Premierteszt: Caberg Levo - Nem sok hiányzott...

Premierteszt: Caberg Levo - Nem sok hiányzott...

- Kategória: Cikkek
3

Magyarországon elsőként tesztelhettük a Caberg kifejezetten túrázóknak ajánlott, felnyitható sisakját, a Levót. Mit tagadjam: elsőre imádtam, de használat közben kiderült pár bosszantó apróság...

Hosszú évek óta Cabergben motorozom, szeretem a márka bevett megoldásait, a sok praktikus részletet, így amikor tavaly ősszel kijött a Levo, eldöntöttem, hogy lecserélem a sisakot - amúgy is ideje volt már. Nem is teketóriáztam sokat a vásárlással, ugyanis az új sisakot kézbe véve azonnal feltűnt, mennyivel könnyebb, mint a korábbi bukóm. Beépített napszemüveg, felhajtható állrész ide vagy oda, egyből érződik a csekély tömeg.

Ezt az apró pöcköt kell tologatni a korábbi, automatikus reteszelés helyett... A döntéshozók szerint így biztonságos, szerintem egyszerűen csak kényelmetlen

Bő 1,4 kiló a kisebb változat - mivel kétféle héjmérettel készül -, az én nagy burámra passzoló is csak pár grammal több, szóval még fájdalomhatáron belül.

Komoly minőségérzet és bosszantó részletek hada a Cabergen

További vizsgálódás után, a szellőzőt, a plexit és az állrészt mozgatva fokozódik bizalmam: az egészről süt, hogy komolyan gondolták a „nagy márkák” megszorongatását. Mondjuk ez el is várható a 110-120 ezres kategóriában, viszont az már annál meglepőbb, hogy pár részlet arról árulkodik: egyszerűen nem a motorosok fejével gondolkoztak, amikor papírra vetették őket.

Áthelyezték a csatot is - ami sajnos nem D-gyűrűs -, ezért ha lenézek a navigációra, a csupasz, éles perem útban van, durván nyomja az ádámcsutkámat... Nem értem, hogy ment át ez a megoldás a gyári tesztelőkön - senki nem szólt, hogy borzasztó kényelmetlen?

Három különböző kompozitanyagból készül a Levo, mármint a héjszerkezete, ezért is ilyen bámulatosan könnyű. Természetesen előkészítették a helyet a sisakkommunikációnak, de ez már tíz éve is így volt, szóval nem érdemes hanyatt esni tőle. Attól viszont igen, hogy ebbe építettem be leggyorsabban az univerzális, kínai intercomot - tényleg egy-két perc volt az egész, mert egyszerűen parádés a párnák rögzítése, élmény dolgozni velük.

A korábbi Cabergekben műbőr betét takarta a fülnél kialakított mélyedést, és ez gyorsan elkezdett szétmállani - irtó cikin nézett ki, mikor a sisakot levéve tele volt a fülem a fekete retekkel... Szerencsére itt szakítottak ezzel, igényes, plüss hatású anyag került a héj oldalába

Mint minden Caberg sisaknál, itt is kiemelten kezelték a szemüvegeseket igényeit, és tényleg olyan szépen csusszan be az okuláré szára, hogy le a kalappal. Noha kimondottan nagy a plexi, és a függőleges látószög eléri a 82 fokot (!), a sisak csendessége is kiemelkedő - sokkal kisebb a zaj benne, mint a korábbi Cabergekben.

Már alacsony sebességnél is érezhető a remek szellőzés. Városban észrevétlenül hűti a fejet, de nagy tempónál sem zavaró a huzat - ez ötöst kapott tőlem, miként a kiváló zajszigetelés is

Emellett sajnos több negatívumot is felfedeztem a régi Cabergekhez képest (Sintesi és Modus), például korábban az állrész felhajtás után automatikusan reteszelődött, és ott is maradt. Egyértelmű visszalépésként értékelem, hogy a  Levónál ezt egy kis pöcök eltolásával érhetjük el, különben érintésre lecsukódhat az állrész. Motorozás közben elég bajos kitapogatni a kis műanyag gombot, téli kesztyűben talán nem is sikerülne. Rákérdeztem a forgalmazónál, ő pedig néhány ország drasztikus szabályozására hivatkozott, hogy ezért kellett „szigorítani” a zárt-nyitott mechanizmuson. Ezt első blikkre hiszem is meg nem is, főként, hogy a jelenlegi, automatikus retesz nélküliben is simán lehet felnyitva motorozni...

Érthetetlenül igénytelen részlet, hogy a napszemüveg teljesen felhajtva is belelóg a látómezőbe, ráadásul a kezelése is sokkal bajosabb, mint az elődön

A másik elpuskázott részlet beépített a napszemüveg. Nem elég, hogy becsukott állapotban is kilóg a héjból, és benne van a látómezőben, az áthelyezett működtető kar sem esik kézre. Korábban a héj tetején volt, jobb és bal kézzel is lazán elérte az ember. Most baloldalon van, tehát, ha éppen behúzott kuplunggal állsz a lámpánál, csak a kínai tornászok hajlékonyságával tudod - jobb kézzel - megmozdítani.

Megéri a pénzét a Caberg?

Igazán kár a fenti apróságokért, hiszen ezek nem költségnövelő tényezők: ha jól működnének, akkor sem kerülnének többe. Bármennyire nehéz kimondani, szerintem egyszerűen csak figyelmetlenség, hogy így kerültek a Levóra. Ugyanakkor ne legyünk telhetetlenek, mert napjainkban a 110 ezres árkategória már a középosztályhoz tartozik, a prémiumbukók jóval többet kóstálnak (pl. Schuberth C4 Pro: 188 650 Ft, Shoei  Neotec: 157 900 Ft), vagyis ár/érték arányban nagyjából rendben vagyunk.

Ha úgy vesszük, most is kezelhető jobb kézzel, csak legyen elég hosszú - és hajlékony - a karod 🙂

Van vele némi teendő, hogy tökéletes legyen, de csekély tömege, minőségi alapanyaga és kiváló szellőzése így is szinte teljes értékű túrasisakká teszi az új Levót. Nekem bejött, úgyhogy a következő néhány szezonban is Cabergben motorozom majd, és ha sikerült kiküszöbölni a Levo bosszantó tervezési hibáit, ígérem, arról is beszámolok majd.

Caberg Levo teszt:

Tetszett:

  • hatalmas plexi
  • igényes alapanyagok
  • csekély, 1450 grammos tömeg
  • intercom- és szemüveg-előkészítés

Nem tetszett:

  • átgondolatlan megoldások (pl. reteszelő)
  • elnagyolt részletek (pl. kilógó napszemüveg)
  • kényelmetlen csat

A tesztelt Caberg Levo bukósisak ára: 110 000 Ft, forgalmazó: MotorOázis

Continental 2019