Robogólógia III.

Robogólógia III.

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek, Kiemelt cikk, Közélet
0

Elérkeztünk a robogó-trilógia befejező részéhez. Az előző fejezet itt tekinthető meg.

A segédmotor-kerékpáros közlekedés másik nagy problémája az azonosíthatóság jelenlegi hiánya. Hatósági jelzés (forgalmi rendszám) hiányában a szabályszegő segédmotorosok felderítése, eljárás alá vonása és szankcionálása napjainkban alapvetően megoldatlan, és sajnos semmi garancia nincs arra, hogy ez a helyzet – a büntethetőség hiányában – tovább ne romoljon.

Robogologia 3 - rendszam nélkul
Azonosítatlan Guruló Objektum

Éppen ezért a segédmotoros kerékpáros közlekedés biztonsága, továbbá valamennyi közlekedő élete és testi épsége kormányzati szintű intézkedéseket tesz szükségessé. A segédmotorosok kérdéskörének részét kell képeznie a 2011-2013. évek feladataira vonatkozó ”Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram”-nak.

Több európai uniós tagállamban – sőt, még egyes távol-keleti országokban is – a segédmotoros kerékpárok kizárólag akkor vehetnek részt a közúti forgalomban, ha érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel rendelkeznek. Számos hazai szakértő van azon az állásponton, hogy a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan Magyarországon is szükséges a segédmotoros kerékpárok közlekedését hatósági jelzéshez és engedélyhez kötni. Ellenkező esetben a segédmotoros kerékpárosok által elkövetett szabályszegésekkel szemben hatékonyan fellépni nem lehet.

Robogologia III
Kerékpársáv esete Tóth Robival

Mi indokolhatja a segédmotoros kerékpárok rendszámmal történő ellátását? Gyakorlatilag ugyanaz, mint a motorkerékpárok, a személygépkocsik és más gépjárművek esetében: az azonosíthatóság! A jelenlegi rendszerben, hatósági jelzés hiányában még akkor is nehéz a szabálysértő, vagy éppen balesetet okozó segédmotoros felderítése és felelősségre vonása, amennyiben a jogsértést a helyszínen, vagy annak közelében valaki észleli.

Még rosszabb a helyzet a leállítás nélküli közúti ellenőrzések vonatkozásában. Az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegések, mint pl. a gyorshajtás esetében a készült képek alapján a tulajdonos, ill. üzemben tartó megállapítására – s így a bírság kiszabására – még akkor sincs esély, ha felvételek nem a jármű haladási irányával szemben, hanem hátulról készültek. Hasonlóan megoldatlan a probléma az ún. ”helyszínelhagyásos” baleseteknél (cserbenhagyás, segítségnyújtés elmulasztása stb.), és azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy segédmotoros kerékpárral akár halálos kimenetelű balesetet is lehet okozni.

Az előzőekben ismertetettek alapján talán már nem tűnik eretnek gondolatnak, hogy a segédmotoros kerékpárokat Magyarországon is hatósági jelzéssel lehessen ellátni

A hatósági jelzéssel és engedéllyel való ellátás további előnye, hogy a segédmotoros kerékpárok nyilvántartásba kerülnek, ezáltal rögzül a tulajdonjog, s a járművekkel kapcsolatos vagyon elleni bűncselekmények száma nagy valószínűséggel csökken.

Robogologia III - talalt
Egy talált moped. Na most akkor kié?

Végezetül a motorkerékpáros közlekedés szabályozásával kapcsolatban még egy megjegyzés. Már évekkel ezelőtt megfogalmazódott az a javaslat, hogy felül kell vizsgálni a hatályos szabályozást, mely szerint ”B” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel automatikusan lehet segédmotoros kerékpárt vezetni. Napjainkban ”B” és ”C” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel akkor is vezethetünk segédmotoros kerékpárt, ha az engedély orvosi érvényessége egyébként lejárt.

A szabályozás felülvizsgálatát két tényező is indokolja. Egyrészt, egy érvénytelen vezetői engedély mögött akár olyan súlyos egészségromlás, vagy más tényező is lehet, mely az érintett esetében kizárhatja a biztonságos járművezetés lehetőségét. Másrészt pedig a négykerekű gépjárművek (személygépkocsi, tehergépkocsi stb.), valamint a segédmotoros kerékpárok vezetése egyáltalán nem hasonlítható össze. A segédmotoros kerékpárral való közlekedés jellege és biztonsági kockázata jelentősen eltér a gépkocsikétől, továbbá a jármű vezetése olyan speciális vezetéstechnikai ismereteket követel, melyek spontán módon sok esetben csak szerencsével szerezhetők meg. via baleset-megelozes.eu

Hegylakók különvélemény: A B125-ös kezdeményezés ugyancsak segítené a regisztrált motorok használatba vételének növekedését a rendszám nélküli segédmotorok helyett.