Ötszázból egy héten át

Ötszázból egy héten át

- Kategória: Kiemelt cikk

Több mint fél éve elkészült a Talma robogó, de a kis hazánkra jellemző időjárási viszonyok miatt csak márciustól tudtam aktívan használni az apró kétkerekűt.

Az első pár hét szó szerint csak nyűgöt és bajt hozott: előbb a hátsó, majd később az első gumi is megadta magát, valószínűleg nagy szerepe volt a két defektben a kb. 15 éves abroncsoknak is, melyek belső gumija olyan állapotú volt, mint ha egy vizes papírzsepit próbáltam volna méteresre nyújtani…

Gány. Esküszöm, hogy vadászok egy eredeti fedelet rá…

Foszlott, mállott, szakadt, ahogy a gumis műhelyben a szaki megpróbálta lefejteni a tízcolos felniről. Az élményt tovább fokozta, hogy nem szerettem volna lyukas első gumival megtenni a garázsig vezető öt kilométeres utat, ezért defektsprével “javítottam” meg a lyukas belsőt, ami nem okozott felhőtlen perceket a szakembernek…

Két defekttel mutatkozott be az új családtag…

A hibákon gyorsan túllendültünk, és az apró Honda végre bizonyíthatta létjogosultságát: minden nap szolgálatban volt, hol öt, hol tizenöt kilométert tett meg, minden zokszó nélkül. A végsebessége – óra szerint – 62 km/h volt, mielőtt elszakadt volna a sebességmérő spirálja; valahogy nem éreztem fájó szükségét a cserének, a gyorsulásnak épp elég korán gátat szab az elektronika és a variátor áttétele.

Olajszivárgás? Úristen, most mi lesz?! Huszonévesen ez egyáltalán nem tragédia…

A legviccesebb pillanatok a kereszteződésekben és a benzinkutakon érnek. A hosszú, kígyózó kocsisor mellett ott is elfér a keskeny Dio, ahová nagymotorral nem mernék bemerészkedni, így a “pole-pozíciós” rajthely, és a garantáltan egy lámpaváltás hihetetlenül lerövidíti a megszokott menetidőt. A gyorsulással nincs hiba, így csak a hosszabb, négysávos szakaszokon érnek utol – és hagynak le kilencvenes tempóval – a városi sztrítrészerek, egyfajta elégtételt véve a lámpás “incidensért”. A sors iróniája, hogy a következő lámpánál természetesen újra megismétlődik a procedúra…

Az padlólemez alatti üzemanyagtank alacsony súlypontot biztosít, viszont a mélyre helyezett betöltő miatt nem éppen elegáns a tankolás…

A tankolás szintén örömteli pillanat, az 1200 forintos számla, amit bő kéthetente állítanak ki a kasszánál kimondottan vicces, a nagyjából száz kilométernyi megtett út összesen ennyibe kerül, nincs teljesítmény-adó, a kötelező biztosítás nevetségesen alacsony, és szervizszámlákról sem tudok beszámolni a téli nagyjavítás óta.

Nem vészes, de bosszantó: az illesztések már nem tökéletesek, így túl a második X-en

Az alacsony napi futás ellenére évente kb. hatvanezerrel kerül kevesebbe a városi közlekedés, mint ha autóval tettem volna meg ugyanezt az utat, vagyis az olcsó robogó gyakorlatilag ingyen van, egy szezon után. Persze az elmúlt két évtized meglátszik a motoron, az tenyérnyi kerekek és az időközben csillapítását vesztett rugóstagok keményen bánnak az emberrel, ezért a városi közlekedés egyfajta kátyú- és nyomvályú vadászattá alakul, szinte méterre megjegyzi a magamfajta, hogy melyik útszakaszon hol találhatók a buszok által meggyűrt részek, vagy melyik felfagyásból lett serpenyő méretű lyuk az aszfalton.

Ritka pillanat: az alacsony fogyasztás miatt csak havonta két alkalommal látjuk a fenti képet a Honda műszerfalán

Az idomok illesztései néha úgy vándorolnak el egymástól, mint ahogy a földrészek önállósultak pármillió évvel ezelőtt, szerencsére az így keletkező résekben itt tengervíz nem található, esetleg egy kevés, pocsolyákból származó folyadék, ezért a következő projekt a műanyag alkatrészek rögzítéseinek cseréje lesz.

Nagyjából ezer kilométert sikerült beletekerni az öreg Honda Dióba, ami alatt tíz tank benzint valamint pár deci 2T olajat fogyasztott, és teljesen a szívembe lopta magát. Elképzelhető, hogy egy nagykerekű, 125-ös változat váltja majd az egyszerű technikát a nyár folyamán, amivel már az utasszállításról sem kell lemondanom, és végre az úthibák elől sem kell majd menekülnöm, ha dolgozni indulok…

Continental 2019

Facebook Comments

3 Comments

  1. Azért kíváncsi vagyok a hosszabb távú kilométerköltségre, ott van például az a két gumi. Erre is érvényes lesz vajon, hogy a benzin a kisebbik rész?

  2. Nem valószínű, hogy a benzinköltség “eltörpülne” az egyéb kiadások mellett, például az említett két gumi (összesen) háromezer forintba került, anyagköltséggel és munkadíjjal együtt 😉
    Robogózni továbbra is élvezetesen olcsó és vidám dolog :mrgreen:

Válasz