetleg kérdezget a környéken lakóktól a motorról stb.

Ami nekünk nyűgös, az a rablóknak is az, tehát minél többet bajlódsz a gép elhelyezésével és lezárásával, annyival több dolguk lesz vele. Érdemes hát rászánni az időt, mert így – jó eséllyel – inkább másik préda után néznek

A lopás minősítése nagyban függ az elvitt tárgy értékétől. Ötvenezer forint alatt csupán szabálysértést valósít meg a tolvaj, így tettéért – hacsak nem visszaeső – biztosan nem fizet elzárással. Ha 50 ezer és 200 ezer forint közötti a meglovasított tárgy értéke, akkor két évig terjedő szabadságvesztés, közérdekű munka vagy pénzbüntetés lehet a jussa, 200 ezer és 2 millió forint közötti értéknél három évig terjedő szabadságvesztést szabhatnak ki a bíróságok. A legdrágább motorok esetén (2 millió és 50 millió forint között) egy évtől öt évig terjedő elzárással számolhatnak a bűnözők.

A profi tolvaj óvatos és tudja, hogy mit akar

Nem gyakran fordul elő, hogy egy egykor motorlopásból élő bűnöző megszólal és elárul néhány titkot a munkájáról. A RideApartnak sikerült mikrofonvégre kapni egy egykori tolvajt, aki számos hasznos motorvédelmi tippet elárult. Kezdésként felhívta a figyelmünket az első és legfontosabb szabályra: ami szem előtt van, arra szemet vetnek a bandák. A járdán, ház előtt vagy mélygarázsban hagyott motor pedig szinte kínálja magát a lopásra…. Szerinte a legfontosabb, hogy mindig tegyük bonyolulttá, bajossá a dolgot, vagyis minél több módon és erősebben rögzítsük a gépet egy fix tárgyhoz, mint például oszlop, korlát vagy éppen az általunk beütött rögzítőszem.

Nagyon sok a lopott Simson és robogó, mert a tulajdonosok – érthető okokból – nem akarnak a motor értékével vetekedő összeget költeni láncokra, lakatokra és riasztókra. Persze a rendszám és a nyilvántartás hiánya is erős érv, hogy ne egy forgalmis gépet, hanem egy kismotort lovasítsanak meg

Ugyanakkor ehhez nem jó bármilyen lánc: a másfél centinél karcsúbb anyagvastagságúak pillanatok alatt átvághatóak, még gép sem kell hozzájuk, ami azért fontos, mert így csendben elmetszhetik – újabb csábító pont a tolvajoknak. Arra biztat mindenkit, hogy legalább két (!) láncot használjunk, és azt feszesen, a vázon és/vagy villán, lengőkaron átvezetve zárjuk le, mert ezzel elriasztják a tapasztalt, de könnyű prédára vadászó rablókat, az amatőrök meg hiába is próbálják átrágni magukat a többszintes védelmen.

Tudjuk, hogy ez nem olcsó mulatság, a dupla lánc lakattal és a rögzítőszem simán kitehet 50-80 ezer forintot, de ez az összeg még mindig eltörpül az öreg motorok ára mellett is, a fiatal gépekről nem is beszélve. Kiemelte, hogy a GPS-alapú riasztók valóban hatékony és univerzális eszközök, az amatőr és félprofi bandák ellen is hatékonyak, egyszersmind segíthetnek megtalálni az ellopott gépet, ha mégis lába kél.

Senki nem készül a meglepetésre, még a tolvaj sem

Örök szabály – és ezt az egykori tolvaj is hangsúlyozta -, hogy aki biztosra akar menni, az három pilléren álló védelemmel bástyázza körbe a gépet. Az a bombabiztos megoldás, ha elektronikus és mechanikus védelemre is beruház, illetve valamilyen egyedi trükköt is bevet, ami nem ismert, nem tipikus, és zavarba hozza a tolvajokat. Például ilyen lehet, ha megálláskor egy mozdulattal levehető a kuplung- vagy a váltókar, így máris kizártad, hogy lábon vigyék el a motort.

„Rengetegen nem használják a kormányzárat, mert úgy vélik, nem sokat ér, pedig minden egyes lépés hasznos, ami nehezíti a rosszfiúk dolgát…”

Ugyanakkor sokat „tehetünk” azért, hogy a gépünk csak úgy csalogassa magához a rablókat. A legemlékezetesebb az volt, amikor pakolás közben messziről virított a hátsó doboz belsejébe ragasztott pótkulcs, amivel a tulajdonos szerette volna bebiztosítani magát, ha esetleg egy túrán elhagyja az eredetit. Több sem kellett, a műanyag topcase két másodperc alatt kinyílik, és utána könnyedén vihető a gép. – A legszebb az volt, mikor a forgalmit is ott hagyta mellette, így még egy rendőri igazoltatáskor sem bukik le a tolvaj… – tette hozzá.

Röviden tehát akkor leszel igazán gondos gazdája a gépnek, ha háromféle – mechanikus, elektronikus és saját, egyedi – védelmi eszközt is bevetsz, és rászánod az időt a megfelelő nappali, illetve éjszakai parkolóhely kiválasztására.

Motorlopás – a sorozat eddig megjelent részei:

Statisztika: motorlopások Magyarországon egykor és napjainkban

Képek forrása: ABUS, Honda Motorcycles, Police.hu, Hegylakók Motoros Magazin archív