Használtmotor – XX. rész – Suzuki AN400 Burgman

Használtmotor – XX. rész – Suzuki AN400 Burgman

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Miként arról már többször is írtunk, évről évre egyre többen vizsgáznak le nagymotorra és vesznek motorkerékpárt, mely ékes bizonyítéka, hogy a közlekedők elkezdtek ráébredni: sokkal praktikusabb, fürgébb az autónál. Mai cikkünkben egy jól ismert modellt hoztunk nektek, mely társ a mindennapokban, legyen szó városon kívül vagy belüli közlekedésről. Idén 23 éve, hogy piacra került a némi túlzással kategóriateremtőnek nevezhető AN400 Burgman.

 

Nagyvárosokban élő, napi szinten ingázó, munkába igyekvő sofőrök minden reggel láthatják, mennyi feleslegesen eltöltött időt, üzemanyagot és mindazonáltal stresszt emészt fel az emberek elkényelmesedése. Legtöbben egyedül ülnek a sokszemélyes kocsikban, egyre hosszabbak a torlódások, miközben a karcsú motorok lazán elsuhannak az autók között vagy a buszsávban. Ezzel a „csellel” töredékére csökkentik menetidejüket, aminek egyenes következménye, hogy reggel és este több idő jut magukra, családjukra otthon. Másrészt nem csak magukkal tesznek jót: mivel a motor gyorsabban célba ér és kevesebbet fogyaszt, a városok is zöldebbek, élhetőbbek lesznek, ha még többen ülnek át autóról motorra.

Egy motorkerékpár üzemeltetése több szempontból is gazdaságosabb egy személyautóhoz képest: kevesebb az éves biztosítása, sokkal rövidebb a menetidő és a könnyebb, sőt ingyenes a parkolás is. Nem kérdés, hogy megéri-e…

1998-ban a Suzuki egy merész gondolattól vezérelve elkészítette az AN sorozatot, mely méretét tekintve jócskán túlnőtt a szokásos, városi járgányokon, ráadásul köbcentit is bőven pakoltak a „guruló fotelbe”. Erőforrása és szélvédelme lehetővé teszi, hogy ne csak városon belüli közlekedésre, hanem országúti tempóra, autópályázásra is alkalmas legyen a Burgman. Habár a 400-as maxirobogó mára komoly vetélytársakat kapott, mégsincs miért szégyenkeznie a forgalomban, hiszen rövid idő alatt, kényelmesen eljuttat minket településen kívül-belül szinte bárhova. Igaz, a 14”-os kerekeknek felróható, hogy a komolyabb úthibákon könnyebben elpattogunk mint a nagymotorok 17″-os vagy akár nagyobb kerekein, és a tulajdonosok is rendre ezt hozzák fel a konstrukció gyenge pontjaként – ekkora bódéhoz jobban passzolna pl. a 16-os kerék, mint az SH300-350i párosban. Persze a Burgman sem változik begőzölt csatakancává egy bukkanótól, de tény, hogy jobban érzi magát tükörsima aszfalton, mint a változatos minőségű pesti utakon.

400-as Burgonya 2008-ból – áramvonalas idomzatának szélvédelme ideális közlekedési eszközzé teszi esős napokon is. Ülése elöl-hátul egyaránt kényelmes, habár kétszeméllyel, hosszú távú motorozáshoz már kevés lehet csomagtároló rekesz mérete, így érdemes egy hátsó dobozt beszerezni hozzá

Nem mellesleg fotelszerű üléspozíciója pazar kényelmet nyújt, egyenesfutása a kategóriatársakhoz viszonyítva remek, az irányíthatósága pedig – rendkívül alacsony súlypontjának köszönhetően – meghazudtolja a két mázsát meghaladó menetkész tömegét. Remek menettulajdonságain felül a praktikum is szót érdemel: az ülés alatti, 53 literes tárolórekesz hatalmas segítséget nyújt a mindennapokban, így akár a sisakunkat, hátizsákunkat vagy a napi ügyintézéshez szükséges holmikat könnyedén tárolhatjuk benne.

Milyen technika található a Suzuki AN400 Burgman K8-ban?

A Burgman erőforrása egy elektronikus üzemanyag-befecskendezéses, DOHC-vezérelt, négyütemű, négyszelepes, egyhengeres, s bár nem a szegmens legizmosabb tagja, 34 lóerős csúcsteljesítménye és 32 Nm-es forgatónyomatéka bőven elegendő ahhoz, hogy a lámpánál egy laza csuklómozdulattal kilőjünk a sor elejéről, magunk mögött hagyva a torlódásokban veszteglő kocsikat.

