Kormányszitálás: rossz gumi vagy kopott csapágy okozza?

Kormányszitálás: rossz gumi vagy kopott csapágy okozza?

- Kategória: Gumiguru, Kiemelt cikk

Géza problémája sokakat érinthet, ezért itt válaszolunk rá: mit tegyél, ha szitál a kormány?

Sziasztok Hegylakók! Egy kis segítséget kérnék tőletek és/vagy a GumiGurutól: az egyébként patika állapotú Honda VFR750-en azt vettem észre, hogy ha nem fogom a kormányt, motorféknél beszitál a kormány. Amikor vezetem, nem érzem, nem rázza ki a kezemből a csutkákat, de ha a kormányt elengedve lassítok, úgy 90-ről 80-ra ejtve a sebességet egyre durvábban csapkod. Ha meg van pakolva a dobozom, akkor talán még veszélyesebb, de ezt lehet, hogy csak beleképzelem. Pl. legutóbb benne volt két motorakksi (10-11 kg), és akkor azt éreztem, nagyobb sebességtartományban és durvábban jelentkezik. Első blikkre nincs lógása a csapágyaknak, de ezt csak a saját próbáim alapján mondom, ahogy középsztenderen meg tudtam rángatni. Guminyomás-változás, csökkentés/növelés segíthet vagy máshol keressem a bajt?

Üdv,

Géza

Kedves Géza!

Mivel a kormány- és kerékcsapágy egyaránt okozhat ilyen tünetet, azt javaslom, első körben szervizben nézesd meg, hogy valóban nincs lógása, holtjátéka a csapágyaknak. Ha ezek rendben vannak, jöhet az első kerék, beleértve a felni és a tengely sérülésmentességét, a gumi egyenletes/egyenetlen kopását, centrírozást stb. Alapvetően két megoldás lehet, főként, hogy „ha meg van pakolva a dobozom, akkor talán még durvábban” jelentkezik.

Mit tehetsz motoron a kormányszitálás ellen?

Elsőként itt van Mackó barátunk videója, ő ugyan teljesen más stílusú motoron és tempónál tapasztalt ilyet a vérszállító robogóval, de közös pont – így valószínűleg azonos hiba –, hogy a a hátsó futómű terhelésével egyre rosszabb lesz a helyzet:

Ha nem is a doboz a hiba, fokozhatja a tünetek erősségét, azaz megpakolt motorral még erősebben jelentkezhet a kormányszitálás

Vagyis elképzelhető, hogy nem is az első, hanem a hátsó felfüggesztés erősíti fel a jelenséget. Például a megfáradt központi rugóstag, ami összeül a plusz súlytól. Sajnos sokan elhanyagolják, holott ajánlott legalább 3-5 évente/25-35 ezer kilométerenként karbantartani, felújítani a rugóstagot. A felújítás okairól és menetéről itt olvashatsz bővebben.

Ennél is konkrétabb megoldást kínál a GumiGuru, aki egy hasonló gépen (VFR800) próbált segíteni anno: szintén kormánycsapkodás volt a jelenség. Íme, az ő válasza:

Szeretnél Te is kérdezni? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

A centrírozás a ludas?

Az abroncson először is az alapvető dolgokat érdemes lenne ellenőrizni: az úgynevezett tájoló csík párhuzamosan fut-e a felni peremével, vagyis teljes mértékben kipattant-e a gumi a szerelés során? Láttam már ennek ellenpéldáját sajnos… Mennyire pontos a kiegyensúlyozás? Sajnos ez már nekem gyanús, főként, hogy felszerelés után egy másik műhelyben korrigálni kellett a súlyokat.  Érdemes lenne olyan helyen centrírozni, ahol van megfelelő motoros adapter, és biztosan pontosan végigviszik a folyamatot. Esetleg rábízni a gravitációra és dinamikus centrírozást végezni, akárcsak a motorsportban. A felnin szemmel látható sérülés esetleg van-e? Itthon ez elég gyakori sajnos az útminőség miatt. Továbbá a plusz súlyt – a felni két peremére – egymás mellé érdemes elhelyezni, azaz +20 grammnál értelemszerűen 10-10 grammot a két oldalra. Amennyiben itt minden hibátlan, továbbra is a motor műszaki állapotát vizsgálnám át alaposan.

Honda VFR800

A motorgumikat gyártás során egyesével szigorú előírások szerint ellenőrzik, és minden egyes darabot megpörgetnek, majd eszerint osztályoznak. (6% súlyeltérés fölött a motorgumi selejtnek számít!) A művelet során ezeket jelölik, és a jelölések megtalálhatóak a gumi oldalfalán apró színes „pöttyökkel”,  amelyeknek komoly jelentéstartalma van. Lényeg, hogy ez az abroncs legkönnyebb pontja, amit a szelephez kell igazítani felszereléskor,  erre is érdemes figyelni, mint – nem is olyan kicsi – apróság. Azért próbáltam részletesen kitérni erre, mert saját állításod szerint és a cimborád szerint is eddig hibátlan volt a gumi. Szóval első körben az abroncs felszerelését vizsgálnám meg, majd a motor kormányzással összefüggő alkatrészeit – valahol muszáj felbukkannia a hibának. Sok sikert!

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz