Hogyan védd meg a motorod - V. rész - Egy kis plusz, hogy el ne vigyék a gépet

Hogyan védd meg a motorod - V. rész - Egy kis plusz, hogy el ne vigyék a gépet

- Kategória: Kiemelt cikk

Az elmúlt hónapokban írtunk a mechanikus és a GPS-alapú, elektronikus motorvédelemről, most viszont arról lesz szó, vajon milyen további praktikákkal érhetjük el, hogy ne váljon a gazfickók prédájává a gép.

Lássuk be, könnyen előfordulhat, hogy túljárnak az eszünkön a bűnözők, és meglovasítják a motorunkat, hiszen ők csak azon pörögnek, hogy kijátsszák a különböző védelmi rendszereket. Ráadásul gyakori eset, hogy ugyan felvérteztük valamilyen védelmi felszereléssel a járgányt, csak éppen – a beépített védelemben bízva – hátradőlünk abban a tudatban, hogy mindent megtettünk. Eközben a tolvajok dörzsölik a markukat, mert egy lépéssel előttünk járnak, és már jól ismerik a legelterjedtebb kütyüket, illetve azok hatástalanítását. Pedig nem ördöngösség eltántorítani az enyveskezűeket, sokszor elég egy meglepő ötlet vagy az odafigyelés mások részéről, és megmenekül a vas.

Ki tudja, talán ez a robogó is tolvajok martaléka lett, s miután összetörték, otthagyták a fűben. Persze így is meg lehet találni, ha elrejtettünk a vázban egy GPS-es nyomkövetőt

Gondoltátok volna, hogy hasznos lehet egy megdöbbentő üzenet vagy hanghatás? Bár elsőre furcsának tűnhet, de tuti, hogy eltántorítja a lopástól a bitangokat, ha például a műszerfalra felteszünk egy profi módon kivitelezett feliratot, miszerint a gépet bizony olyan riasztóval láttuk el, amit bekötöttek a rendőrséghez vagy egy távfelügyelettel foglalkozó céghez. A profik csak legyintenek, de az amatőr próbálkozók kétszer is meggondolják, hogy egy olcsó robogó vagy egy nagymotor miatt a sitten töltse az éjszakát.

"Többen a váltókar lecsavarozására esküsznek, hiszen aligha hord magánál minden tolvaj többféle váltókart és csavart meg tízes kulcsot..."

Igyekezz hát olyat kitalálni, amire nem számítanak a trógerek: ha meglepődnek lopás közben, az időveszteség és plusz kockázat nekik - ilyenkor rendszerint másik préda után néznek. Ilyen lehet például ha kisfeszültségű áramot vezetünk a kormányba, levesszük a nyerget az utcán parkoló vasról, esetleg elrejtjük a gyújtáskapcsolót valami meglepő helyre. Többen a váltókar lecsavarozására esküsznek, hiszen aligha hord magánál minden tolvaj többféle váltókart és csavart meg tízes kulcsot. Elbizonytalaníthatja a piti gengsztereket az is, ha lekötjük az akksit - vagy elhelyezünk egy rejtett áramtalanítót a motoron -, illetve magunkkal visszük a gyertyapipát. Igaz, ezek általában csak a régebbi, jól szerelhető masinákon kivitelezhetőek, mint például a korosabb endurók vagy csupaszmotorok, viszont pont ezekre vadásznak a piti, nem túl felkészült alkalmi rablók - ne könnyítsük meg a dolgukat!

Persze az egyedi, szokatlan védelmi módszereket sem érdemes túlzásba vinni. Mint például az a motoros, aki csak azért vett egy olcsó, öreg furgont, hogy azzal eltorlaszolja a rozoga garázsajtót... Annyiból már egy profi mechanikus/elektronikus rendszer is kijött volna a teljes garázsra és plusz a motorokra - szóval csak okosan.

A drágább, bonyolultabb elektronikájú típusoknál beválhat az úgynevezett titkos kapcsoló vagy a transzponderes indítás- és rablásgátló. Ezeket jellemzően autókba szerelik, ugyanakkor itt is alkalmazhatóak, ráadásul nem igen számítanak rájuk a csibészek.

Hogyan riaszd el az autó- és motortolvajokat?

Akár egy apró, észrevétlen kamerát is felszerelhettek a kormány és a fejidom közötti részre, aminél mozgásra elindul a felvétel, és így premier plánban láthatjátok, ha valaki megpróbálja elkötni a motort. Igaz, ez utóbbi akkor igazán praktikus, ha akkus, és tud wifi-jelet szerezni a környezetéből, mert úgy azonnal továbbítja is az eseményeket a tulaj mobiljára, és a cselekmény észlelésekor rögvest elindulhat a „mentőakció”. Amennyiben esélytelen wifit találni a parkolóban, de a mobilok működnek, akkor ugyanezt egy SIM-kártyával is megoldhatjuk.