Ilyen előnyök miatt nem csoda, hogy egyre többen ülnek át autóból kétkerékre, és folyamatosan nő a nagyrobogók aránya a hazai piacon.

Modelltörténet – Suzuki AN400 Burgman

Sajnos a Suzuki AN400 gyári modelltörténete finoman szólva is foghíjas, így kivételesen röviden, csak a lényegre összpontosítva soroljuk fel, melyek voltak a típus sztorijának mérföldkövei.

1998 – Megjelenik a Suzuki AN400, mégpedig 385 köbcentis, karburátoros erőforrással, mely szinte új kategóriát teremtett a robogózás világában. Nem mellesleg Távol-Keleten Skywave néven forgalmazzák a modellt.

2003 – Elektronikus benzinbefecskendezéssel látják el a modellt.

2007 – Erőforrásának hengerűrtartalma 385-ről 400 köbcentire nő és DOHC-szelepvezérlést kap, mellyel teljesíti az akkor érvényes, EURO 3-as környezetvédelmi normát.

2010 – Maximális fordulatszáma 8500-ról 8950-re nő,  a dugattyú felső gyűrűjét pedig szélesebbre cserélik, ezzel megakadályozva a dugattyú vibrálását magas fordulatszámon.

A tulajdonos véleménye – Gyurkó Szabolcs – Suzuki AN400 2008

Szabolcs idén 13 éve motorozik és valamivel több mint 100 ezer kilométert töltött már nyeregben. Tanárként napi szinten ingázik városban, így számára ideális társ a 400-as nagyrobogó.

– Miről váltottál a jelenlegi motorodra és miért?

–  50 köbcentiméteres robogóról váltottam a nagyobb teljesítményszükséglet miatt, hiszen ezzel már nemcsak a városi dugókban, hanem lakott területen kívül is bárhol lazán tarthatom a forgalom tempóját. Egyszerűen ideális számomra, s ha muszáj kiemelni a legjobb tulajdonságokat, akkor elsősorban rugalmasságát említeném, mely révén mindig spontán, fürge és gyors a forgalomtól vagy az útviszonyoktól függetlenül.

Amennyiben a városi forgatag után kiszellőztetnéd a fejed a hegyekben, a 400-as Burgman partner lesz benne! Látod, Szabolcsnak remek társ a mindennapokban és a hétvégéken is a Suzuki ingázója, nem véletlen, hogy nem is szeretne egyhamar megválni tőle…

– Végeztél bármilyen átalakítást rajta?

– Igen, eredetileg fekete volt, de én átfestettem fehérre, noha műszakilag semmit, mert bátran mondhatom, hogy ez egy „kész” konstrukció, így ahogy van, szinte tökéletesen megfelel a célra.

– Van olyan tulajdonsága a motornak, amit esetleg nem szeretsz?

– Hiányolom, hogy nincs olajnyomás-visszajelző a műszeregységben, a kanyarstabilitása a kis kerék miatt nem a legjobb. Előbbin tán lehetne segíteni egy utólag felszerelt műszerrel, viszont a kerékméret adott – a konstrukcióból fakad.

– Mennyit fogyaszt az Burgman a te stílusod mellett?

– Ha túrázom, akkor 3,5 litert, városban 4 litert, autópályázáskor pedig 3,9 litert szokott fogyasztani. Ez egyébként teljesen egybevág a többi Burgman 400-tulajdonos méréseivel, ugyanis a Spritmonitoron 160 suzukis mérései alapján is 3,99 l/100 km-es érték jött ki.

Bizony a gyári fekete helyett feltűnőbb a fehér, könnyebb észrevenni a motort, és nem mellesleg a szép vonalvezetést is kihangsúlyozza

– Volt-e valamilyen meghibásodás a kötelező szervizeken felül?

– A magas futásteljesítmény miatt jónak láttam egy új hengert rárakatni. Egyébként ezt leszámítva soha, semmilyen problémám nem akadt vele, a kötelező karbantartásokon kívül nem kellett hozzányúlnom az együtt töltött idő alatt.

– Mire cseréled le, ha egyszer megválsz tőle, és miért?

– Teljesen elégedett vagyok vele, szóval amennyiben cserére kerül a sor, ugyanilyen típust veszek, csak fiatalabbat, kevesebb kilométerrel, de a típus biztosan marad.

Típushibák – Suzuki AN400 Burgman

Egyszerű, kiforrott konstrukció lévén nem túl hosszú a felróható hibák listája, és csak néhány visszatérő apróság sorakozik a tulajdonosok beszámolóiban.

