Hogyan védd meg a motorod? – I. rész – Motorlopások Magyarországon

Hogyan védd meg a motorod? – I. rész – Motorlopások Magyarországon

- Kategória: Kiemelt cikk
5

Szerencsére az utóbbi évtizedben nagymértékben csökkent a motorlopások száma itthon. Ugyanakkor még mindig sok a védtelen, könnyen meglovasítható jármű, és ezek csak úgy vonzzák a kimondottan ilyenekre hajtó, kezdő szerencsevadászokat.

A rendszerváltás környékén és a kilencvenes években nagyon egyszerű dolga volt azoknak, akik motortolvajlásra adták a fejüket. Akkoriban gyerekcipőben járt a mechanikus vagy elektronikus védelmi rendszerek fejlesztése, legfeljebb a kormányzár vagy a kereket körülfonó lánc próbálta útját állni tolvajoknak.

Vitték, amit értek

Évente több mint ezer kétkerekűt lovasítottak meg,  és ebben nemcsak a gyenge védelem, hanem a pofonegyszerű technika is szerepet játszott – néhány jól betanult mozdulattal már vihették is a kiszemelt vasat! Több tényező is közrejátszott abban, hogy a lopások száma a kétezres évek elején sem csökkent. A rendőrség nem állt a helyzet magaslatán a felderítésekben, hiszen küzdöttek az autótolvaj bandákkal, és nem igen maradt energiájuk a pillanatok alatt eltüntethető motorokra, valamint a rendszám – és gyakran adásvételi – nélküli mopedekre.

Ő szerencsés volt – lopott Yamaháját pár nap alatt megtalálták és visszavitték a rendőrök

Mindemellett a rengeteg használt nyugati és japán motor megágyazott az illegális alkatrész-kereskedelemnek (az így piacra dobott bontott elemek is jórészt lopott motorokból származtak), és továbbra is sok, egykori szocialista típusnak kélt lába az alkatrészutánpótlás megszűnése okán.

Intézkedj, de ne avatkozz közbe!

Egy bűncselekmény láttán sokan megpróbálják megállítani a munka közben lefülelt bűnözőt. Ez még akkor sem jó ötlet, ha többedmagunkkal szembesítenénk a tetten ért gazembert, hiszen nem tudhatjuk, hogy az irháját féltő embertől milyen ellenlépésekre számíthatunk. A legjobb, ha feljegyezzük, esetleg lefényképezzük a helyszínen történteket, a bűnöző által éppen meglovasítani kívánt gép rendszámát. Továbbá alaposan megfigyeljük az elkövetőt a jó személyleírás érdekében, s persze azonnal rendőrt hívunk a 112-es számon keresztül. Azzal is meghiúsíthatjuk a cselekményt, ha megzavarjuk a tolvajt egy dudálással, hangos ordítással, de csak a távolból.    

A Simson mindenki előtt

Sokat elmond a kétezres évek első feléről, hogy tizenöt esztendővel ezelőtt több mint 1600 motort loptak el Magyarországon egy év alatt. Ez bődületesen magas szám ahhoz képest, hogy most százas nagyságrendről beszélünk. Akkor a Simson (371 darab), a Yamaha (257 darab), a Suzuki (170 darab), a Honda (169 darab) és az Aprilia (111 darab) volt a legfelkapottabb öt típus a tolvajok körében, és talán sokan nem gondolnák, hogy napjainkban is a Simson vezet.

A rovat támogatója a Mobile LBS Kft. által forgalmazott Sentinel Protect

Ennek oka valószínűleg a már említett és egyre égetőbb alkatrészhiány, emellett pedig az is, amit az autóslopásoknál tapasztalhatunk, hogy visszatértek az amatőr brigantik, akik a könnyen elcsenhető portékát keresik – a Simson ilyen szempontból is remek lehetőség. A még ma is sokak által kedvelt, strapabíró NDK-s gépekből 34 darabot vittek el a bűnözők tavaly, s ugyanennyi Yamahát loptak el gazdáiktól. A vezess.hu által közzé tett adatsorból kiderül, hogy Hondából 21, Kymcóból 20, Csepelből és Suzukiból pedig egyaránt 19 tűnt el 2018-ban.

Hihetetlenül megdrágultak a Simsonok, egy szép darabért 250-300 ezret simán elkérnek. Ha nem akarjuk, hogy a miénk is tolvajok kezére kerüljön, ruházzunk be valamilyen elektronikus vagy mechanikus védelemre!

Javul a felderítés hatékonysága

Az, hogy 1600 körüliről 300 alá csökkent az eltulajdonított motorkerékpárok száma, abban az Országos és a Budapesti Rendőr-főkapitányság berkein belül működő, kifejezetten járműlopásokra szakosodott egységnek is nagy érdeme van. A felderítések hatékonyságát mi sem jellemzi jobban, mint hogy 2004-ben 114 ezer motorkerékpár volt forgalomban, tehát nagyjából minden hetvenedik vált a tolvajok martalékává, tavaly viszont a 176 ezres állomány kevesebb, mint 0,17 százalékára csaptak le a gazfickók.

Civilek is segítenek?

Amióta a közösségi média és az internet felvirágzott, a lopott kétkerekűek megtalálására is sokkal nagyobb az esély. Leginkább a motoros Facebook csoportok segítségében bízhat a pórul járt tulajdonos, de még a kifejezetten autókra szakosodott www.autovadasz.eu oldalon is érdemes megtenni a kétkerekűvel kapcsolatos bejelentésünket.

Külföldön annak ellenére nem ilyen rózsás a helyzet, hogy jellemzően még a robogókon is rendszám van, ami némileg megnehezíti a bandák dolgát. Különösen az Egyesült Királyság, azon belül is London motorosainak van félnivalójuk, hiszen folyamatosan nő az ellopott kétkerekűek száma. Miként arról a Hegylakókon is beszámoltunk, 2012 és 2014 között drasztikusan, 44 százalékkal emelkedett a lopott robogók és nagymotorok mennyisége a szigetországban, tavaly pedig már havi 1200-1500 (!) kétkerekű tűnt el a fővárosból. Ez akkor is durva, ha tudjuk, hogy a briteknél lényegesen több motorkerékpár fut, mint Magyarországon – számuk már 2012-ben meghaladta az 1,5 milliót.

Láthatóan régóta áll itt háborítatlanul ez a robogó, akár lopott is lehet. Ne legyünk házmesterek, de egy ilyen láttán akár szólhatunk is a hatóságoknak, hátha egy régóta keresett vasra bukkantunk

Örömteli hát, hogy itthon ötödére csökkent a meglovasított gépek száma, de amíg egyetlen motort is ellopnak, addig nem ülhetünk tétlenül – muszáj mindent megtennünk, hogy megvédjük motorunkat. Hogy segítsünk eligazodni a láncok, lakatok és riasztók tengerében, motorlopásokról szóló sorozatunk következő részeiben bemutatjuk a leghatékonyabb mechanikus és elektronikus védelmi eszközöket, és arról is szót ejtünk, hogy miként járhatunk túl a tolvajok eszén. Hamarosan jön a folytatás – tartsatok velünk akkor is!