A térfigyelő kamera alatt álló motort jó eséllyel elkerülik a brigantik, hisz ki szeretné, ha képi bizonyíték lenne a tettéről?

Egyébként ilyen, néhány milliméter átmérőjű lencsével ellátott, saját áramforrással büszkélkedő, éjszakai üzemmódra is képes kamerát már 8-10 ezer forintért vehetünk bármelyik ismert kínai webáruházból - igazán nem nagy beruházás a motor védelméért. Mi több, nemcsak a motorra érdemes rátenni az apró kütyüt, hanem felszerelhetjük lakásunk, házunk, munkahelyünk védett falrészére is, ahonnan kényelmesen rálát motorunkra. Persze aki tart tőle, hogy blokkolják a jelet vagy bármilyen más módon szabotálják a védelmet, az felszerelhet egy mozgásérzékelős reflektort is, ami szintén megfutamíthatja a betolakodókat. Az sem okoz gondot, ha éppen nincs áram a környéken, mert a mozgásérzékelős reflektorok már akksis, napelemes változatban is elérhetőek!

Otthoni, kerten belüli garázsunkat is érdemes mindig bezárni, s az indítókulcsot se hagyjuk a gyújtáskapcsolóban! Célszerű belülről eltakarni a tárolóhely ablakait is, ne látszódjon, mit rejtenek a falak!

Nincs más dolgod, mint megnehezíteni a tolvaj dolgát

Kamera híján a természetes őrszem, azaz munkahelyünk portása, a szomszéd néni vagy éppen a boltos is segítségünkre lehet azzal, ha kiles az ablakon, és figyeli, hogy nem ólálkodik-e illetéktelen személy a motor körül. Amennyiben nincs senki és semmi, ami szemmel tarthatja gépet, próbáljuk meg elrejteni valahogy a kíváncsi tekintetek elől. Kézenfekvő ötlet a ponyva, hiszen a lepellel védett „zsákbamacskára” kevésbé gerjednek a bűnözök, tekintettel arra, hogy fogalmuk sincs, mi rejtőzik a vászonhuzat alatt.

Egy kupacban kevésbé védtelenek a motorok. Plusz biztonságot ad, ha egy-egy gépet össze is láncolunk

Még jobb, ha a ponyvás vasat más, pőrén hagyott motorok közé állítjuk, ezáltal még kisebb eséllyel fanyalodnak rá. S ha már a csoportos parkolás szóba került: ez önmagában is jó módszer, hiszen 4-5 motor közül kisebb eséllyel választják ki a mienket, nem beszélve arról, hogy eleve többet kockázat a tolvaj, ha ezekre repül rá, mert bármelyik gazdája visszaérhet, miközben ő ott ügyködik velük.

Az a jó garázs, ami elrejti a kincseit, azaz nem derül ki a tolvaj számára, hogy érdemes-e belevágni a feltörésbe, vagy sem

Visszatérve az elrejtéshez, egy mélygarázsban beválhat, ha nagyméretű teherautó, pick-up vagy minibusz mögé parkolunk, mivel így a gyors prédára vadászó piti bűnözőknek fel sem tűnik. Túl azon, hogy védjük a motort, arról se feledkezzünk meg, hogy minket is kirabolhatnak, és szert tehetnek a pénzünkre, lakás- és motorkulcsunkra is. Márpedig, ha a kulccsal együtt megkaparintották a forgalmit és egyéb iratainkat is, hamar rájönnek, hol keressék a nagy értékű járgányt – így aztán nem sokat ér a lánc, a féktárcsazár vagy a riasztó, mert az enyveskezűek nehézség nélkül slisszolhatnak el a motorral. Ezért lehetőleg ne hordd magaddal a forgalmit, a motorkulcsot pedig lehetőleg széfben tartsd, hogy a lakásba besurranó tolvajok se férhessenek hozzá!

A rovat és a motorlopás elleni küzdelem támogatója a Sentinel Protect

Ezzel véget ért ötrészes lopásvédelmi sorozatunk, reméljük, hasznosnak találtátok és sok új ötletet láttatok benne, amivel hatékonyabban védhetitek a motort!

Kapcsolódó anyag: Hogyan védd meg a motorod? - a sorozat korábbi részei

Continental 2019

Facebook Comments