A feszültségszabályozó elfüstölésén talán már meg sem lepődünk, hiszen (sajnos) megannyi japán motornál előfordul ez a tünet, amit általában utángyártott, ellenállóbb, hatékonyabb hűtésű alkatrésszel orvosolnak. Ezenkívül többen említették az átégő kipufogótömítést, a sokat futott példányokon a kuplungharang és a variátortárcsa túlzott kopását, és a szabadon tárolt motoroknál a beragadó, korrodált kézifékbowden is fejtörést okozhat a suzukisoknak.

Persze az ilyen meghibásodások jelentős része az elégtelen karbantartásból fakad, szóval ha gondos gazdától származik a motor, akkor jó eséllyel ugyanolyan problémamentes lesz, mint Szabolcsé.

Mennyibe kerül a Suzuki AN400 Burgman?

Az első évjáratból már 300 ezer forint környékétől vásárolhatunk magunknak, noha inkább 500 ezer forint körül sorakoznak a valóban vételre ajánlott, nem teljesen reménytelen állapotú darabok. Az elektronikus üzemanyag-befecskendezővel felszerelt modellek általában 7-800 ezret kóstálnak, míg az átdolgozott, 2010 utáni modellekért mélyebben zsebbe kell nyúlni.

Jó hír, hogy a választék kifejezetten gazdag, általában 80-90 motort hirdetnek itthon egy időben, és szinte újszerű, 10 ezer kilométernél kevesebbet futott Burgmanek is felbukkannak 1,2-1,3 millió forintos áron.

A Suzuki AN400 Burgman K8 riválisai

– Yamaha YP400 Majesty – 500 ezer forinttól

– Honda FJS 400 Silver wing – 700 ezer forinttól

– Aprilia Atlantic 400 – 400 ezer forinttól

Mennyibe kerül az alkatrész az AN400 Burgmanhez?

Miként már megszokhattátok, cikkünk végére összegyűjtöttük nektek a típushoz legkeresettebb alkatrészeket. Mivel elterjedt, japán motorról van szó, az árak ezúttal is barátiak:

– olajszűrő: 990 Ft

– légszűrő: 2400 Ft

– gyújtógyertya: 1760 Ft/db

– fékbetét, első/hátsó: 4900 Ft-tól

– akkumulátor: 34 680Ft

– kormánycsapágyszett, kúpgörgős: 12 300 Ft

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatresz.eu

– markolatfűtés: 24 560Ft-tól

– teleszkópszimmering: 4480 Ft/pár

– takaróponyva: 3690 Ft-tól

– fékkarjeladó: 1920 Ft

Előttem az utódom – a Burgman utódja napjainkban

Tavaly nyáron hidegzuhanyként érkezett a hír, hogy a Suzuki nem szán további dollárokat a Burgman fejlesztésére, így több mint két évtized után búcsúznunk kell a család tagjaitól.

Kár érte, kiváló ügynök volt…Elképzelhető, hogy a Suzukinak nem érte meg az európai piacra továbbfejleszteni a modell 250-es és 650-es változatát?

Szerencsére Guillaume Vuillard, a Suzuki France kereskedelmi igazgatója gyorsan pontosította is a sajtóhírt: a hosszú interjúban megerősítette, hogy 2021-ben már nem lesz forgalomban a 125-ös, 200-as és 650-es változat, viszont a 400-assal komoly tervei vannak a gyárnak, ezért az továbbra is elérhető lesz az európai piacon.

Műszaki adatok – Suzuki AN400 Burgman 2008

Hengerűrtartalom: 400 cm3

Max. teljesítmény: 34 LE (25 kW) / 7300 rpm

Max. forgatónyomaték: 36,3 Nm/ 5800 rpm

Fékrendszer (elöl): 260 mm-es dupla tárcsafék

Fékrendszer (hátul): 210 mm-es féktárcsa, egydugattyús féknyereggel

Futómű (elöl): 41 mm-es hagyományos teleszkópok

Futomű (hátul): Hagyományos teleszkópok, 7 fokozatban állítható előfeszítéssel

Gumiabroncs mérete (elöl): 120/80 14M/C 58S

Gumiabroncs mérete (hátul): 150/70 13M/C 64S

Tengelytáv: 1585 mm

Hossz: 2270 mm

Alapára 2008-ban: 1 498 000 forint

Kapcsolódó anyag: a használtmotor-sorozat korábban megjelent részei

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz