Olvasói: Hogy parkoljak járdán, ha a KRESZ szerint nem hajthatok fel motorral?

Olvasói: Hogy parkoljak járdán, ha a KRESZ szerint nem hajthatok fel motorral?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek

Érdekes ellentmondásra bukkant Gábor: ha a motorkerékpárt toló személy vezető, akkor hiába száll le a vasról, parkoláskor így is „járdán motorozik”. Szerencsére van megoldás.

 

Kedves László és Miklós! A minap kisebb konfliktusba kerültem járdán parkolással kapcsolatban, ezért szeretnék segítséget kérni Tőletek. Az összes cikk, amit találtam arról ír, hogy milyen lehetőségünk van járdán parkolásnál, mennyi szabad helyet kell hagyni stb.

De arról nem találtam semmilyen leírást hogy a járdára milyen módon vihetjük fel a motorunkat. Csak tolni szabad vagy óvatosan elgurulhatunk a parkolóhelyig? Ha gurulhatunk is, akkor maximum sebesség, mennyit enged a KRESZ?  Előre is köszönöm szépen válaszotokat!

Üdvözlettel, H. Gábor

parkolo fizeto

Kedves Gábor!

Mivel a KRESZ szerint nem motorozhatsz járdán, a válasz egyértelmű: csak akkor jársz el szabályosan, ha tolod a gépet. Tudom, anno – tévesen – úgy oktatták, hogy a nagymotort toló személy is vezető, vagyis ez alapján sehogy nem állhatnál a járdára, hiszen elméletileg tolás közben is vezeted a járgányt.

Tényleg vezető a motort toló személy?

Szerencsére a KRESZ bírói értelmezéséből már kiderül az igazság: mivel a motor vezetéséhez kötelező a sisak, de a toláshoz nem, ezért tologatás közben mégsem számítasz vezetőnek. A megoldás tehát, hogy leszállsz a padka mellett, feltolod a gépet, s ha marad legalább másfél méter mellette, akkor szabályosan parkolsz, senki nem köthet bele.

Ez még éppen szabályos: nem foglal több helyet a motor a járdán, mint az autók

Fontos, hogy ez csak a hazai KRESZ-ben van így, és a legtöbb környező országban tiltják, illetve büntetik a járdán hagyott motorokat. Szóval túrázás előtt nem árt utánanézni, mit ír az olasz, osztrák stb. KRESZ, nehogy a rutinszerű mozdulat miatt kapj csekket.

Continental 2019

Facebook Comments

21 Comments

  1. Samsung Note

    Köszönjük a választ! De igen ám! Nekem egy 400 kg os vasam van! Ezt nem tudom feltolni, csak felálni vele. Szerencsére senkit nem zavart soha ha szépen lassan felmegyek a járdára, és elgurulok a parkolóig. Sajnos ezt az embere válogatja. Ha ki fogsz egy kötözködni szerető emberkét, akkor az úgy se hagy békét neked.

    1. Minden nap motorozom és mindig a járdán parkolok. Sokezer parkolásból KETTŐ alkalommal pofáztak, azoknak pedig fogalma sem volt a szabályozásról. Szóval ez egy komoly, sűrűn előforduló probléma!

    2. Nagy László

      … egem pont egy ilyen eset miatt büntetett meg a rend szigorú őre … 270 kg

      1. Alaptalan volt, nyugodtan fellebbezz!

        „) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
        d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.””

        1. Nagy László

          igazad van, ami az ő indoka az jogos, nem feltoltam, hanem felléptettem ( mint írtam 270 kg a menetkész tömeg ) Így aztán jól kivitatkoztam magam vele, ( mondtam fogadjunk, ha feltolja a 45 fokos szegélykövön, kifizetem a tízszeresét, de nem hajlott – mert, hogy csak tolva mondta). Aztán ráhagytam, mert okos enged 🙂 Meg nem is mertem már tovább feszíteni a húrt 🙂 ( hogy néz már ki hogy a “civil” ordibál a rendőrrel … – mert hogy itt tartottunk )

          1. Nem kell ordibálni. Csendben elkérni a jelvényszámát, megkérdezni melyik kapitányságon dolgozik, és ki a főnöke, illetve elkérni a főnökének a telefonszámát. Én felhívtam ott az orra előtt és tisztáztam hogy téved az embere, a kapitány bocsánatot kért, és ennyiben maradt :))))

  2. KK_Ger2s0n_***FTC***

    Hát nem tudom, nekem nincs jogsim, de ez kikövetkeztethető szerintem. Aki meg úgy oktatja, hogy aki tolja az is vezető, azt egyrészt verjék jól pofán, másrészt elég csak belegondolni abba, hogy ha egy biciklit tolok a járdán is gyalogosnak számítok.

    1. Sajnos sokan így oktatják, mert félreértelmezhető a rendelet:

      „KRESZ 1. függelék III. alapján csak a segédmotoros kerékpárt és a kerékpárt toló személy nem minősül vezetőnek”, tehát ez alapján a motoros az lehetne.

      Szerencsére az alaposabbak megtalálják az értelmezést is, igaz, nem a KRESZ-ben:

      Értelmező rész: A rendeletnek a vezetőre vonatkozó részét kiterjesztően kell értelmezni. Nemcsak a kerékpárt vagy segédmotoros kerékpárt toló személyt nem kell vezetőnek tekinteni, hanem a motorkerékpárt vagy a gépkocsi toló személyt sem – áll Dr. Fülöp Ágnes, Dr. Major Róbert: A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban könyvének 57. oldalán.

      1. KK_Ger2s0n_***FTC***

        Akkor úgy néz ki, hogy az oktatók sincsenek valami nagy ésszel megáldva. Mondjuk ez azokon is látszik, akik az úton közlekednek és különlegesnek hiszik magukat, mert van jogsijuk. Közben mellettük még kb. 3 milliárd ember vezet rajtuk kívül a világban.

        1. Nem az oktatókkal van a baj, hanem a KRESZ-t alkotó jogászokkal. Oktató nem mondhat ellent a KRESZ betűjének saját értelmezésében.

          Régebben még a sisak becsatolása is kötelező lett volna elvben, a szabályok alapján.
          Egyébként azért vezető a motorkerékpárt toló személy, mert tolni is csak jogosítvánnyal, és vezetésre képes állapotban lehet, viszont a különbség ott van szerintem, hogy ez nem forgalomban való részvét.

          Máskülönben ez az egész felvetés csak fotel jogászkodás, mert a gyakorlatban nincs az a rendőr aki ilyen miatt beléd kötne.

      2. Hozzátenném, hogy egy másik esetben, egy új bíró nem köteles ezt figyelemebe venni, dönthet úgy, hogy mégis vezető… Persze aztán lehet menni másodfokra, ott már talán jó eséllyel visszadobják, hogy értelmezzék újra elsőfokon…

  3. Már megint egy agyatlan szószerinti jogértelmezés. Mostanában elég sok ilyen van. Tehát e szerint ahol autóval lehet a járdán parkolni, ott az autót is úgy kell feltolni? Vagy a kapubejáróban csak úgy mehetek be a telkemre, hogy a motort, és az autót is áttolom a járdán?

    1. A kapubeálló speciális eset,ott KRESZ szerint is legálisan parkolsz és hajtasz át.

  4. János Fényképstúdió Kovács

    “(9) A járdán a mozgásában korlátozott személy (vagy az őt szállító jármű
    vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a
    gyermekeket szállító autóbusz, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros
    kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb
    feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást
    jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

    AKKOR tehát a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű
    vezetője, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a
    gyermekeket szállító autóbusz vezetője is feltolja a járművét, gondolom. VAGY a motorkerékpár is önerőből megy fel, mert nincs rá külön szabály …

    1. No igen, kívánom annak hogy a 250kilós motoromat tologassa a padkán felfelé, aki szerint tolni kell :)))))))

    2. Farkas József

      Nem szabálytalan, ha felmész rá és megállsz, más kérdés ha 30-50 métert motorozol rajta úgy, a kettő nem ugyan az.

      1. Miért, hány métertől szabálytalan?

        1. Farkas József

          Ami több mint a felálláshoz szükséges távolság már szabálytalan, így érthető? 🙂

          1. A logikája eddig is érthető volt. A szabályra lennék kíváncsi, mert azt nem találtam rá.

          2. Farkas József

            1/1975. KPM-BM együttes rendelet (ismertebben KRESZ)

Válasz